رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل:

بازار خودرو رمق ندارد

با اعلام بیانیه مشترک وین و آغاز سفر هیات‌های تجاری خارجی به ایران، یکی از بازارهایی که دچار رکود شد بازار خودرو بود. زیرا بیشتر متقاضیان از خرید خودرو به‌خاطر احتمال ورود خودروهای جدیدتر و با قیمت کمتر منصرف شده‌اند.
کد خبر: ۸۲۳۶۹۱
بازار خودرو رمق ندارد

رکود در بازار خودرو باعث شده تا فعالان این حوزه به گفته خودشان سود را به حداقل برسانند تا چرخ زندگی‌شان بچرخد.

غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل در گفت‌و‌گو با جام‌جم اظهار کرد: بازار خرید و فروش خودرو در مقایسه با سال گذشته رونقی ندارد و مردم تمایلی به خرید ندارند.

بازار خودرو اکنون دارای چه وضعی است؟

در حال حاضر بازار خودرو با رکود عمیقی مواجه شده است و خرید و فروش به ندرت صورت می‌گیرد. تاکنون مردم منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات بودند و از زمانی که بیانیه مشترک میان ایران و غرب اعلام شد، خرید و فروش دررکود بیشتری فرو رفت.

دلیل این موضوع هم انتظار مردم درخصوص کاهش قیمت‌هاست و منتظر هستند تا قیمت دلار روند نزولی داشته باشد و بعد خریدشان را انجام دهند. اما بحث اصلی اینجاست که قیمت‌ها از این پایین‌تر نخواهد آمد و ارزان‌تر از این قیمت برای فروشنده صرف اقتصادی نخواهد داشت. مهم‌ترین بخشی که باید به آن توجه ویژه کرد این است که خودروی خارجی ممکن است ارزان شود، اما مشروط بر این‌که خودروها به صورت مستقیم در ایران تخلیه شوند.

اکنون خودروهای خارجی از دوبی وارد و معاملات با دلار و درهم انجام می‌شود. مسلما در صورت حذف کشوری مانند دوبی، قیمت واسطه این کشور حذف شده و خودرو با قیمت پایین‌تری به دست مردم می‌رسد.

رکودی که به آن اشاره کردید در خودروهای خارجی است یا خودروهای داخلی؟

در هر دو. خودروهای خارجی از قیمت دلار تبعیت می‌کند و خودروهای داخلی هم توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت‌گذاری می‌شود. اکنون بیشترین آمار فروش در بخش خودروهای داخلی دست‌دوم‌ است.

به نظر شما بعد از رفع احتمالی تحریم‌ها، خودروسازان چینی در بازار ایران باقی می‌مانند؟

خودروهای چینی مورد استقبال بازار داخلی نیست. این‌که می‌بینید هر روز این نوع خودروها در خیابان افزایش می‌یابد تنها به دلیل آپشن‌های زیاد است و هر زمانی که دارنده خودروی چینی قصد فروش آن را داشته باشد بسختی خریدار پیدا می‌شود. اگر تحریم‌ها برداشته شود و خودروهای خارجی با قیمت پایین‌تری در بازار عرضه شود، مسلما این خودروسازان همین جایگاه فعلی خود را از دست می‌دهند و احتمالا دست به فروش‌های ویژه می‌زنند تا از بازار حذف نشوند.

محمدحسین علی‌اکبری - ‌ اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها