معاون بانک مرکزی عنوان کرد

بهبود شرایط در بازار مسکن

حجم معاملات مسکن در آذر ماه 94 نسبت به ماه گذشته رشد 4.8 درصدی داشته است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2.8 کاهش داشته است.
کد خبر: ۸۶۸۹۹۶
نشانه های خوب برای خروج از رکود مسکن

به گزارش جام جم آنلاین ، حسام عقبایی رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با بیان اینکه این رشد حجمی معاملات در ماه گذشته را به فال نیک می گیریم، گفت: حجم معاملات مسکن در آذر ماه نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است در صورتی که با توجه به تعطیلات ماه صفر تصور می شد که معاملات در این زمان در همان حالت رکودی باشد و حتی کاهش پیدا کند اما آمار و ارقام نشان می دهد که در آذر ماه 12638 واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده است. در صورتی که در آبان ماه 12056 واحد مسکونی در تهران معامله شده بود.به عبارت دیگر 582 واحد مسکونی نسبت به ماه گذشته بیشتر معامله شده است و ما امیدواریم این روند روبه رشد همچنان ادامه داشته باشد.

عقبایی در باره کاهش حجم معاملات نسبت به ماه مشابه سال گذشته گفت: بازار مسکن هنوز در رکود به سر می برد و طبعا رکود امسال نسبت به سال گذشته به دلایل مختلف بیشتر بوده است بنابراین طبیعی است که ما هنوز روند رو به رشد بالایی نداشته باشیم. رکود حاکم بر بازار مسکن ناشی از یک فرایند اقتصادی سه ساله است و یک باره بر بازار ما ورود نکرده است به همین خاطر طی این سه سال هر بار شاهد رکود بیشتر بودیم بنابراین امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری بر بازار مسکن حاکم نبود اما همین که توانستیم در آذرماه 582 واحد بیشتر معامله کنیم نشانه خوبی برای خروج از رکود است

وی همچنین در خصوص پیش بینی رشد حجمی معاملات در دی ماه گفت : پیش بینی در وضعیت اقتصادی ممکن کمی دشوار است اما قراین و شواهد نشان می دهد که انتظار افزایش حجم معاملات امری دور از انتظاری نیست و احتمال رشد حجم معاملات در دی ماه 94 وجود دارد . همین که در ماه صفر مردم به خرید اقبال بیشتری نشان دادند امیدواریم در ماه ربیع الاول که ماه سرور و شادی است بازار مسکن نیز به آرامی از رکود خارج شود و افراد بیشتری در سه ماه یایانی سال به بنگاه های املاک مراجعه کنند البته وضعیت برجام نیز می تواند در فروش موثر باشد کما این که فروش اقساطی و وام بانک مسکن که به تازگی آغاز شده است بی تاثیر در رشد فروش نخواهد بود.

حسام عقبایی همچنین در پاسخ به این سوال که بالاخره بازار مسکن کی از رکود خارج می شود و رونق می گیرد گفت: خارج شدن از رکود و رونق گرفتن دو مساله جدا از هم است اما با آلارم هایی که وجود دارد می توان حدس زد که بازار مسکن طی ماه های آینده به خصوص در شش ماه نخست از رکود کم کم خارج می شود اما خروج از رکود به معنای رونق بازار مسکن نیست. رونق بازار مسکن تابعی از رونق نظام اقتصادی است و تا زمانی که اقتصاد ملی در رکود به سر می برد طبیعی است که رونقی در بار مسکن شاهد نباشیم بنابراین انتظار می رود اگر معادلات سیاسی و اقتصادی با همخوانی هم حرکت رو به رشدی داشته باشند طبعا در نیمه دوم سال آینده بازار مسکن رونق بگیرد و از این وضعیت انقباضی خارج شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها