آیا به‌تازگی کسی شما را شماتت و سرزنش کرده و علیه‌تان جملات ناخوشایندی به کار برده است؟
کد خبر: ۸۴۶۶۳۰
بازیافتن اعتماد به نفس

به گزارش جام جم آنلاین، در چنین حالتی ممکن است اعتماد به نفس‌تان به شدت پایین آمده باشد و باید فکری به حال آن کنید. در این‌گونه مواقع می‌توانید با برداشتن گام‌هایی موثر، اعتماد از دست رفته‌تان را دوباره احیا کنید. برخی از این گام‌ها در این بخش آورده شده است:

1ـ احساسات‌تان را تایید کنید

بعد از سرزنش شدن از سوی فرد یا گروهی، احساسات متفاوتی سراغتان می‌آید که قوی و قوی تر می‌شوند و خود را به روش‌های مختلف غیرقابل پیش‌بینی نشان داده و به شدت به تخریب اعتماد به نفستان می‌پردازند. اولین گام برای رویارویی با چنین وضعی تایید احساساتتان است. نباید وجود آنها را انکار کنید. به یاد داشته باشید آنها فقط احساساتی هستند که گرفتارشان شده اید و الزاما بخشی از شخصیت و وجودتان نیستند.

2ـ جلوی صدمه را بگیرید

وقتی از جانب دیگران تحقیر می‌شوید یا اعتماد به نفستان صدمه می‌بیند، معمولا آن را بیش از حد بزرگ می‌کنید و سخنان منفی دیگران را در مورد خودتان درونی می‌کنید. برای بازگرداندن اعتماد به نفس باید این نتیجه‌گیری که مثلا «شایستگی انجام فلان کار را ندارید» را با موردی که زمانی کاری را خیلی خوب انجام داده اید عوض کنید. با این کار انتقاد را سمت کاری می‌برید که به خوبی انجام نشده و وجود خودتان را آزار نمی‌دهید.

3ـ روی موارد مثبت متمرکز شوید

سرزنش شدن، هرکس را دچار حقارت و احساس کم بودن می‌کند وگاهی اوقات همانند گردابی فرد را درون خود کشیده و توان مقابله را از او می‌گیرد تا آنجا که نمی‌تواند بر احساسات منفی خود غلبه کند و کنترل اعصاب خود را از دست می‌دهد. بهتر است با تکیه بر جنبه‌های مثبت خود، به جنگ احساسات منفی تان بروید. طرز تفکر مثبت، بهترین سپر محافظتی از شما در برابر توهین‌های دیگران و احساسات منفی ناشی از آن است.

4ـ خود را همیشه با ارزش بدانید

ما انسان‌ها معمولا حس با ارزش بودن را با انجام دادن کارها و تکمیل آنها گره می‌زنیم و زمانی که کاری را به خوبی انجام دهیم و دیگران شاهد آن باشند، احساس با ارزش بودن می‌کنیم. این موضوع باعث می‌شود هر زمان در کاری شکست بخوریم خود را بی‌ارزش و نالایق می‌دانیم و به سرعت اعتماد به نفسمان از دست می‌رود. بنابراین با این نوع مقایسه‌ها بهتر است روح خود را خسته نکنید و بدانید که حتی بدون انجام دادن کارخاصی باز هم فرد با ارزشی هستید.

منبع: Tinybuddah.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها