متاسفانه زمانی مضرات مواد شیرین و احتیاط در مصرف مواد قندی به صورت جدی اطلاع‌رسانی شد که دیگر دیر شده بود و دست‌کم در هر خانه‌ای یک فرد مبتلا به دیابت با عوارض آن دست و پنجه نرم می‌کرد. از این موضوع که بگذریم، اغلب افراد دیابتی هنوز نمی‌دانند چه باید بخورند و چه نباید بخورند.
کد خبر: ۸۵۹۷۵۷
باید و نبایدهای تغذیه‌ای برای دیابتی‌ها

وقتی فرد با مراجعه به پزشک، متوجه افزایش قند خون خود می‌شود، طبق تجویز متخصص، قند بالای خونش را کنترل می‌کند و برای جلوگیری از تشدید بیماری فکر می‌کند تا آخر عمر جز کدو، کرفس و برخی سبزیجات دیگر، هیچ خوردنی دیگری نمی‌تواند بخورد در حالی که مبتلایان قند خون بالا پس از دریافت دارو باید به متخصص تغذیه مراجعه و براساس میزان داروی مصرفی، برنامه غذایی روزانه خاصی را از متخصص دریافت کنند. اغلب مبتلایان، به دلیل نا آگاهی چنین کاری نمی‌کنند و خودسرانه از خوراکی‌هایی استفاده می‌کنند که منجر به تشدید بیماری می‌شود یا در اثر نخوردن و محروم کردن خود از گروه‌های غذایی مختلف دچار تضعیف قوای بدن، لاغری و ناراحتی روحی می‌شوند.

به این توصیه‌ها توجه کنید

ـ ورزش به‌عنوان جزئی از برنامه درمان دیابتی‌ها در کنار دارو و رژیم درمانی مورد تاکید است. دست‌کم سه روز در هفته و هر بار 30 تا 40 دقیقه برنامه مرتب ورزشی داشته باشید.

ـ برای جلوگیری از نوسانات قند خون، تعداد وعده‌های غذایی را زیاد، اما در هر وعده مقدار کمتری میل کنید.

ـ بین صبحانه و ناهار میان‌وعده‌ای همچون یک عدد سیب، یک بوته کاهو یا یک لیوان شیر میل کنید.

ـ از گوشت سفید مانند مرغ، ماهی و بوقلمون و از حبوبات و سبزیجات خام به دلیل فیبر بالا، بیشتر استفاده کنید.

ـ برای کنترل قند از نان گندم و جو بسته‌بندی‌شده شناسنامه‌دار که بیشترین میزان سبوس روی بسته‌بندی آن قید شده است، استفاده کنید. نان حجیم جو و نان سنگک امروزی به اندازه نان لواش و تافتون سبوس دارد. نان جو اصل، خشبی، نیمه‌خشک و سفت است. در بافت نان سبوس‌دار باید خرده‌های سبوس دیده شود. بیسکویت‌های تهیه شده با شهد خرما و توت و انگور، حاوی میزانی شربت شکر هستند و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند.

ـ خوردن توت خشک، کشمش سبز و قرمز و خرمای زرد (خارک کال‌) به مقدار کم با چای مناسب‌تر از رطب و خرمای مضافتی است.

ـ در این فصل میوه‌هایی مانند انگور، انجیر، خرمالو، موز، پرتقال و نارنگی شیرین قند بیشتری دارند و بهتر است یک واحد کامل آن در یک زمان استفاده نشود.

ـ سیب‌زمینی و هویج پخته و باقلای بدون پوست آب‌پز کمتر مصرف کنید و چربی حیوانی و روغن مایع به میزان زیاد و تنقلات شور و شیرین و عسل نخورید.

ـ هر سه ماه یکبار به پزشک و متخصص تغذیه مراجعه کنید تا دچار نوسانات قند خون و عوارض ناشی از آن نشوید.

فاخره بهبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها