مستند بیراهه در برنامه هفته گذشته خود به موضوع فروش برگه‌های چک، ضمانت بانکی و سپردن وثیقه برای آزادی زندانیان در تبلیغات روزنامه‌ها پرداخت. در ابتدای این برنامه سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران گفت: کلاهبرداران از هر روشی که به ذهن هیچ‌کس خطور نمی‌کند برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند. شاید در نیازمندی‌های روزنامه‌ها به برخی آگهی‌ها برخورد کرده‌اید که در آن از ضمانت بانکی، آزادی زندانیان با وثیقه یا فروش دسته چک یا برگه چک روبه‌رو شده باشید که این موضوع غیرمنطقی و کلاهبرداری است.
کد خبر: ۸۴۷۸۲۲

وی ادامه داد: ریشه‌یابی برگه چک‌های فروشی در آگهی‌ها نشان داد آنها یا سرقتی بوده یا با ارائه اسناد جعلی از بانک گرفته شده است. باید بدانیم این‌گونه آگهی‌ها ریشه کلاهبرداری و سوءاستفاده دارد.

به گفته این مقام مسئول در پلیس آگاهی، افرادی از طریق کشیدن این چک‌های غیر قانونی یا بلا محل اقدام به خرید کالا در بازار کرده و کلاهبرداری می‌کنند. با دستگیری این متهمان مشخص شد آنها هر برگ چک را به قیمت ناچیزی از طریق آگهی‌های روزنامه خریداری کرده بودند.

محمدیان تاکید می‌کند: کسانی که از طریق آگهی اقدام به خرید چک می‌کنند مجرم بوده و مرتکب کلاهبرداری می‌شوند. صاحبان اصناف باید بدانند اگر مشتریان با دسته چک قصد خرید میلیونی دارند باید کارت شناسایی را با هویت دارنده چک بررسی کنند و در تماس با بانک حساب را استعلام کنند تا چک سرقتی نباشد و افرادی که این چک‌ها را برای کلاهبرداری خریداری می‌کنند، بدانند خیلی زود شناسایی و دستگیر می‌شوند.

چک‌ها بیشتر سرقتی است

در ادامه یکی از کلاهبرداران دستگیر شده که پس از سرقت اقدام به فروش برگه چک‌های سرقتی برای ضمانت بانکی می‌کرد، گفت: من سارق لوازم داخل خودرو بودم که فقط اموال با ارزش مانند لپ‌تاپ، تبلت و چک‌های بانکی و مدارک هویتی را سرقت می‌کردیم. ما بیشتر سرقت‌هایمان را از خودروهای شاسی بلند و مدل بالا انجام می‌دادیم. در بانک‌ها نیز با زاغ‌زنی، افرادی را که کیف سامسونت یا کیف‌دستی مردانه چرمی‌ داشتند شناسایی می‌کردیم و با توجه به این‌که این افراد همیشه دسته چک همراه دارند کیفشان را سرقت می‌کردیم.

متهم میانسال ادامه داد: عده‌ای می‌گویند می‌خواهیم با دادن چک‌ها در بازار خرید کنیم و کلاهبرداری کنیم. ما با کسی که می‌خواهد زمان بخرد به مشکل نخورده و با کلاهبرداران به مشکل می‌خوریم. افرادی که چک‌هایشان را سرقت می‌کنیم بلافاصله برای اعلام سرقت دسته چک به پلیس و بانک مراجعه نکرده و تنبلی می‌کنند. این کار سه روز زمان می‌برد و همین فرصت برای ما کافی است تا چک را به بهترین شکل بفروشیم، چون بانک استعلام می‌دهد. یکی دیگر از اشتباهات بانک‌ها این است که بانک تلفنی استعلام می‌دهد.

متهم در مورد نحوه چاپ این‌گونه آگهی‌ها در نیازمندی روزنامه گفت: با دفتر مرکزی این روزنامه تماس گرفتم که دختر جوانی جوابگوی تلفن بود بعد از چند بار تماس مقدار زیادی به او پول دادیم و با نشان دادن در باغ سبز او را تطمیع کردیم و بعد از آن هربار که می‌خواستیم آگهی چاپ کنیم با یک تلفن او هر آگهی که می‌خواستیم بدون استعلام برایمان چاپ می‌کرد.

مرد کلاهبردار در ادامه، خود را به عنوان چک‌فروش معرفی کرد و با چند شرکت تماس گرفت. منشی یکی از شرکت‌ها در مورد چک‌ها گفت: مبلغ هر برگ چک 200 هزار تومان است که یک ماه نیز تاریخ استعلام دارد.

متهم: خرید چک هم دارید؟

منشی: بله. قیمت؟

متهم: من هر برگ را 60 هزار تومان می‌فروشم و با دادن شماره حساب می‌توانید استعلام بگیرید.

متهم سپس به مجری گفت: من همه کلاهبرداران این کار را می‌شناسم زیرا با آنها کار کرده‌ام. شما به آگهی‌های روزنامه توجه کنید این چهار شرکتی که با پیش شماره 88، 77،22، 44 آگهی داده است متعلق به یک نفر است که تمام این خط‌ها روی تلفن همراهش دایورت شده است.

وثیقه‌های جعلی

این متهم در مورد وثیقه‌های ملکی می‌گوید: بیشتر آگهی‌های وثیقه برای آزادی زندانیان دروغ و کلاهبرداری است. ضامنی که برای کفالت در آگهی‌ها وجود دارد یک نفر کارمند بازنشسته تامین اجتماعی است که او را خانه‌نشین کرده و به خاک سیاه نشانده‌اند. یک‌بار از او برگه فیش حقوقی گرفته‌اند و بعد از آن با کپی و جعل او را به خاک سیاه نشانده‌اند.

متهم در مورد آگهی وثیقه 30 میلیاردی می‌گوید: کسی پیدا می‌شود 30 میلیارد وثیقه‌اش را برای فرد ناشناسی بگذارد، این ملک مورد اشاره در آگهی در منطقه مهماندوست قیطریه است که 4000 متر است و سند دستکاری شده است.

آدرس نمی‌دهیم

مدیر شرکت وقتی از او درخواست می‌شود آدرس شرکت را بدهد مدعی می‌شود ما به هیچ کس آدرس نمی‌دهیم و اگر مشتری بودید آدرستان را بدهید تا با پیک برایتان چک‌ها را ارسال کنم. یک ساعت زودتر تماس بگیرید ما چک را به شما تقدیم می‌کنیم.

یکی دیگر از فروشندگان چک با عوامل برنامه در خیابان عبدل‌آباد قرار می‌گذارد. دقایقی بعد پسر جوان 206 سواری برای تحویل دادن چک‌ها سر قرار حاضر می‌شود. اولین شرط پسر جوان نشان دادن پول‌ها است که قرار می‌شود مقداری از پول کارت به کارت شود.

متهم در مورد قیمت چک‌ها می‌گوید: قیمت‌ها را خانم رئیس تعیین می‌کند و بابد با او صحبت کنید. ما وثیقه هم داریم و درصد حق سند را خانم «ر» می‌داند.

با وثیقه آزاد هستم

یکی از فروشندگان چک‌های سرقتی که توسط پلیس دستگیر شده است، گفت: به‌طور میانگین روزانه بین سه تا ده برگه چک می‌فروختم. بیشتر افرادی که ورشکسته شده و دنبال خرید وقت از طلبکارانشان هستند برای خرید برگه چک مراجعه می‌کردند. برخی هم به‌دنبال کلاهبرداری هستند.

وی ادامه داد: متن آگهی باید شکیل و رسمی ‌باشد و شماره تماس ثابت یک دفتر را بدهید تا روزنامه اعتماد کرده و آگهی را چاپ کند. بیشتر شماره‌های آگهی‌ها، دایورت روی تلفن همراه است.

متهم با اعلام این‌که با قرار وثیقه آزاد است، گفت: در این مدت با راه‌اندازی شرکتی اقدام به فروش چک‌های سرقتی کردم. دفعات قبل به علت نادانی این کار را کردم اما این بار می‌دانستم دارم چه کار می‌کنم.

10 درصد وام برای ضامن

مجری برنامه در تماس با چند فرد آگهی‌دهنده در نیازمندی‌های یک روزنامه وضعیت فروش برگه‌های چک را بررسی کرد. زن جوان که پاسخگوی تلفن بود در مورد تبلیغی که برای ضامن بانکی در روزنامه داده بود گفت: ضامن ما کاسبی با جواز کسب و دسته چک است. 10درصد مبلغ وام را به عنوان کارمزد و هزینه معرفی ضامن از شما دریافت می‌کنیم. برای انجام کارهای اولیه معرفی، ضامن باید با کارت ملی به دفتر مراجعه کرده و ابتدا مبلغ 200 هزار تومان نیز هزینه تشکیل پرونده و معرفی به ضامن به دفتر بپردازید.

در تماس با یک شرکت دیگر خانم منشی در مورد شرایط معرفی ضامن می‌گوید: برای دریافت 50 میلیون وام مورد درخواست شما کارمند رسمی‌ شرکت با گواهی کسر از حقوق و چک موجود است اما 20 درصد مبلغ وام را ضامن برای خود برداشته و شما نیز مبلغی را به عنوان کارمزد به شرکت می‌دهید.

مرد جوانی که مدیر یکی دیگر از شرکت‌های آگهی دهنده فروش چک بانکی است در تماس مجری برنامه توضیح می‌دهد: هر برگ چک مبلغ خاص خود را دارد و هر چک را 220 هزار تومان می‌فروشیم. مطمئن باشید چک‌های ما معتبر است و اگر تعداد بخواهید می‌توانم هرکدام را 205هزار تومان هم بفروشم.

مجری برنامه برای دریافت وثیقه با آگهی‌دهندگان تماس می‌گیرد، مرد جوان که جوابگوی تلفن است، می‌گوید: سند شهرستان برای وثیقه 50 میلیونی موجود است که هزینه آن پنج میلیون تومان می‌شود. اما هزینه سند در تهران هفت میلیون و 700 هزار تومان است. در تهران استعلام سند یکروزه است، اما در شهرستان سه‌روز طول می‌کشد.یکی دیگر از آگهی‌دهندگان در مورد مبلغ وثیقه می‌گوید: ما کمتر از 500 میلیون تومان وثیقه نداریم که هزینه‌اش 20 میلیون تومان می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها