اثر نرگس آبیار برنده جوایز مهمی از جشنواره فیلم روسیه شد

ادامه موفقیت‌های شیار 143

فیلم دفاع مقدسی «شیار143» ساخته تحسین‌شده نرگس آبیار باوجود سپری شدن دو سال از ساخت، همچنان در نمایش‌ها و حضورهای جشنواره‌ای خارجی موفق عمل می‌کند و با نظر مثبت تماشاگران، منتقدان و داوران روبه‌رو می‌شود.
کد خبر: ۸۳۷۴۵۴
ادامه موفقیت‌های شیار 143

این فیلم در تازه‌ترین حضور خود در جشنواره «شرق و غرب» روسیه، دو جایزه مهم بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول زن (مریلا زارعی) را به دست آورد.

این اتفاق مهم و افتخارآفرین آن هم در آستانه دفاع مقدس نشان داد که فیلم‌های سینمای دفاع مقدس در صورت پرداخت درست و جذاب، قابلیت جذب تماشاگران خارجی و تاثیرگذاری جهانی را دارد.

دیدار مادر و فرزند پس از 20 سال

همه در بنیاد شهید کرمان جمع شده‌اند، قرار است الفت میرجلیلی پس از 20 سال چشم‌انتظاری پسرش، یونس را ببیند. فردوس، خواهر صبور یونس هم هست و آن دختری که قرار بود عروس الفت باشد که نشد. سروان پاسدار زبانش قاصر است از بیان خبر خوشِ درعین حال ناخوشِ این چنین بازگشتی. خواهر با مشت گره کرده به سینه‌اش می‌کوبد و ضجه می‌زند.

الفت خمیده‌قامت با لهجه کرمانی می‌گوید: می‌خوام خود بچه‌م تنها باشم. در را می‌بندد، به رسم ادب کفش‌هایش را درمی‌آورد و کشان کشان خودش را به بالای تابوت پسرش که با پرچم ایران پوشانده شده، می‌رساند. ساز کمانچه تاثر این لحظات نفسگیر را بیشتر می‌کند و نفس کشیدن به غایت سخت می‌شود.

لالایی برای نوزادترین جوان

الفت دستانش را روی تابوت می‌کشد، نفسش به شماره می‌افتد، دلش را به دریا می‌زند و دستانش را داخل تابوت می‌برد، اما به جای قامت رشید جوان سفر کرده‌اش، با جامه‌ای به سان قنداق روبه‌رو می‌شود. الفت بچه‌اش را درآغوش می‌کشد و دوربین چند بار به گذشته و ایام جوانی الفت و نوزادی یونس سری می‌زند و برمی‌گردد. نوای محزون و مرثیه‌خوان مادری کرمانی بر فراز بالین طفلش چه همخوانی کمرشکنی دارد با حال و روز الفت قصه ما و همه مادران چشم‌انتظارِ کشورمان در دوران دفاع مقدس: ننه دو تا چشمم نمی‌دن روشنایی/ رودُم از این دشت و بیابون کی می‌آیی؟ / مادر از این دشت و بیابون، صبحِ نوروز/ مادر به قربون تو کنم هرچی بخواهی/ ننه لالالا بکن خوابی/ مادر همه خوابن، تو بیداری ...

سرآغاز موفقیت‌ها

قصه الفت در «شیار143» پس از روایتی سینمایی از سوی نرگس آبیار در سال 1392 چنان گل کرد و بر دل‌ها نشست که از آن پس در هر حضور و نمایشی قدر دید. این فیلم در نخستین نمایش و در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر موج و فضای عجیبی را در سالن‌های سینما به وجود آورد و تماشاگران را با پرداختی تاثیرگذار و بازی به شدت همدلی برانگیز مریلا زارعی میخکوب کرد. روند موفق نمایش‌های این فیلم در آن رویداد با جوایزی همچون سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران تکمیل شد و این سرآغازی بود بر موفقیت‌های داخلی و خارجی شیار143.

تحسین جهانی

شیار143 که باوجود تاخیر در اکران و زمان نه چندان مناسب نمایش بیش از 3 میلیارد تومان فروش کرد و بسیاری از تماشاگران ایرانی را به سالن‌های سینما کشاند و با چشمانی خیس آنها را روانه خانه‌ها کرد، فقط در جشنواره‌های داخلی موفق نبود، بلکه نمایش فیلم در کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، چین، هند، استرالیا، سنگاپور، کره جنوبی و روسیه هم با استقبال و نظر مثبت تماشاگران خارجی همراه بود تا نشان دهد فیلم‌های دفاع مقدس با همه خصوصیت اینجایی بودن و بومی بودنشان به دلیل مفاهیم جهانشمول و انسانی قابلیت تاثیرگذاری بر دیگر مردم جهان را هم دارند. نمونه موفق شیار143 راه را برای دیگر فیلمسازان عرصه دفاع مقدس باز کرد تا ضمن حفظ مولفه‌های این زیرگونه و وطنی سینما، در فیلم‌های خود به جنبه‌های جهانی و فصل‌های مشترک با دیگر کشورها هم فکر کنند.

اهتزاز پرچم دفاع مقدس در روسیه

موفقیت یک فیلم دفاع مقدسی در جشنواره‌ای در روسیه یکی از دلایل این مدعاست. شیار143 در جشنواره شرق و غرب روسیه که طی هفته گذشته برگزار شد، نمایش موفقی داشت و شامگاه جمعه هم در مراسم اختتامیه این رویداد جوایز بهترین کارگردان و بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست آورد و نرگس آبیار به نمایندگی از فیلم در کشور روسیه حاضر شد و این جوایز را دریافت کرد. جالب اینجاست که عبدالرضا کاهانی، فیلمساز کشورمان و سازنده فیلم‌هایی چون استراحت مطلق، هیچ و بی‌خود و بی‌جهت، یکی از داوران این جشنواره بود.

فیلم شیار143 پیش از این هم جوایزی جهانی را از جشنواره‌های آسیاپاسیفیک و ریل سیدنی به دست آورده بود. پخش بین‌المللی این اثر تحسین شده و موفق را اداره کل تامین برنامه و رسانه بین‌الملل سیما برعهده دارد.

شیار143 روایت مادری کرمانی به نام الفت است که بیست سال چشم انتظار بازگشت پسرش یونس از جبهه می‌ماند. مریلا زارعی، گلاره عباسی، سامان صفاری، جواد عزتی، مهیا دهقانی، یدالله شادمانی و مهران احمدی از بازیگران این فیلم هستند.

حمایت از اکران فیلم‌های دفاع مقدس

موفقیت تازه شیار143 در حالی رقم خورد که معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در آستانه هفته گرامیداشت جنگ تحمیلی، از فراهم‌سازی شرایط خوب برای اکران فیلم‌های سینمای دفاع مقدس خبر داد.

حبیب ایل‌بیگی، ضمن اشاره به اهمیت اکران فیلم‌های سینمایی با موضوعات دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت، گفت: بر اساس آیین‌نامه شورای صنفی نمایش، دفاتر توزیع و پخش طی یک سال می‌توانند فقط 8 فیلم آماده نمایش را برای اکران بپذیرند، اما معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی برای حمایت از تولیدات سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت و همچنین دستیابی به شرایط پخش بهتر، در نظر دارد تا اکران فیلم‌های مورد ذکر را در سهمیه پخش دفاتر لحاظ نکند.

این مدیر سینمایی افزود: بر اساس این تصمیم دفاتر پخش می‌توانند نسبت به اکران فیلم‌های دفاع مقدس خارج از سهمیه مصوب اقدام کنند. این اتفاق فرصت مناسب و شایسته‌ای برای بهینه‌سازی شرایط اکران فیلم‌های ارزشی با موضوعات مورد اشاره است.

ایل بیگی درباره زمان اجرای این طرح هم توضیح داد: موضوع با اعضای شورای صنفی مطرح شده و طبق آیین‌نامه شورای صنفی نمایش طرح مورد نظر پس از تائید ریاست سازمان سینمایی، از آغاز هفته دفاع مقدس اجرایی می‌شود.

فیلم‌های عاشق‌ها ایستاده می‌میرند (شهرام مسلخی)، مبارزان کوچک (سیدداود اطیابی)، بیداری (فرزاد موتمن)، پی 22 (حسین قاسمی‌جامی)، ماهی سیاه کوچولو (مجید اسماعیلی)، آوازهای سرزمین من (عباس رافعی)، حکایت عاشقی (احمد رمضان زاده) و تا آمدن احمد (صادق صادق‌دقیقی) از جمله فیلم‌هایی با موضوع انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت هستند که در نوبت اکران قرار دارند و از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد. مزارشریف (حسن برزیده) و دلتنگی‌های عاشقانه (رضا اعظمیان) هم از جمله آثار ارزشی هستند که هم اکنون در حال اکران هستند و مشمول طرح مورد اشاره معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی خواهند بود.

علی رستگار - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
۰
۱
فیلم بی‌نظیری بود! چندین بار فیلمو دیدم و هر بار هم اشكم بی‌اراده سرازیر شد. چه سخت و دردناك بود احساس مادری كه در انتظار دیدار فرزندش ذوب شد اما همچنان عاشقانه منتظر بود و عاقبت عشق معجزه‌ی خود را نشان داد... چه زیبا می‌كُشی عشق!

نیازمندی ها