جام جم ورزشی: رعایت اخلاق در پیشبرد اهداف رسانه ای از مهم ترین اولویت های کار خبری به شمار می رود، مولفه بسیار مهمی که در موارد بسیار در ورزش ایران نادیده گرفته شده است.
کد خبر: ۸۴۴۷۴۰
فضای مسموم رسانه ای اطراف بسکتبال

گروه ورزشی جام جم آنلاین _ «بیان واقعیت ها» از مهم ترین اهداف رسانه ها محسوب می شود و اصلا بدیهی‌ترین کاربرد آن است اما وقتی اصرار برای بیان واقعیت ها از دریچه دیدگاه های شخصی صورت می پذیرد آنگاه اخلاق رسانه ای زیر سوال می رود. فضای به وجود آمده می تواند وخیم تر هم شود، یعنی وقتی که بر اساس مصالح شخصی و یا اصرار بیش از اندازه بر روی عقاید یک شخص و البته تعصب غیر منطقی، دیدگاه های متعصبانه درباره یک موضوع خاص متعدد شود و آنگاه جریانی رسانه ای علیه موضوعی شکل بگیرد.

اصولا جریان های رسانه ای و جبهه گیری علیه یک نهاد، شخص و یا هر مورد دیگری در دنیای مطبوعات و رسانه ها اتفاقی عادی و غیر قابل اجتناب است. این جریان ها در اکثر مواقع همگام با نظر مردم است و بسیار به ندرت اتفاق می افتد که جریان رسانه ای بر اساس نظر یک شخص و یا چند شخص باشد به خصوص اینکه قرار باشد این شخص و یا اشخاص از اهالی خود رسانه ها باشند.

می توان در اینباره به موارد بی شماری اشاره کرد که البته در ورزش ایران نیز می توان مصداق های آن را پیدا کرد، یعنی وقتی چند مهره رسانه ای می کوشند با اتکا بر چیزی که آن را «بیان واقعیت ها» می نامند نظرات خود را به عموم تحمیل کنند.

یکی از مصداق های بارز این اتفاق در بسکتبال دیده می شود، یعنی وقتی که فضایی مسموم اطراف فدراسیون پر انتقاد بسکتبال را فرا گرفته است. این فضای مسموم را مهره هایی به وجود آوردند که هر کدام با تفکری خاص وارد دنیای رسانه ها شدند، آنگاه بر اساس تفکراتی متعصبانه و این اندیشه که همیشه حق با آنهاست و حرف درست را می زنند با یکدیگر تجمعی محسوس را شکل دادند که این تجمع در سال های اخیر بدون وقفه بسکتبال را زیر سوال می برد.

صرف حضور در سالن برگزاری رقابت های بسکتبال و انجام مصاحبه هایی تکراری و بدون پیام با برخی از چهره های خاص بسکتبال باعث شده تا خبرنگارانی که هرگز سابقه بسکتبال بازی کردن نداشته اند اکنون خود را کارشناس این رشته قلمداد کنند و خود را در برخی تصمیم گیری ها دخیل بدانند. صد البته تخریب فدراسیون پر انتقاد نیز جز اقدامات این گروه رسانه ای است.

این گروه بر اساس تلاشی که منطقی در آن نیست به مسموم کردن فضای بسکتبال ادامه می دهند. در بسکتبال ایران اخلاق رسانه ای فدای تعصبات کورکورانه و ادعاهای خام برخی به اصطلاح خبرنگارانی شده است که خود را کارشناس می دانند. بسکتبال اکنون با وضعیت بحرانی روبرو است اما برای حل این بحران ابتدا باید افرادی از صحنه بسکتبال حذف شوند که در قالب عنوان خبرنگار هدف دیگری را پیش می برند.

بسکتبال ایران موقعیت حساسی در پیش دارد که این حساسیت از تلاش برای کسب سهمیه المپیک ناشی می شود. بسکتبال برای اینکه به این هدف بزرگ خود برسد نیاز به افرادی دانا ، منصف ، مطلع، و دلسوز دارد نه کسانی که تجمع رسانه ای آنها یادآور کلماتی همچون باند و باندبازی است...

هیلدا حسینی خواه - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها