جام‌جم دخل و خرج فدراسیون کشتی را بررسی می‌کند

هزینه 90 میلیاردی و بودجه 6 میلیاردی

جام‌جم چگونگی شرکت فرنگی‌کاران در میدان‌های مختلف را بررسی می‌کند

ستاره‌ها و استعدادها زیر یک سقف

با پایان رقابت‌های کشتی قهرمانی آسیا و همچنین حضور کشتی‌گیران مختلف در چند تورنمنت برون مرزی و داخلی، مدعیان پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک و همچنین بازی‌های گزینشی المپیک، خود را آماده حضور در این میادین رسمی می‌کنند؛ البته در این میان برخی کشتی‌گیران باید از میدان رقابت‌های انتخابی بگذرند، میدانی که حضور یا عدم حضور در آن، حاصل عملکردشان در تورنمنت‌های هفته‌های گذشته است و نگاهی به این عملکرد برای کشتی دوستان خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۸۸۵۷۵۳
ستاره‌ها و استعدادها زیر یک سقف

رقابت‌های جایزه بزرگ باکو، پیکارهای بین‌المللی مجارستان، اوکراین، جام تختی و رقابت‌های قهرمانی آسیا میادینی بودند که در هفته‌های گذشته فرنگی‌کاران کشورمان پشت‌‌سر گذاشتند تا در نهایت فهرستی از کشتی‌گیران برای شرکت در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی مشخص شود، اما پیش از انتخابی تیم ملی، مهم ترین میدان پیش روی فرنگی‌کاران، مسابقات گزینشی المپیک در قزاقستان است. ابتدا به این پرسش می‌پردازیم برای شرکت در این رویداد، شرایط چگونه است؟

سوریان، نوروزی و باباجان زاده در گزینشی

رقابت‌های گزینشی المپیک در آستانه قزاقستان در حالی در روزهای آینده برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد کادر فنی تیم ملی از مدت‌ها قبل تصمیم خود را در خصوص ترکیب اعزامی به این رقابت گرفته است. با توجه به این که تیم ایران سه سهمیه سبک وزن، سنگین وزن و همچنین 65 کیلو را نتوانست در رقابت‌های جهانی کسب کند حالا کادرفنی سه کشتی‌گیر با تجربه را به قزاقستان می‌فرستد تا سهمیه‌های مورد نظر را کسب کنند. در سبک وزن، حمید سوریان، ستاره نامدار کشتی ایران و جهان که در رقابت‌های جهانی دور از انتظار ظاهر شد به قزاقستان می‌رود تا با کسب سهمیه المپیک، ناکامی در جهانی لاس وگاس را به فراموشی بسپرد و با کسب سهمیه المپیک، روی ریو 2016 متمرکز شود.

در 66 کیلو، امید نوروزی ـ که به دلایل انضباطی و در زمان کادرفنی سابق تیم ملی شرکت در رقابت‌های جهانی را از دست داد - در قزاقستان روی تشک می‌رود و در سنگین وزن هم بشیر باباجان‌زاده پس از چندی دوری از میادین کشتی و به دنبال حضور در رقابت‌های بین‌المللی مجارستان، سومین کشتی‌گیری است که کادرفنی تیم، او را برای میدان گزینشی المپیک برگزیده است.

محک با تجربه و جوان در تورنمنت‌های بین‌المللی

صرف‌نظر از نفرات فوق، کادرفنی تیم ملی شماری از فرنگی‌کاران را در چند تورنمنتی که به آنها اشاره شد به میدان فرستاد. سوال این است چه اهدافی در پس اعزام کشتی‌گیران به این تورنمنت‌هاست؟

فرهاد اسماعیل نژاد، یکی از مربیان تیم ملی در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: تورنمنت‌های بین‌المللی فرصت ارزشمندی تلقی می‌شوند تا ما نفرات مختلفی را در دل آنها محک بزنیم. از طرفی کشتی‌گیران با تجربه‌ای داریم که مدت‌هاست در یک تورنمنت بین‌المللی کشتی نگرفته‌اند و با وجود تمرینات مستمر و آمادگی بدنی خوب به حضور در میادین بین‌المللی نیاز دارند؛ میادینی که البته سطح فنی بالایی دارند تا این نفرات بتوانند محک جدی بخورند. برای بعضی از تورنمنت‌ها هم که از سطح کیفی پایین‌تری برخوردارند معمولا کادر فنی تصمیم می‌گیرد نفراتی را به میدان بفرستد که هم جوانند و هم می‌توانند پشتوانه نفرات اصلی باشند. وقتی کشتی‌گیری مثل مهرداد مردانی در سبک وزن به رقابت‌های بین‌المللی اوکراین یا سامان عبدولی به رقابت‌های قهرمانی آسیا روی تشک می‌رود، همین هدف را دنبال می‌کنیم.

او در این باره اضافه می‌کند: ما باید به دنبال جایگزین برای نفراتی چون حمید سوریان و قاسم رضایی باشیم؛ بنابراین میدان دادن به جوانان ضروری است. الان قاسم رضایی را داریم، اما در کنار او باید از صالحی‌زاده، مهدی علیاری و گیل نیرنگ استفاده کنیم تا بتدریج به جایگزین مطمئنی برای رضایی تبدیل شوند.

جوانان با استعدادی مثل یوسف قادریان هم داریم که در جوانان جهان نقره گرفت و در بزرگسالان جهان برنز. او هرچند در رقابت‌های آسیایی نتوانست نتیجه بگیرد، اما به هرحال تازه به وزن 85 کیلو صعود کرده و به زمان احتیاج دارد. علاوه بر این، نفراتی چون پیام بویری و رامین طاهری را داریم که عضو تیم ملی هستند، اما با توجه به جوان بودنشان همچنان باید در تورنمنت‌های بین‌المللی آنها را ساخته و پرداخته کنیم.

اولین‌ها در تورنمنت اوکراین

اسماعیل نژاد با اشاره به حضور شماری از کشتی‌گیران جوان در تورنمنت بین‌المللی اوکراین می‌افزاید: ما در تورنمنت 11 کشتی‌گیر را در شرایطی به میدان فرستادیم که سه چهار کشتی‌گیر برای اولین بار میدان برون مرزی بزرگسالان را تجربه می‌کردند؛ کشتی‌گیرانی مثل مهدی فلاح، عظیم گرمسیری و وحید میرفتح‌اللهی.

این رقابت برخلاف انتظار ما که تصور می‌کردیم سطح کیفی پایینی داشته باشد با توجه به حضور تیم‌های خوب اوکراین و گرجستان و برخی تک‌ستاره‌ها، در عمل سطح فنی بالایی داشت و در چنین سطحی، گرمسیری و فلاح طلا گرفتند و میرفتح‌اللهی در حالی که در یک قدمی فینالیست شدن بود در چند ثانیه مانده به پایان کشتی مغلوب شد. او و همچنین علی ارسلان، دیگر جوان تیم هیچ وقت این تجربه را فراموش نخواهند کرد و یاد گرفته‌اند برای تمام ثانیه‌های مسابقات باید برنامه‌ریزی داشته باشد.

این مربی تیم ملی ادامه می‌دهد: به واقع در تورنمنت‌های برون‌مرزی، عیار واقعی کشتی‌گیران مشخص می‌شود؛ چراکه برخی کشتی‌گیران داخل کشور در انتخابی تیم ملی و قهرمانی کشور خوب کشتی می‌گیرند، اما در رقابت‌های برون مرزی کم می‌آورند. به هر حال حاصل و عملکرد کشتی‌گیران در تمامی این میدان‌هاست که به تصمیم‌گیری کادر فنی درباره کشتی‌گیران مختلف منجر می‌شود.

اگر بشیر سهمیه نگیرد، قاسمی انتخاب بعدی است

کادر فنی تیم ملی در شرایطی به انتخاب بشیر باباجان‌زاده برای شرکت در رقابت‌های گزینشی رسیده است که این کشتی‌گیر بعد از برنز جهانی 2011 به این سو، ماه‌ها و سال‌های پر نوسانی را پشت‌سر گذاشته است؛ کشتی‌گیری که به دلیل مشکلات شخصی با تزلزل روحی مواجه شده است. با این حال اسماعیل‌نژاد درخصوص این کشتی‌گیر می‌گوید: بشیر مشکلات خانوادگی زیادی دارد، اما به عزم حضور در دومین المپیک، در این پنج ماه تلاش مضاعفی کرده است. با وجود مشکلاتی که دارد کادر فنی تیم ملی و آقای بنا بسیار با او کار کرده‌اند. معتقدیم او در شرایط قابل قبولی است و می‌تواند سهمیه بگیرد.

اسماعیل‌نژاد اضافه می‌کند: با این حال چنانچه بشیر نتواند سهمیه بگیرد، با توجه به عملکرد خوب امیر قاسمی منجزی در هفته‌های گذشته و قهرمانی‌اش در آسیا و همچنین جام تختی او انتخاب بعدی ما در رقابت‌های بعدی کسب سهمیه المپیک خواهد بود؛ چراکه قاسمی در هفته‌های گذشته نشان داده است یک قدم از دو رقیب دیگر خود یعنی بهنام مهدی‌زاده و مهدی نوری جلوست . نوری در رقابت‌های باکو حذف شد و مهدی‌زاده در رقابت‌های اوکراین باخت. او در قزاقستان برنز گرفت و به کشتی‌گیری باخت که امیر قاسمی دوبار آن کشتی‌گیر اوکراینی، یعنی ایگور دادیک را شکست داده بود.

امید توفیقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها