آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا:

شورای نگهبان در مساله انتخابات محکم بایستد

واکنش‌ها به اظهارات مقامات دولتی درباره حیطه وظایف شورای نگهبان در انتخابات همچنان ادامه دارد و رئیس قوه قضاییه دیروز در جلسه مسئولان عالی قضایی از شورای نگهبان خواست در مساله انتخابات و احراز صلاحیت نامزدها محکم بایستد.
کد خبر: ۸۲۹۰۳۴

این اظهارات پس از آن انجام شد که عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در گفت‌وگویی با بیان این‌که در اسلام، اصل بر برائت است از آنچه عدم احراز صلاحیت برخی نامزدها به دلیل کمبود وقت خوانده بود انتقاد کرد. حسن روحانی، رئیس جمهور هم چهارشنبه گذشته در نشست مشترک هیات دولت با استانداران با اشاره به انتخابات پیش رو گفته بود: «آنجایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند». وی همچنین با بیان این‌که شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، وظیفه شورای نگهبان را نظارت بر اجرای قانون در انتخابات عنوان کرده بود.

همین سخنان باعث شد تا بحث‌هایی که به قول رئیس قوه قضاییه بارها تاکنون مطرح و پاسخش هم داده شده است باز هم در کانون توجه رسانه‌ها قرار بگیرد؛ بحث‌هایی نظیر نظارت استصوابی شورای نگهبان یا اما و اگرهایی که درباره ضرورت احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از سوی شورای نگهبان مطرح می‌شود.

در همین راستا آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه که سابقه عضویت در شورای نگهبان را نیز دارد دیروز در جلسه مسئولان قضایی بخشی از سخنان خود را به این موضوع اختصاص داد و گفت: هم بر اساس نص قانون اساسی و هم براساس تفسیری که شورای نگهبان دارد نظارت این شورا از بدو عملیات انتخابات تا پایان، استصوابی است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: این‌که گاه گفته می‌شود این نظارت به این معنا که صلاحیت را تشخیص دهیم مربوط به هیات اجرایی است اشتباه است؛ البته آن هم هست اما نظارت به معنای این‌که کسی تصویب کند با شورای نگهبان است و این امری بسیار واضح است.

نباید حرف‌های تکراری را مطرح کنیم

وی با اظهار تعجب از حرف‌های عوامانه برخی مسئولان گفت: ما نباید حرف‌هایی را که سال‌های سال مطرح و پاسخش داده شده است دوباره مطرح کنیم.

آملی لاریجانی افزود: یک آقایی که هم به دیانت و هم به انقلابی بودنش اعتقاد دارم سخنی گفته است مبنی بر این‌که ما فقط از مجاری قانونی چهارگانه می‌توانیم نظارت کنیم. وی گفت: نظارت در شورای نگهبان از هر کانالی که باشد انجام می‌شود و گفته‌اند که ما عدم احراز صلاحیت نداریم؛ این حرف باطل و غلطی است و این حرف‌ها برای کسی است که قانون را نمی‌شناسد.‌ رئیس قوه قضاییه افزود: عده‌ای می‌گفتند اصل بر برائت است که این هم حرفی عوامانه است. آملی لاریجانی با بیان این‌که در قانون یک‌سری اوصاف را آورده‌اند و گفته‌اند که نامزدان باید آنها را داشته باشند افزود: اگر شورای نگهبان بخواهد تائید کند باید اوصاف را احراز کند بنابراین ما عدم احراز صلاحیت هم داریم و این حرف غلطی است که نداریم؛ حالا شما در فرمتان چه می‌خواهید بنویسید، یا رد کنید یا نه، اشکالی ندارد. آیت الله آملی لاریجانی گفت: این موضوعی منطقی و استدلالی است و رد از باب عدم احراز صلاحیت است.

نمی توانیم در انتخابات اصل را بر برائت بگذاریم

رئیس دستگاه قضا گفت: مکرر می‌گفتند که اصل بر برائت است؛ مگر کسی می‌خواهد جرم کسی را اثبات کند که اصل بر برائت است؟ ما نمی‌توانیم در جایی که باید وصفی را احراز کنیم بگوئیم اصل بر برائت است؛‌ مگر برائت برای ما وصف درست می‌کند که بگوئیم اصل بر برائت است؟

آیت الله آملی لاریجانی افزود: اگر گفتند کسی باید مشتهر به پذیرش قانون اساسی باشد باید احراز کنیم که قانون اساسی را پذیرفته است؟ باید احراز کنیم که نظام ولایت فقیه را قبول دارد؟ ما بگوییم شک داریم و با بحث برائت درست می‌کنیم، حرف باطلی است. وی شورای نگهبان را نهادی واقعا مهم در جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: به حمد خداوند تا به حال محکم ایستاده‌اند و مطمئنم لااقل برخی افرادی که من در شورای نگهبان می‌شناسم همچون کوه استوار پای حرف‌ها می‌ایستند و با این شعارهای مختلف هم هرگز نخواهند لرزید. رئیس قوه قضاییه گفت: ما از شورای نگهبان می‌خواهیم در مساله انتخابات که سرنوشت کشور است محکم بایستد.

افرادی در حال عوض کردن رنگ و لعاب هستند

رئیس قوه قضاییه گفت: شورای نگهبان را در بحث نظارت برای این قرار داده‌اند که هرکسی نتواند با هر وصف نادرستی وارد مجلس، ریاست جمهوری و یا خبرگان شود.

وی افزود: در هر حال مساله انتخابات و سلامت آن مساله‌ای مهم است و از همه مهمتر این‌که افرادی دارند رنگ و لعاب عوض می‌کنند. آملی لاریجانی گفت: برخی کسانی که در جریان فتنه 88 فتنه‌گر بودند و برخی از‌ آنها محکومند حالا آمده‌اند لعاب و رنگ عوض کرده‌اند و احزابی درست می‌کنند و می‌خواهند در صحنه بیایند. وی افزود: شورای نگهبان باید بهوش و حواسش جمع باشد و محکم پای ارزش‌های انقلاب بایستد. رئیس دستگاه قضا گفت: این کشور، کشور امام زمان(عج) و کشور ولایت و ائمه اطهار است و ما نمی‌توانیم کشور را به دست کسانی بدهیم که نه نظام جمهوری اسلامی ایران و نه ولایت فقیه و نه قانون اساسی را قبول ندارند و فقط یک چیزهایی را لقلقه لسان می‌گویند و وقتی سرکار سوار می‌شوند زیر همه این حرف هایشان می‌زنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها