تیم ملی در راه جام ملت‌های آسیا با موانعی غیر از اصول حاکم بر ورزش روبه‌رو شده است

هندبال ایران، تشنه قهرمانی در آسیا

هتل آرت روتانای منامه بحرین محل قرعه‌کشی هفدهمین دوره مسابقه‌های هندبال قهرمانی آسیا انتخابی جام جهانی 2017 فرانسه بود.
کد خبر: ۸۶۸۰۱۸
ایران شانس اول جام آسیایی‌ها

دوازده تیم برای کسب 5 سهمیه آسیا در این مسابقات اعلام آمادگی کرده بودند. براساس سیدبندی، 12 تیم در دو گروه براساس رده‌بندی دوره قبل، قطر و ایران به ترتیب به عنوان سرگروه‌های الف و ب و براساس قرعه‌کشی تیم‌های حاضر در گروه‌هاقرار گرفتند.

گروه الف قطر، کره جنوبی، عمان، ژاپن، سوریه، ماکائو و ایران، بحرین، عربستان، چین، لبنان و امارات گروه ب را تشکیل دادند. این مسابقه‌ها بیست و پنجم دی تا هشتم بهمن در منامه بحرین برگزار می‌شود.

خط زدن کاپیتان

مهم‌ترین اتفاقات این روزهای هندبال، لو رفتن اسامی تیم ملی، خط خوردن چهره‌های تاثیرگذار تیم مانند کاپیتان رجبی و میلاد مسائلی بهترین گوش راست آسیا و یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان یک دهه اخیر هندبال ایران است. این خبر به حدی تعجب‌آور بود که کارشناسان این رشته را شوکه کرد.

در این زمینه دلیل فنی نمی‌تواند وجود داشته باشد زیرا دخالت، اعتراض به مربی و فدراسیون محتمل‌تر است. یکی کاپیتان و دیگری یکی از بزرگ‌ترهای تیم ملی بوده‌اند.

اعتراض و انتقال برای برطرف کردن حواشی و مشکلات تیم از سوی آنها طبیعی است. فدراسیون باید بداند در تمام اردوهای خارج از کشور تیم مدیر و سرپرست نداشته و تمام امور را سرمربی تازه استخدام شده که هیچ شناختی از روحیه و شرایط فرهنگی بازیکنان ما نداشت،
عهده‌دار بود.

طبیعی است اعتراض و گلایه وجود داشته باشد. خط زدن حق مربی و فدراسیون است. بازیکن هم وظیفه مشخص دارد و باید به آن پایبند باشد، اما روی این بازیکنان سرمایه‌گذاری شده است و براحتی از کنار آنها گذشتن کار ساده‌ای نیست. بدون این که دلایل خط زدن آنها از سوی مربی یا فدراسیون به آنها اعلام شود. این برای دو طرف در دنیای حرفه‌ای جالب نیست.

از طرفی بازیکنان جایگزین هم شرایط خوبی ندارند. یکی اصلا تیم ندارد و هفت ماه است بازی نکرده است و از شرایط مسابقه دور است. دیگری 22 ساله و کم‌تجربه است و حضوری ثابت در ترکیب اصلی برایش مهیا نیست.

نکته دیگر این که عرفان اسماعیلاجیچ سرمربی تیم ملی هندبال هنوز نتوانسته است با بازیکنان ما ارتباط برقرار کند.

او بسیار لجباز و قهرآمیز با بازیکنان در این مدت رفتار کرده است. تیم ما با این مربی در دوحه به مقام نایب‌قهرمانی آسیا دست پیدا کرد، اما کارنامه فنی قابل قبولی نداشت.

تیم ایران یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های تاکتیکی در ساختار حمله و دفاع بود. فاقد شخصیت تاکتیکی. اینک عرفان برای رفع مشکلات تیمی زمان کافی در اختیار دارد تا کمتر از یک ماه دیگر در مسابقه‌ های چهارجانبه لهستان حاضر شود.

مقصد بعدی، اردوی آلمان در نظر گرفته شده است. آخرین اردوی قبل از اعزام به بحرین نیز در تهران پیش‌بینی شده است. اردوهای در نظر گرفته شده بسیار ایده‌آل است و در این بین شاید برگ برنده کادر فنی ما مربی بدنساز باشد. براستی نقش بسیار مهمی در دوحه داشت و مشخص شد کار بدنسازی در ورزش به‌خصوص هندبال چقدر بر تکنیک و تمرکز بازیکنان اثرگذار است.

بازیکنان هندبال به توجه نیاز دارند. تعامل و احترام دو طرفه فدراسیون با آنها می‌تواند اولین قهرمانی ما در هندبال آسیا را رقم بزند.

انتظار می‌رود مربی و فدراسیون روش دیگری برای تنبیه دو بازیکن خط خورده در نظر بگیرند تا تیم با ترکیب کامل در مسابقات بحرین حاضر شود. اینک که قطر با تیم جوانان حاضر می‌شود شانس قهرمانی ما افزایش یافته و سلامت در هندبال آسیا تضمین خواهد شد. به گواه کارشناسان هندبال آسیا تیم ایران تکنیکی‌ترین بازیکنان آسیا را در اختیار دارد و داشتن این ترکیب آرزوی هر مربی است. برادران استکی، موسوی، کمایش و باباصفری، پنج لژیونر هندبال ما هستند.

ماچک قربانی باخت به ایران

بحرین یکی از قدرتمند ترین تیم‌های مسابقه‌های هندبال انتخابی المپیک دوحه قطر، ماچک سرمربی خود را اخراج و برای حضور در این بازی‌ها یک مربی از اسپانیا استخدام کرد. برخلاف هفته‌های گذشته بحرینی‌ها چهار بازیکن مصدوم و اصلی خود را اکنون سرحال در اختیار دارند. آنها برای این بازی‌ها تدارک فراوانی دیده‌اند و یکی از شانس‌های قهرمانی هستند.

نایب‌قهرمان جهان با حضور فرمایشی

قطر نایب‌قهرمان جهان به گرفتن سهمیه المپیک نیاز ندارد و از قبل حضورش مسجل شده است به همین خاطر شورای فنی این کشور تیم جوانان خود را به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام خواهد کرد. این تیم محصول آکادمی هندبال قطر است. بازیکنان تیم قطر هشت سال است شبانه‌روزی کنار همدیگر زیر نظر مجرب‌ترین مربیان دنیا ساخته و آماده شده‌اند که نباید از آنها غافل شد، اما حضور قطر با تیم جوانان، سلامت را به هندبال قاره آسیا برگرداند و این بار چند ملیتی بودن تیم قطر سوژه مسابقه‌ها نخواهد بود.

مهیار آذر / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها