تحلیل برژینسکی از اعدام های داعش

سلاح‌ اتمی روسیه، آمریکا را نشانه گرفته است

جام جم آنلاین: مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه سلاح‌ اتمی روسیه، مرا را نشانه گرفته است تصریح کرد بحران‌ در جامعه بین‌الملل رو به گسترش است و شواهدی وجود دارد مکان‌هایی که هم‌اکنون با بحران مواجه نیستند به زودی دچار بحران خواهند شد.
کد خبر: ۸۴۹۸۳۹
سلاح‌ اتمی روسیه، آمریکا را نشانه گرفته است

به گزارش فارس، «زبیگنیو برژینسکی» مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای با «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» (CSIS) تصریح کرد: «امروز به اعتقاد من، جهان با یک بحران جهانی روبرو است. به طور همزمان با بحران سیاسی، اقتصادی، سیستماتیک، نژادی و مذهبی روبرو است. ما در طول تاریخ، بحران‌هایی در سطح بین‌المللی داشته‌ایم اما حجم این بحران‌های بین‌المللی به تدریج بیشتر و بیشتر شده است. هم‌اکنون این بحران‌ها گسترش یافته و همه گیر شده است و شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه، مکان‌هایی که درگیر بحران نیستند به زودی با بحران روبرو می‌شوند».

وی سپس به گسترش سریع و ناگهانی تکفیری‌ها اشاره کرد و گفت: «این بحران‌ها خیلی ناگهانی در حال رخ دادن هستند و بسیار خشن، ناگهانی و کینه‌توزانه است و افرادی که این اقدامات را انجام می‌دهند تمایل دارند برای آنکه تأثیرات حیرت‌آوری برجای بگذارند، دست به اقدامات دراماتیک و غم‌انگیز بزنند بعنوان مثال افراد بی‌گناه را به شیوه‌هایی بسیار ظالمانه در ملاء عام و به صورت آشکارا اعدام می‌کنند».

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: «ما در عین حال با آشفتگی‌ که روسیه به وجود آورده روبرو هستیم که این کشور تحت رهبری پوتین منتظر است به یک دلیل احمقانه سلاح‌های اتمی را به سوی ما نشانه رود و این چیزی است که از سال 1945 تاکنون رخ نداده است. ما خاورمیانه‌ای را پیش رو داریم که همچون جنگ‌های 30 ساله در حال انفجار است؛ جنگ‌هایی که در آن هر طرف، طرف مقابل را گناهکار می‌داند و افراد معتقدند که مدافعان خدا در برابر دیگران هستند و به طرز وحشتناکی با هم مبارزه می‌کنند. گرچه ما بخشی از این درگیری‌ها نیستیم اما در سالهای اخیر اقداماتی را انجام داده‌ایم و در واقع خود را در مسیر این درگیری‌ها انداخته‌ایم».

شکاف بزرگ در خاندان آل سعود

روزنامه لبنانی السفیر در گزارشی نوشت آل سعود در نزاع داخلی عمیقی بسر می برند و شاهزادگان و روحانیون عربستان در پی جایگزین کردن کوچکترین برادر ملک سلمان، با وی هستند.

روزنامه انگلیسی ایندپندنت نیز گزارشی با عنوان «هشت برادر از یازده برادر ملک سلمان می خواهند وی را ساقط کنند» نوشت: یک شاهزاده سعودی، تعیین محمد بن سلمان در این منصب و فرماندهی حمله به یمن سبب افزایش تنشها در داخل خانواده حاکمه شد. وی می گوید هر نامه یا مکالمه تلفنی ملک سلمان از طریق پسرش محمد انجام می شود. این روزنامه در گزارشش از شاهزاده سعودی نقل می کند که هشت نفر از دوازده فرزند عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار عربستان، که اکنون زنده اند، از طرح براندازی ملک سلمان و منصوب کردن برادرش احمد (هفتاد و سه ساله) بجای وی حمایت می کنند.

سایمون هندرسون در مقاله ای با عنوان «شکاف پادشاهی در خانواده آل سعود» که در اواسط همین ماه در موسسه سیاستهای خاور نزدیک واشنگتن منتشر شد، سناریوهای احتمالی در آینده نزدیک را برشمرد. شاید بارزترینش این است که شاید ملک سلمان، شاهزاده محمد بن نایف را به عنوان ولیعهد از مقامش عزل و شاهزاده محمد بن سلمان را به جای وی منصوب کند. این امر به مقابله نظامی میان ارتش سعودی تحت فرماندهی محمد بن سلمان و نیروهای شبه نظامی بزرگ وابسته به وزارت کشور تحت فرماندهی محمد بن نایف منجر خواهد شد و شاید گارد ملی تحت فرماندهی امیر متعب بن عبدالله نیز از محمد بن نایف حمایت کند. امیر متعب فرزند ملک عبدالله است که به وی به عنوان متحد محمد بن نایف نگریسته می شود.

از میان آنها شاهزاده احمد مورد حمایت بیشتر اعضای خانواده برای تصدی مقام پادشاهی است. وی فرزند کوچک بنیانگذار عربستان از همسرش حصه بنت احمد سدیری است که به مدت 37 سال معاون وزیر کشور بود و چهار سال مسئول مراکز دینی مکه بود و در سال 2012 به عنوان وزیر کشور منصوب شد، اما پس از پانزده ماه این منصب را براساس درخواست خودش ترک کرد و محمد بن نایف جای وی را گرفت.

آن شاهزاده به روزنامه انگلیسی گفت: بیشتر روحانیون با نفوذ کشور از «کودتای قصر» پشتیبانی می کنند تا پادشاه کنونی را بیرون برانند و احمد بن عبدالعزیز را به جای وی بنشانند. وی توضیح داد 75 درصد علماء و روحانیون شاهزاده احمد را ترجیح می دهند.

معروف است هر نوع حمایت از سوی روحانیون با نفوذ یک امر حیاتی برای تغییر در عربستان است زیرا آنها می توانند مشروعیت دینی و پس از آن مشروعیت سیاسی به رهبری بدهند.

قول پوتین به بشار اسد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به بشار اسد همتای سوری اش تضمین داد تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در قدرت باقی بماند.

منابع مطلع در گفتگو با المیادین تاکید کردند ولادیمیر پوتین به بشار اسد تضمین کامل داد هیچ تعرضی به سمت ریاست جمهوری سوریه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور انجام نخواهد شد.

بگفته این منابع، مسکو خواهان گفتگو و سپس تشکیل دولت فراگیر در سوریه است تا پس از تشکیل کمیته های مختلف، انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار شود.

بر اساس طرح مورد نظر روسیه، انتخابات ریاست جمهوری در سوریه پس از آن در مدت هجده ماه بدون حضور ناظران بین المللی برگزار خواهد شد و همه افراد حق نامزدی در آن را خواهند داشت.

این منابع تاکید کردند بشار اسد پیوستن گروه های مسلح به ارتش سوریه یا گفتگو با آنها را به شرط مشارکت آنها در مبارزه با تروریسم پذیرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها