«ایران بعد از مصر و پاکستان در رتبه سوم ابتلا به دیابت در دنیاست. هم‌اکنون نیز 5/4 میلیون دیابتی در ایران هستند، اما دو میلیون نفر از آنان از دیابت خود اطلاع ندارند.» اینها تازه‌ترین خبرها و زنگ هشدارهایی است که وزیر بهداشت به صدا درآورده است.
کد خبر: ۸۵۸۹۸۴

حسن هاشمی در دهمین همایش بین‌المللی راهبری دیابت ادامه داده که دیابت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر است و در ایران 76 درصد از کل بار بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد.

به گفته وزیر بهداشت، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2013، ‌387 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا بودند که پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال 2035 به 600 میلیون نفر افزایش یابد.

وزیر بهداشت توضیح داده که هم‌اکنون آمار دیابت در دنیا 3/8 درصد جمعیت است که متاسفانه 80 درصد این بیماری در کشورهایی با درآمد ضعیف و متوسط است و هر شش ثانیه نیز یک دیابتی جان خود را از دست می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول، طبق بررسی‌های جهانی از هر 12 نفر یک نفر به دیابت مبتلا می‌شود و از هر دو نفر دیابتی نیز یک نفر از دیابت خود مطلع نیست. به قول هاشمی، در هر شش ثانیه مرگ یک نفر بر اثر ابتلا به دیابت را شاهدیم: «به‌دلیل شیوه زندگی نامناسب تعداد زیادی از افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. دیابت عوارض زیادی مانند خطر بیماری‌های قلبی و سکته را در طول زمان ایجاد می‌کند. احتمال بروز بیماری‌های قلبی در افراد دیابتی دو تا چهار برابر بیشتر از افراد غیردیابتی است. خطر بروز عوارض چشمی نیز در دیابتی‌ها 25 برابر بیش از افراد غیردیابتی است و خطر بروز بیماری‌های کلیوی در مبتلایان به دیابت 17 برابر بیشتر از افرادی است که دیابت ندارند.»

میزان شیوع دیابت در خاورمیانه و شمال آفریقا از میانگین جهانی بالاتر است و پیش‌بینی می‌شود که میزان آن در این مناطق تا سال 2035 دو برابر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها