تهران در حسرت تخت‌های سوختگی می‌سوزد

ماجرای دیروز تهران، زخمی کهنه را تازه کرد. خیلی از ساکنان پایتخت، انگار آنقدر دلشان سوخته و چشم‌شان از عملکرد متولیان محیط زیست شهری ترسیده است، که دیگر حاضر نیستند فضای سبز شهری را حتی با ساخت بیمارستان سوختگی تخصصی که برای‌شان حیاتی است، عوض کنند.
کد خبر: ۸۷۱۷۴۴
تهران در حسرت تخت‌های سوختگی می‌سوزد

روز گذشته در حالی که قرار بود کلنگ بیمارستان سوانح و سوختگی عمیدیه تهران بر زمین زده شود، مخالفت اهالی خیابان شهید مطهری تهران، باعث شد که کلنگ بالا برود، اما بر زمین زده نشود.

این زمین در گذشته کاربری فضای سبز داشته، اما با توافق شهرداری، قرار است در این زمین 5000 متری، یک مرکز درمانی ویژه بیماران سوانح و سوختگی ساخته شود. همچنین باتوجه به نیت واقف این زمین و اعطای مجوز ساخت بیمارستان از سوی وزارت بهداشت، بناست که این بیمارستان با ۱۸۰ تخت درمانی ساخته شود.

اما ساکنان این منطقه از تهران اعتراض کرده‌اند که با ساخت این بیمارستان، آسایش ما از بین می‌رود و این زمین باید حتما به فضای سبز اختصاص داده شود.

مجموعه این اعتراض‌های مردمی، باعث شد که مراسم کلنگ زنی با حضور حسن هاشمی، وزیر بهداشت، مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران و برخی دیگر از مسئولان، نیمه‌کاره رها شود.

هاشمی در جمع خبرنگاران تاکید کرد که اگر می‌دانستم مردم ناراضی هستند، اصلا نمی‌آمدم، چون ساخت بیمارستان با زور امکان‌پذیر نیست و باید رضایت مردم گرفته شود.

کمبود 1300 تخت سوختگی

کمبود تخت سوختگی در کشور ما به مرحله حاد و اورژانسی پا گذاشته است. به گفته وزیر بهداشت، ما ۲۵ هزار مورد سوختگی در سال داریم، اما تعداد تخت‌های سوختگی کافی نیست و در کشور به بیش از 1300 تخت بیمارستانی برای بیماران سوختگی و حداقل ۳۰۰ تخت ICU سوختگی نیاز داریم.

مشکل دیرینه کمبود تخت سوختگی به این دلیل است که به گفته هاشمی، بخش خصوصی هرگز در این مورد سرمایه‌گذاری نمی‌کند و بخش دولتی هم برایش نمی‌صرفد، در حالی که ما کودکان حادثه شین‌آباد را داریم که ۲۰ بار عمل شده‌اند.

از سوی دیگر، اگر در نظر بگیریم که زلزله بیخ گوش تهران است و در صورت وقوع زلزله در پایتخت، آمار سوخته‌های زنده‌مانده، هولناک خواهد بود، آنگاه متوجه می‌شویم که راه‌اندازی بیمارستان‌های ویژه سوانح و سوختگی، از نان شب هم برای پایتخت واجب‌تر است.

بیمارستان سوختگی، اولویت نخست در شرایط بحرانی

این‌که مردم راضی نمی‌شوند با وجود ضرورت حیاتی بیمارستان سوختگی، فضای سبز اطرافشان کم نشود، دغدغه‌ای است که جای تامل دارد. تردد آمبولانس‌ها، رفت و آمد مکرر بیماران، شلوغی، جنگ اعصاب و پایین آمدن قیمت زمین در مناطق اطراف بیمارستان، دلایل مخالفت اهالی است که البته شاید هیچ کدام از این دلایل نباید باعث شود که ساخت بیمارستان تخصصی سوانح و سوختگی از اذهان پاک شود، زیرا هم اکنون برای کلانشهر تهران با جمعیت حدود 12 میلیون نفر، فقط یک بیمارستان تخصصی سوانح و سوختگی وجود دارد. به همین علت در صورت وقوع بحران در تهران، چه بسا جان همین معترضان فعلی به وجود همین بیمارستان‌ها گره بخورد.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جام‌جم ، تاکید دارد که وجود بیمارستان سوانح و سوختگی برای کلانشهری مثل تهران، بسیار حیاتی است، زیرا شهر بشدت از کمبود تخت سوختگی در رنج است البته این مقام مسئول معتقد است می‌شد با تدبیری بهتر، جای بهتری برای ساخت بیمارستان پیش‌بینی کرد.

حقانی بر این باور است که اگرچه ساخت بیمارستان تخصصی سوانح و سوختگی برای تهران، ضروری است، ولی باید در همین مسیر به دغدغه‌های مردم محلی هم توجه شود.

مجید پاکساز، کارشناس شهری نیز به همین دغدغه اشاره دارد و به جام‌جم می‌گوید: احداث بیمارستان سوختگی برای تهران بسیار واجب است، اما در این بین مردم هم دغدغه‌های محیط زیستی دارند.

به گفته او، مردم نگرانند که باغات و فضای سبز پایتخت دستخوش تعرض شود. این تعرض‌ها از سوی افراد سودجو، باعث شده که مردم به ساخت بیمارستان هم واکنش منفی نشان دهند.

سرانه فضای سبز هر تهرانی‌ 40 سانتی‌متر

حساسیت مردم به محیط زیست اطرافشان تحت هر شرایطی قابل تحسین است، اما علیرضا سرحدی، دیگر کارشناس شهری به جام‌جم می‌گوید: تخریب محیط زیست و جدی نگرفتن سرانه فضای سبز شهری در تهران، در به وجود آمدن این اعتراض‌های مردمی بی‌تاثیر نبوده است. او گلایه می‌کند که متولیان شهری، آنگونه که باید و شاید به محیط زیست شهری توجه نکرده اند .

سرحدی به آمار قابل اعتنایی اشاره می‌کند و می‌گوید: سرانه فضای سبز هر تهرانی، در حد 30 تا 40 سانتی متر است. حال تصور کنید وقتی باغات شمیران تخریب می‌شود و گاهی یک خیابان از وسط پارک رد می‌شود، آنگاه مردم نسبت به هر طرحی که احساس کنند امکان دارد به محیط زیست آسیب بزند، روی خوش نشان نمی‌دهند.

به نظر می‌رسد این دغدغه‌های محیط زیستی نباید ضرورت افتتاح بیمارستان سوانح و سوختگی در پایتخت را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه باید در عین حال که به دغدغه مردم احترام می‌گذاریم، به فکر احداث این بیمارستان ضروری هم باشیم؛ حال در هر نقطه‌ای از پایتخت که مورد توافق مردم و مسئولان باشد.

ساخت بیمارستان کاملا قانونی است

معاون حقوقی سازمان اوقاف تصریح کرد؛ تمام مراحل ساخت بیمارستان سوانح سوختگی تهران قانونی است و اعتراض برخی مردم جهت‌دار و نابجاست. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حاتمی به فارس گفت: وظایف شرعی و قانونی ما ایجاب می‌کند که در این مکان بیمارستان سوانح و سوختگی را بسازیم؛ وقفی که سال‌هاست نیت واقف در آن معطل مانده است.

امین جلالوند - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها