رایج‌ترین مذهب در بنگلادش اسلام است و این کشور با داشتن حدود 148.6 میلیون نفر، بعد از اندونزی، پاکستان و هند، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان نام گرفته است.
کد خبر: ۸۸۲۵۱۳

بنگلادشی‌ها به‌ویژه مسلمانان برای مذهب خود ارزش بسیاری قائل هستند و مذهب، اولین گزینه هویتی هر شهروند محسوب می‌شود. اسلام از قرن سیزدهم، توسط تجار و مبلغان مذهبی عرب و ایرانی، وارد بنگال و بعدها به مذهب اصلی این کشور تبدیل شد.فرهنگ روستا نزد مردم بنگلادش، حتی ساکنان شهرهای بزرگ، جایگاه خاصی دارد چراکه ریشه اکثر آنها به روستا بازمی‌گردد.

مسن‌تر، محترم‌تر: بنگلادش، جامعه‌ای سلسله مراتبی است و مردم براساس سن و موقعیت بهتر به یکدیگر احترام می‌گذارند. این ویژگی در جامعه مسلمانان، خود را به شکل احترام به بزرگ‌ترها نشان می‌دهد. معمولا مردهای مسن فامیل که باتجربه‌تر از دیگرانند، تصمیم گیرنده مسائل خانواده هستند.

زندگی و ارتباطی مسالمت‌آمیز: یکی از ویژگی‌های قابل توجه مردم این کشور این است که مسلمانان و پیروان ادیان دیگر، در کنار هم بدون درگیری و خشونت زندگی می‌کنند. مسلمانان طبق آداب معاشرتشان هرگز به دیگر افراد جامعه بی‌احترامی نمی‌کنند. آنها از هرگونه برخورد تند با یکدیگر دوری کرده و در روابط‌شان مراقب رفتارشان هستند. آنها به میزان آشنایی و دوستی‌شان با دیگران رفتاری نسبتا راحت دارند. به طور مثال با اقوام نزدیک و دوستان، رفتاری غیر رسمی دارند، اما با غریبه‌ها یا طرف‌های شغلی، رسمی و با احتیاط رفتار می‌کنند.

هرچه پوشیده‌تر، باوقارتر: مردان و زنان مسلمان بنگلادشی به پوشش خود اهمیت خاصی می‌دهند. مردها بیشتر لباس‌های سنتی و اغلب تیره می‌پوشند و زن‌ها عمدتا لباس‌های بلند به تن می‌کنند. همچنین از پوشیدن لباس‌های تنگ و آستین کوتاه اجتناب می‌کنند.

دوری از تجملات و محبت پایدار: مسلمانان بنگلادش هنگام تعطیلات مذهبی، به‌ویژه ماه رمضان و حج و همچنین در موقعیت‌های خاص دیگر به یکدیگر هدیه می‌دهند. آنچه فرهنگ هدیه دادن آنها را ارزشمندتر از هرجای دیگر نشان می‌دهد این است که از نظر آنها هدیه جایگاه ویژه‌ای دارد و هرگز نباید به قیمت و ارزش دنیوی آن اهمیتی داده شود. آنها به هدیه به صورت مادیات نمی‌نگرند و ارزش معنوی آن را در نظر می‌گیرند. این نگرش از آنجایی ناشی شده است که مردم می‌خواهند محبت را بین خود پایدار کنند و دریافت‌کننده هدیه برای جبران هدیه‌ای که گرفته است، به زحمت نیفتد.

ترافیک‌ سالانه و سهم فقرا در دو جشن بزرگ مذهبی: مهم‌ترین جشن مذهبی مسلمانان بنگلادش، عید فطر است. دولت برای برگزاری مراسم این عید سه روز تعطیلی اعلام می‌کند و برای مردم بسیار مهم است که جشن‌شان را در زادگاهشان برگزار کنند و به همین علت هزاران نفر از شهرهای مختلف به سمت زادگاه خود روانه می‌شوند تا جشن عید را کنار اقوام و آشنایانشان برگزار کنند و معمولا در این روزها، سرویس حمل و نقل عمومی این کشور با بار ترافیکی بسیار شدیدی مواجه می‌شود. در عید فطر مردم به فقرا توجه خاصی دارند. تعطیلات عید قربان نیز مانند عید فطر سه تا چهار روز است و مانند عید فطر برگزار می‌شود و تنها تفاوتش، قربانی کردن حیوانات در این روز است. گوشت‌های قربانی شده هم فقط صرف فقرا می‌شود.

پنج تن پاک: با وجود این که بیشتر مسلمانان بنگلادش، سنی مذهب هستند، اما اعتقادی راسخ به پنج تن پاک، یعنی پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دارند و آنها را بهترین برگزیدگان خدا می‌دانند و رفتار و منش آنها را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند.

مترجم: نادیا زکالوند - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها