چند روز پیش از آن که با ضربات چاقو، دو شهرک نشین افراطی را در بخش قدیمی بیت‌المقدس کشته و خودش نیز شهید شود، مهند حلبی در صفحه فیسبوک پیامی برای رئیس‌جمهور فلسطین فرستاد.
کد خبر: ۸۴۷۸۳۴
انتفاضه‌ای جدید با نسلی جدید

به گزارش جام جم آنلاین، ‌مهند در پست فیسبوکی خود نوشت: «سخنرانی خوبی بود آقای رئیس‌جمهور، اما ما شرق و غرب بیت‌المقدس را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما تنها بیت‌المقدس واحد را می‌شناسیم. من را ببخشید آقای رئیس‌جمهور، اما اقدامات رخ داده در مسجدالاقصی را نمی‌توان با روش مسالمت‌آمیز پاسخ داد. ما بزرگ نشده‌ایم که تحقیر شویم.»

پیام این فرد 19 ساله کاملا مشخص است: زمان حرف زدن به پایان رسیده ‌. او گفت انتفاضه سوم مدتی است که شروع شده است. مهند از نسل خود سخن می‌گوید. او یک سال پس از امضای دومین پیمان اسلو به دنیا آمد. تا ‌ چهار سالگی، او باید شاهد توافقنامه صلحی بوده باشد که در آن رژیم صهیونیستی کنترل برخی مناطق را واگذار کرد. هنگامی که مهند هفت ساله شد، اسرائیل ساخت دیواری را شروع کرد که کرانه باختری را از دیگر بخش‌ها جدا کرد. در هشت سالگی او، یاسر عرفات از دنیا رفت؛ رهبری که اسرائیلی‌ها او را فردی دو رو می‌خواندند. جانشین او محمود عباس شد که تنها یک رو داشت و آن هم مخالف خشونت و مبارزه بود.نسل مهند می‌بایست صلح و آرامش را دیده باشد. این نسل باید از برنامه‌های تونی بلر و سلام فیاض برای احیای اقتصاد کرانه باختری بهره‌مند شده باشد. در عوض آنها شاهد حضور 600 هزار شهرک‌نشین بودند و این به معنای از بین رفتن تدریجی بیت‌المقدس شرقی برای فلسطینی‌ها بود. نسل مهند معنای از دست دادن تمام امیدها و آرزوها را تجربه کرده است. به همین دلیل بیشتر از تعداد مجروحان و کشته‌شدگان یا پدیده حمله فلسطینی‌ها با سلاح سرد به نظامیان اسرائیلی، این گونه اتفاقات است که زمینه‌ساز یک انتفاضه می‌شود. نسل جدید فلسطینی‌ها سعی می‌کنند نیروی اشغالگر را بیرون براند. نسل جدید به مبارزه نیاکان و اسلاف خود پی برده است.‌

مسجدالاقصی، عامل اتحاد

جرقه این اتفاقات، به خاطر دفاع از مسجدالاقصی است. با وجود ممنوعیت رسمی ورود یهودیان به این مکان، وضعیت کنونی مسجدالاقصی در حال تغییر است. سازمان اسلامی « وقف » که مسئولیت مدیریت مکان‌های مقدس را بر عهده دارد، دیگر نه برای مسجدالاقصی ورودیه دریافت می‌کند و نه می‌تواند مانع ورود غیرمسلمانان به این مکان ‌شود. گروه بحران بین‌المللی به تازگی در گزارشی اعلام کرد: اسرائیل بارها به گروه‌های 30 تا 50 نفره یهودیان اجازه داده حتی با یونیفرم نظامی وارد مسجدالاقصی شوند.برای نسل مهند، این تنها یک موضوع مذهبی نیست. الاقصی نمادی از یک هویت ملی است، آخرین نماد از هویتی که به میزان بسیار زیادی توسط اسرائیلی‌‌ها از بین رفته است. این نماد باعث اتحاد فلسطینی‌های مختلف بوده است. نخستین فلسطینی‌هایی که به خاطر این مکان مقدس به اسرائیلی‌ها حمله کردند، گروهی از انقلابیون سکولار فلسطینی بودند. انتفاضه‌های اول و دوم باعث تعجب رهبران فلسطینی شد. انتفاضه نخست پس از آن آغاز شد که یک کامیون ارتش اسرائیل به دو خودرویی که کارگران فلسطینی را حمل می‌کرد، ضربه زد و باعث مرگ چهار نفر از آنها شد. انتفاضه دوم نیز پس از آن شعله‌ور شد که آریل شارون به همراه تعدادی افسر پلیس این رژیم در این مکان حاضر شدند.

‌ویژگی‌ خیزش‌های جدید

خلیل شکاکی، تحلیلگر مسائل فلسطین‌ به تازگی یک نظرسنجی در این زمینه انجام داد. نتایج نظرسنجی نشان داد 42 درصد فلسطینی‌ها معتقدند تنها با مبارزه مسلحانه می‌توان به دولت مستقل فلسطینی دست یافت. 57 درصد نیز گفتند راهکار ایجاد دو دولت تقریبا غیرممکن شده است. دو سوم نیز خواستار برکناری محمود عباس شده بودند. نسل جدید خودش به تنهایی تصمیم‌ می‌گیرد. هر جوان فلسطینی که چاقو در دست دارد یا سنگ پرتاب می‌کند، رهبر خودش است. همین وضع برای اسرائیل بسیار خطرناک است. نظامیان این رژیم می‌توانند رهبران خیزش‌ها را دستگیر یا ترور کرده یا وارد مذاکرات آتش‌بس شوند، اما نمی‌توان افراد را از تصمیم‌گیری‌های فردی منع کرد. تخریب خانه‌ها یا مجازات دسته‌جمعی تنها باعث تحریک آنها می‌شود.عوامل دیگری وجود دارد که این انتفاضه را منحصربه‌فرد کرده است. دو انتفاضه پیشین از کرانه باختری و غزه انجام شد. فلسطینی‌های ساکن در اراضی اشغالی، اوایل انتفاضه دوم حضور داشتند، اما بسیار کوتاه‌مدت بود. هیچ دیوار یا مرزی نتوانسته مانع خیزش‌های کنونی شود. حملاتی که هفته گذشته از طرف فلسطینی‌ها در افولا و تل‌آویو به وقوع پیوست، در مناطقی بود که دولت خودگردان کنترلی بر آنجا ندارد. یکی دیگر از عوامل مشخص این انتفاضه این است که این بار فلسطینی‌ها به دنبال دخالت کشورهای عرب همسایه نیستند.

خشونت شهرک‌نشینان

اگرچه واکنش اسرائیل به این اتفاقات تاکنون شهادت بیش از 40 فلسطینی را رقم زده است، اما باز هم اسرائیلی‌ها از بنیامین نتانیاهو انتقاده کرده و به دنبال رهبران راست افراطی اسرائیل هستند. آخرین نظرسنجی که توسط روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت انجام شد، نشان داد 73 درصد فلسطینی‌ها از عملکرد نخست وزیر اسرائیل در قبال این اتفاقات ناراضی هستند. وقتی از آنها پرسیده شد چه افرادی می‌توانند با این اتفاقات مقابله کنند، بیشتر آنها به آویگدور لیبرمن (وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی) و نفتالی بنت (وزیر آموزش) اشاره کردند که هر دوی آنها جزو افراد افراطی شناخته می‌شوند.

در این میان به نظر می‌رسد خود شهرک‌نشینان تشویق شده‌اند مجری اعمال خشونت‌آمیز باشند. بنا به آمارهای رسمی، در سال 2013 نزدیک به 160 هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی مجوز حمل سلاح گرم داشتند. یفیر برکات، شهردار بیت‌المقدس از افرادی است که ترغیب‌کننده این روش در این شهر بوده . وی به همراه محافظان خود به سمت یک فلسطینی شلیک کرده و باعث معلولیت او شدند. بعد از آن حادثه نیز برکات چند بار با سلاح گرم در خیابان‌های بیت حانون دیده شد.با تمام این اوصاف، این خیزش در حال گسترده‌تر شدن است. مقامات اسرائیل نیز با نسلی روبه‌رو هستند که هر روز با گذشت زمان خواسته‌هایش برای آزادی قدس بیشتر می‌شود.

مترجم: حسین خلیلی

منبع: میدل ایست مانیتور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها