فاطمه نصرآبادی سال 74 در آزمون گویندگی رادیو شرکت کرد و از میان شمار زیادی از علاقه‌مندان موفق شد پشت میکروفن رادیو تهران قرار بگیرد. اولین برنامه‌ای که با صدای نصرآبادی از رادیو تهران پخش شد «تا بیکران» بود. او در حال حاضر گویندگی برنامه‌های «خانه ما»، «پنجره‌ای برای تماشا» و «تهران ورزشی» را به عهده دارد.
کد خبر: ۸۷۷۳۷۲
اتفاقی وارد حرفه گویندگی نشدم

20 سال از شروع کار شما در حرفه گویندگی می‌گذرد. آیا هنوز هم با همان شور و انگیزه‌ای که کارتان را در رادیو شروع کرده بودید، فعالیت می‌کنید؟

رشته تحصیلی من کارشناسی ادبیات عرب است و سال 74 با آزمون ورودی وارد صدا و سیما شدم و کارم را با رادیو تهران در حرفه گویندگی آغاز کردم. در حال حاضر هم با رادیو تهران و پیام و آوا همکاری می‌کنم. ورود من به این حرفه اتفاقی نبود. آنچه باعث شد در آزمون شرکت کنم، علاقه و ذوقم بود که بعد از گذشت سال‌ها نه‌تنها این علاقه کم نشده، بلکه بیشتر نیز شده است. در واقع این شور و انگیزه سال‌های اولیه را هنوز هم دارم.

کدام یک از اعضای خانواده شما حرفه گویندگی را دنبال کردند؟

هیچ کدام .

شما از آن گویندگانی هستید که تجربه اجرا در حوزه‌های مختلف‌ را داشتید. به نظرتان گوینده باید در حوزه‌های مختلف اجرا کرده یا این که خودش را به یک حوزه محدود کند؟

این سلیقه شخصی است، اما شخصا علاقه‌مند بودم با مطالعه در حوزه‌های مختلف بتوانم برنامه‌های متنوع اجرا کنم. تا جایی که به یاد دارم اجرا در تمامی حوزه‌ها از برنامه‌های ادبی، فرهنگی و هنر گرفته تا اجتماعی و ورزشی را تجربه کرده‌ام و باید بگویم این تنوع در اجرا برایم شیرین و لذتبخش بوده است.

چه برنامه‌هایی را اجرا می کنید ؟

برنامه خانه ما را اجرا می‌کنم که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 15 و 30 دقیقه با رویکرد نهاد خانواده، جمعیت و سبک زندگی روی آنتن می‌رود. برنامه اذانگاهی ظهر با عنوان پنجره‌ای برای تماشا هر روز بجز جمعه‌ها با تقدیم به یک شهید پخش می‌شود. آیتم‌های این برنامه دینی و معارفی است. تهران ورزشی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که اجرای آن را در رادیو تهران به عهده دارم.

سختی‌های گویندگی و اجرا در چیست؟

هر حرفه‌ای سختی‌های خودش را دارد. من به کار گویندگی و اجرا خیلی علاقه‌مندم. به نظرم مشکلش این است که بعضی صداها فقط مختص یک رشته یا حوزه است؛ مثلا شخصی ممکن است صدایش فقط مناسب برنامه‌های ادبی باشد. به نظرم شناخت هر شخصی نسبت به خودش، علاقه و ذائقه‌ای که دارد در انتخاب فعالیت اجتماعی و موفقیت‌اش تاثیرگذار است و در صورت شناخت نداشتن آسیب می‌بیند.

به نظر شما گوینده و مجری خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

معتقدم هر شخصی اگر قرار است کاری را انجام دهد باید خودش را بسنجد و بر مبنای توانایی‌ها و استعدادی که دارد، مسئولیت کارها را به عهده بگیرد. برخی از افراد «نه» گفتن را یاد نگرفته‌اند و هر کاری که به آنها گفته می‌شود می‌پذیرند. زمانی که بخوبی از پس کارها برنیاییم کارها خوب نمی‌شود.

آیا پیش آمده در اجرا اشتباه کنید؛ مثلا کلمه یا حتی جمله‌ای را صحیح تلفظ نکنید؟

مسلما این احتمال وجود دارد، اما می‌توان با پوزش از مخاطب آن اشتباه را اصلاح کرد، اما آنچه حائزاهمیت است این‌که در لحظه بهترین تصمیم را باید گرفت تا نه‌تنها خود گوینده، بلکه مخاطب نیز اذیت نشود.

شما با برنامه‌سازان خاصی کار می‌کنید یا این که سابقه تهیه‌کننده مدنظر شما قرار می‌گیرد؟

من سعی کردم در حیطه برنامه‌سازی دخالت نکنم. به تازه کار بودن و قدیمی بودن فرد هم توجه نمی‌کنم، چون یکی از مشخصه‌های کار در رادیو کمک به یکدیگر است. ما همه یک گروه هستیم، اگر برنامه خوب باشد مطمئنا کار صدابردار، تهیه‌کننده، نویسنده و دیگر عوامل خوب بوده است. همه با هم کار می‌کنیم و هر کجا که لازم باشد به یکدیگر کمک می‌کنیم و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم.

ماندگارترین و زیباترین خاطره‌ای که در این سال‌ها به یاد دارید؟

زیباترین و بهترین خاطرات من لحظاتی است که کنار همکاران هستم، به‌ویژه همکارانی که الان نیستند و آنها را نمی‌بینم. اولین کارم با آقای بخارایی بود؛ از نویسندگان خوب و باسوادی که الان دیگر بین ما نیستند. از بهترین خاطرات من سه سال همکاری با خانم قیصرخواه، سردبیر و نویسنده ویژه افطار است.

مریم کریمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها