یکی از مهم‌ترین عوامل تحقق اقتصاد مقاومتی در ایران، بحث اشتغال و پایداری اشتغال است، به صورتی که می‌توان از این موضوع به عنوان شاه‌کلید تحقق اقتصاد مقاومتی نام برد.
کد خبر: ۸۳۱۷۶۶
اشتغال، شاه‌ کلید تحقق اقتصاد مقاومتی

این در حالی است که برای ایجاد اشتغال، ایران یا هر کشور دیگری نیازمند بهبود و ارتقای فضای کسب و کار جهت بالا رفتن میزان سرمایه‌گذاری است که دولت یازدهم با توجه به ایجاد ارتباطات مناسب با کشورهای غربی و البته پیشبرد گفت‌وگوهای هسته‌ای و انتشار بیانیه‌‌مشترک با کشورهای 1+5 تاکنون توانسته رتبه فضای کسب و کار کشورمان را بیست رتبه بالا ببرد.

اما هنوز هم در پاره‌ای از موارد مشکلاتی مثل بحث تامین اجتماعی و مالیات موجود است که باید برطرف شود اما از آنجا که اهمیت اشتغالزایی در اقتصاد مقاومتی برهیچ کس پوشیده نیست، نباید فراموش کنیم اکنون کشورمان برای رسیدن به مفاهیم دقیق اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرموده‌اند، باید در راستای تحقق اشتغالزایی گام موثری برداشته و در این راه وارد شود. هرچند همان‌طور که می‌دانیم اشتغال یک فرآیند سیستمی است که عبارتند از:

1ـ‌ برآیند کل تعاملات در درون سیستم باید به شکلی سازماندهی شود که نتیجه آن را در حوزه اشتغال مشاهده کنیم.

2ـ‌ برای این‌که اشتغال معنی‌دار باشد باید کل سیستم در خدمت اشتغال باشد به این صورت که با بالارفتن سطح اشتغال و پایداری مشاغل ایجاد شده، منجر به ارتقای اقتصاد ملی که ترجمه‌ای از همان اقتصاد مقاومتی در حوزه اشتغال است، گردد.

حال برای رسیدن به اشتغالزایی و معنی‌دار شدن اشتغال جهت رسیدن به اقتصاد مقاومتی در کشورمان باید مجموعه قوانین موجود در این زمینه جهت‌ها و سمت‌ و سویشان به سمت بنگاه‌های مولد باشد نه به سمت مشاغل کاذب.

امروز که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی به مولفه اشتغال نیاز داریم، باید درباره واردات خوب سیاستگذاری شود چون اگر به سمت کالاهای مصرفی برویم این مشاغل ایران است که یک به یک از بین خواهد رفت در نتیجه باید به واردات فناوری و سرمایه‌های مولد فکر کنیم.

اما نکته و پرسش دوم در این زمینه این است که بانک‌ مرکزی و بانک‌های ایران می‌خواهند نقدینگی و سرمایه را به کدام سمت و سو هدایت کنند؟ اگر سمت و سوی تسهیلات به سمت مشاغل مولد باشد، بدون تردید منجر به تولید شغل و پایداری مشاغل خواهد بود.

این درحالی است که بررسی‌های انجام شده نشان داده است که در دولت گذشته، خالص اشتغال منفی بوده است؛ یعنی شغل ایجاد می‌شده، اما از سوی دیگر گروهی بیکار می‌شدند و مشاغل پایدار نبودند.

البته لازم به یادآوری است که هدایت تسهیلات به سمت مشاغل مولد، امروز سختی‌های خاصی در پی خواهد داشت که یکی از آنها ناتوانی بنگاه‌های تولیدی در بازپرداخت تسهیلات با سود بالاست و این‌که آنها نیازمند دوره تنفس بلندمدت در بازپرداخت هستند. در نتیجه اگر واقعا قصد حمایت از آنها را داریم باید این سختی را نیز درنظر داشته باشیم.

دکتر محسن ایزدخواه - کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها