گزارشی از پشت صحنه برنامه «بچه‌های مردم»

رویاهای بچگی در قاب تلویزیون

هر روز عصر از شبکه یک سیما پخش می شود

«بچه‌های مردم» حرف‌هایی از جنس نوجوانان

«بچه‌های مردم» عنوان برنامه‌ای ترکیبی است که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 و 30 دقیقه از شبکه یک سیما پخش می‌شود. این برنامه با درگیر کردن نوجوانان سراسر ایران سعی می‌کند، ضمن بیان حرف‌های خوب به جوانان ونوجوانان، مطالبات و دغدغه‌های آنها را مطرح کند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این برنامه توانسته با اقبال زیاد مخاطبان روبه‌رو شود.
کد خبر: ۸۵۲۴۳۰
«بچه‌های مردم» حرف‌هایی از جنس نوجوانان

مجتبی احمدی، تهیه‌کننده و کارگردان، درباره شکل‌گیری ایده بچه‌های مردم به جام‌جم گفت: اوایل امسال خط مشی برنامه بچه‌های مردم را با آقای مجید هاشمی‌فرا مدیر پخش شبکه یک مطرح کردم و بعد از برگزاری جلسه، اتاق فکری اعم از کارشناسان حوزه اجتماعی، کارشناسان بهزیستی در حوزه نوجوان و روان‌شناسان اجتماعی و نوجوانان نخبه درسی و ورزشی تشکیل دادیم.

پرهیز از شعارزدگی

احمدی ادامه داد: بعد از بررسی‌ مجدد، طرح جدید را به آقای محمد احسانی، مدیر شبکه یک ارائه کردیم و ایشان هم نظراتشان را مطرح کردند. مدیر شبکه یک علاقه‌مند بود این برنامه در حوزه نوجوان به یک اتفاق خوب منجر شود و ما هم با بهره بردن از دیدگاه وی، بخش‌های مختلف برنامه بچه‌های مردم را طراحی کردیم، زیرا می‌خواستیم برنامه برای نوجوانان آموزشی و مفرح باشد.

این تهیه‌کننده و کارگردان هنری با اشاره به هدف برنامه که زدن حرف‌های خوب برای نوجوانان است، توضیح داد: تلاش کردیم برنامه برای نوجوان خسته‌کننده نباشد. علاوه بر آن با طرح مساله برای نوجوانان، دغدغه‌های آنها را مطرح می‌کنیم. برنامه بچه‌های مردم به سوالات امروز نوجوانان می‌پردازد نه سوالات تکراری و شعاری.

بخش دخترانه و پسرانه برنامه مجزاست و محیا اسناوندی و عبدالله روا اجرای هر یک از این بخش‌ها را به عهده دارند. همچنین قرار است برنامه ویژه‌ای برای روز نوجوان پخش کند. به گفته احمدی، برنامه بچه‌های مردم؛ خواسته‌های نوجوانان از خانواده، جامعه، دولت و مسئولان را مطرح می‌کند. در بخش دخترانه دغدغه‌های دختران و در بخش پسرانه دغدغه‌های پسران مطرح می‌شود. ما در این برنامه با زدن حرف‌های متعدد و متنوع به هیچ‌وجه قضاوت نمی‌کنیم یا مساله‌ای را به نوجوانان دیکته نمی‌کنیم. فقط در تلاشیم به دغدغه‌های روز نوجوانان بپردازیم.

مجتبی احمدی:

ما در این برنامه با زدن حرف‌های متنوع به هیچ‌وجه قضاوت یا مساله‌ای را به نوجوانان دیکته نمی‌کنیم

سوژه‌ها در اتاق فکر طراحی می‌شود و گروه نویسندگان به سرپرستی مجتبی احمدی متن را می‌نویسد. در این برنامه از نوجوانان موفق نخبه علمی، ورزشی و ... دعوت می‌شود و به گفته تهیه‌کننده، با آموزش و پرورش و امور نخبگان هم ارتباط مستمر دارند. اجرای این برنامه به دو مجری سپرده شده که قبلا اجرای برنامه‌های نوجوانان را تجربه کرده بودند.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب محیا اسناوندی و عبدالله روا توضیح داد: محیا اسناوندی تا به امروز برنامه‌هایی با عنوان مثبت من، مثل تو، سه نقطه و عصر طلایی را در حوزه نوجوان کار کرده و به عنوان گوینده هم در برنامه جمعه من در رادیو جوان مشغول فعالیت است و در برنامه‌های نمایشی رادیو سلامت هم حضور دارد. من با او برنامه عصر‌طلایی را کار کرده بودم.

وی ادامه داد: به نظرم اسناوندی فقط مجری صرف نیست و مجری ـ بازیگر است. یعنی هم در اجرا و هم در بازیگری سابقه کار دارد و همین توانایی او باعث می‌شد تا فضای برنامه در بخش دخترانه را مفرح کند. عبدالله روا هم توانایی ویژه‌ای در حوزه اجرا دارد و توانسته فضای متنوعی را در بخش پسرانه برنامه فراهم کند. سرفصل‌های برنامه هم بعد از طراحی در اختیار دو مجری گذاشته‌می‌شود. احمدی اضافه کرد: برنامه‌ بچه‌های مردم قصد دارد از نوجوانان موفق الگوسازی کند. در ایام محرم هم از نوجوانان مداح دعوت کرده بودیم. ما متناسب با موضوع هرروز گزارش‌های متنوع هم پخش می‌کنیم. حسین تورنگ، کارگردان بخش نمایش است. من از گروه فنی و تولید شبکه یک هم تشکر می‌کنم که برای این برنامه ما را همراهی کردند.

بهره بردن از تجربیات

محیا اسناوندی درباره پذیرفتن اجرای این برنامه به جام‌جم گفت: من تا به امروز اجرای چند برنامه در حوزه نوجوانان را به عهده داشتم و به‌تازگی پیشنهاد اجرای یک برنامه اقتصادی در حوزه بزرگسالان را داشتم، اما نپذیرفتم و ترجیح دادم با بهره بردن از تجربیات سال‌های گذشته باز هم برنامه‌ای برای نوجوانان اجرا کنم، زیرا قبلاً تجربه برنامه خوب و پر مخاطب عصر طلایی را با مجتبی احمدی داشتم که 80 قسمت را اجرا کردم. وی ادامه داد: معتقدم این تهیه‌کننده ریتم برنامه را خیلی خوب می‌شناسد و به قول معروف به کارش اشراف کامل دارد و همیشه کار متفاوت از مجری می‌خواهد. در مجموع برنامه‌ بچه‌های مردم آن‌قدر ویژگی داشت که مرا برای اجرا ترغیب کند. علاوه بر آن من در این برنامه مجری صرف نیستم و مجری ـ بازیگر هستم. در مجموع در این برنامه حرف دل نوجوانان را می‌زنیم و مضمون نمایش‌ها در این برنامه طنز و شیرین است، به همین دلیل مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

محیا اسناوندی:

در این برنامه حرف دل نوجوانان را می‌زنیم و مضمون نمایش‌ها طنز و شیرین است، به همین دلیل مورد توجه مخاطبان است

این مجری با اشاره به یکی از موضوعات این برنامه توضیح داد: در یکی از قسمت‌های برنامه و در بخش دخترانه به دربی فوتبال پرداختیم و من هم با اطلاعاتی که از سال‌های قبل داشتم درباره این موضوع صحبت کردم که اتفاقا با اقبال مخاطبان هم روبه‌رو شد، حتی آن روز هم حدود 4000 پیامک توسط نوجوانان دختر برای ما ارسال شد. اجرای این برنامه نه‌تنها برای من متفاوت بود، بلکه برای بینندگان هم خیلی جذاب بود که چطور یک خانم درباره دربی فوتبال صحبت می‌کند.

بامعرفت‌ترین مخاطبان دنیا

عبدالله روا، این روزها اجرای بخش پسرانه برنامه بچه‌های مردم را به عهده دارد. وی گفت: اجرای برنامه در حوزه نوجوانان برایم تجربه شیرینی است. سال 91 برنامه شیش‌‌تایی‌ها را برای شبکه دو اجرا کردم. گرچه در این سال‌ها برنامه‌های مختلفی برای بزرگسالان اجرا کردم، اما برنامه نوجوانان چیز دیگری است. می‌توانم در یک جمله بگویم که نوجوانان بامعرفت‌ترین مخاطبان محسوب می‌شوند. با اجرای این برنامه احساس می‌کنم حس نوجوانی در دل من زنده شده است.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها