نام پدیده‌های مختلفی همچون طبیعت‌گردی، شب‌گردی، بازارگردی و وب‌گردی به گوشمان خورده است، اما این روزها با پدیده جدید دیگری به نام رسانه‌گردی هم مواجه هستیم. رسانه‌گردی همان رفتار و عادتی است که بسیاری از شهروندان در شبانه‌روز به آن مشغول‌اند؛ یعنی هنگام نشستن پای اینترنت و وب‌گردی، صدای رادیو و تلویزیون را هم می‌شنوند و گاه زیر چشمی به تصویر تلویزیون هم نگاه می‌کنند و وقتی چشمشان خسته می‌شود، نگاهی به روزنامه‌ها و مجلات می‌اندازند و گاه دراز کشیده کتاب می‌خوانند یا با تلفن همراه در شبکه‌های اجتماعی حضوری پررنگ دارند.
کد خبر: ۸۸۵۷۳۵
پدیده‌ای به نام رسانه‌گردی

در این گردش رسانه‌ای، تنها و تنها پیام‌ها و تولیداتی توجه ما را جلب می‌کنند و به اصطلاح در تور ما می‌افتند که به پرسشی از پرسش‌های ما پاسخ دهند، نیازی از ما را مرتفع کنند یا به میلی از امیال ما پاسخ دهند.

از آنجا که جامعه از تکثر و تنوع بسیاری برخوردار است و نیازها و پرسش‌ها و امیال این جامعه نیز در جای خود از تنوع و تکثر و تفاوت برخوردار است، هیچ رسانه‌ای در دنیای جدید، توان و امکان پاسخگویی به این ماتریکس پیچیده را ندارد، اما رسانه‌هایی که متناسب با این ماتریکس پیچیده از تنوع و تمایز برخوردار شوند، می‌توانند نمره و رکورد بهتری برای خود در سپهر رقابتی رسانه‌ای فراهم کنند. رمز تاثیرگذاری رسانه‌ها دقیقا همین جاست و نباید راه را اشتباه رفت.

ما حالا باید برای همین مخاطبان رسانه گرد برنامه داشته باشیم یعنی برخی برنامه‌هایمان را براساس همین افراد تولید کنیم و با نظرسنجی در سطح جامعه نیازهای روز آنها را شناسایی و براساس نیازهای مخاطبانمان برنامه‌سازی کنیم.

این روزها گردش رسانه‌ای به قدری گسترده شده که شاید برخی فرصت نکنند در یک روز همه رسانه‌هایی را که در اختیار دارند، مرور کنند و در طول هفته و در زمان‌هایی که فرصت بیشتری در اختیار دارند، زمانشان را صرف رسانه‌گردی می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مکتوب ذخیره می‌شوند و حتی در طول ماه و سال قابل مشاهده هستند، اما رسانه‌هایی همچون شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی کمتر از این مزیت برخوردارند، مگر این که این شبکه‌ها نیز در فضای مجازی حضور داشته باشند و آثارشان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

البته برخی پایگاه‌های شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز آثارشان را در قالب فرمت‌های مختلف بارگذاری کرده‌اند تا مخاطبانشان زمانی که فرصت داشتند، به تماشای آنها بنشینند، اما به این موضوع توجه جدی نشده است، در حالی که با ایجاد رسانه تعاملی می‌توان شکل جدیدی از رسانه را در میان مردم شاهد بود. برای موفقیت در فضای رسانه‌ای موجود باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد. حالا که رسانه‌گردی به عنوان پدیده‌ای نو در سطح جامعه رواج پیدا کرده است، باید از همین فرصت برای جذب مخاطب استفاده و برنامه‌هایی تولید کرد که بازخورد اجتماعی، فرهنگی، هنری و حتی سیاسی دارند.

در سپهر رسانه‌ای جهانی یا ملی و حتی محلی رقابتی شدید وجود دارد و کسانی برنده این میدان خواهند بود که به مخاطبانشان توجه کنند و با آنها در تعامل باشند. انتظارات و توقعات مخاطبان از رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی بسیار بالاست و مدیران و برنامه‌سازان هر شبکه و هر رسانه‌ای باید برای پیروزی در این رقابت، برنامه مدون رسانه‌ای داشته باشند تا بتوانند عنوان رسانه تاثیرگذار، جریان‌ساز و البته مخاطب‌پسند را از آن خود کنند.

فرشید شکیبا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها