قرار است بازار تبریز با کمک 90 هنرمند معرق‌کاری شود. با مهدی ابراهیم‌پور، هنرمند معرق‌کار تبریزی و مدیر این پروژه گفت‌وگوکرده‌ایم که می‌خوانید:
کد خبر: ۸۵۳۱۶۷
بازار تبریز در قاب معرق

چطور شد به فکر معرق کاری بازار تبریز افتادید؟

از حدود سه چهار سال پیش طرحی در قالب ساخت پلان‌هایی از مکان‌های مختلف بازار تبریز را در قاب معرق آغاز کردیم که از جمله آنها می‌توان به دالان میرزا شفیع، راسته بازار، مسگربازارو تیمچه مظفریه اشاره کرد. البته قصد داریم تا آنجا که بتوانیم کل بازار تبریز از جمله کاروانسراها، بازار کفاشان، پامبیخچی بازارو دالان میرزا رضا را نیز به صورت پلان و با استفاده از هنر معرق کار کنیم. همچنین به تازگی طرح به تصویر کشیدن شغل‌ها و تیپ‌های شخصیتی و قدیمی موجود در بازار مثل کفاشی، پامبیخچی و قالی‌فروش دوره‌گرد را در قاب معرق آغاز کردیم.

آیا خلق این آثار به پیشنهاد نهاد ودستگاهی صورت می‌گیرد یا ایده و نظر شخصی است؟

این طرح یک نظر کاملا شخصی است و هیچ نهاد و اداره‌ای از موضوع طرح اطلاعی ندارد و با هزینه شخصی انجام می‌شود.

هدف شما از اجرای این طرح چیست؟

هدف از نقش زدن بازار تبریز در قاب هنر معرق، تبلیغ و ترویج فرهنگ هنر معرق در میان مردم و ماندگار کردن طرح بناهای تاریخی همچون بازار تبریز است.

ابعاد این پلان‌ها و وزن آنها چقدر است؟

هر پلان در ابعاد حدود 80 در140 سانتی‌متر و به وزن تقریبی 30 تا 35 کیلوگرم و از هزاران قطعه چوب ساخته می‌شود. به طور متوسط هرماه بیش از 150 متر معرق توسط 35 هنرمند در این کارگاه تولید می‌شود و آثار خود را علاوه بر ارائه در داخل کشور، به کشورهای خارج و حوزه خلیج‌فارس صادر می‌کنیم. البته کل هنرمندانی که با ما همکاری می‌کنند، حدود 90 نفرند که 35 نفر آنها در کارگاه و بقیه با پذیرفتن سفارش و کار در منازل در این صنعت فعالیت می‌کنند.

حمایت مسئولان و دست‌اندرکاران استان در حمایت از شما به چه نحوی است؟

متاسفانه با وجود پیشنهادهای ارائه شده به برخی ادارات و نهادها همچون شهرداری مبنی بر خرید آثار معرق به‌خصوص پلان‌های مربوط به بازار تبریز و نصب آنها در مراکزی چون مترو، هیچ اقدامی غیر از تشویق شفاهی آنها ندیدیم و گره کور توجه به این هنر بسیار ظریف و نفیس در زیرمجموعه‌ها و معاونان ادارات و شهرداری‌ها همچنان بسته مانده است. به عبارتی به‌رغم توافق با مدیران ارشد ادارات با همکاری نکردن مدیران میانی مواجه هستیم.

سعیده دلال علیپور

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها