پرسه در امواج رسانه‌های مجازی

روزهای پرخبر اینستاگرام

شبکه‌های مجازی این هفته هم پرخبر ظاهر شده‌اند هر چند که با تولید و انعکاس ممتد خبر در این شبکه‌ها این جمله‌ها کم‌کم دارد از کارکرد می‌افتد، چرا که دیگر به زحمت می‌توان هفته یا روز کم‌خبری در فضای مجازی و شبکه‌های رنگارنگ موبایلی و... سراغ گرفت. القصه باز هم رصدگران چمدان برای شما دنبال خبر گشته و با دستی پر سراغ‌تان آمده‌اند. این شما و این هم رصدخانه چمدان.
کد خبر: ۸۲۱۴۸۳

اعتراض اینستاگرامی کوچک‌زاده

مهدی کوچک‌زاده که این روزها بیشتر با پست‌هایش از صحن علنی مجلس خبرساز می‌شود، با انتشار عکس دست‌نوشته‌اش خطاب به لاریجانی، از این که اجازه سوال از ظریف به او داده نشد، ابراز گلایه کرد. کوچک‌زاده این عکس را حین جلسه مجلس باحضور ظریف و صالحی که برای تحویل برجام به بهارستان‌نشینان برگزار شده بود، منتشر کرد. اینستاگرام‌بازی نمایندگان مجلس در جلسات علنی چند وقتی است که سوژه رسانه‌ها شده، خصوصا از زمانی که بعضی از آنها در این شبکه به مواضع یکدیگر حمله و جدل می‌کنند.

فصل انتقام

حالا برای همه آنهایی که در روزهای سخت تحریم، دوست ایران نبودند، زمان انتقام فرا رسیده است. کره جنوبی اولین بوده، اما حتما آخرین نیست. کشوری که در زمان تحریم به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت حتی در مواردی که شامل تحریم نبوده هم مراودات خود را با ایران متوقف کرده است. اینقدر که ما مجبور شده‌ایم خودروهای کره‌ای را از امارات بخریم. حالا قرار شده تعرفه کالاهای کره‌ای بیشتر شود و کشورهایی که در زمان تحریم قطع مراوده نکردند، در برقراری رابطه اقتصادی در اولویت باشند.

دکترا در سه سال

هفته گذشته یک خبر علمی از گروه تروریستی داعش هم حسابی در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. خبر این است که دانشگاه داعش سه ساله دکترا می‌دهد. گروه تروریستی داعش از طرحی رونمایی کرده که در آن افراد در عرض سه سال مدرک دکترا می‌گیرند. این گروه یک دانشکده پزشکی راه انداخته و می‌خواهند افراد بین 18 تا 30 سال را در رشته پزشکی و برای خدمت به داعش آموزش دهند. هم زنان و هم مردان می‌توانند در آزمون ورودی این دانشکده شرکت کنند و زبان تدریس نیز انگلیسی است.

87 درصد آب در شیرهای پاستوریزه

احتمالا برایتان جالب باشد بدانید بیش از 87 درصد شیرهای پاستوریزه کم‌چرب از آب تشکیل شده و حدود 13 درصد آن شیر خشک
است.

در پی خبری شدن استفاده از روغن پالم در تولید شیرهای پرچرب گفته می‌‌شود تقاضا برای خرید این شیرها بسیار کم شده و بیشتر مصرف‌کننده‌ها سراغ شیر کم‌چرب را می‌گیرند؛ با این حال طعم شیرهای کم‌چرب مورد انتقاد بسیاری از مردم است. مساله‌ای که یک کارشناس صنایع لبنی، پشت پرده‌اش را فاش کرد. رضا چمنی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفت که بیش از 87 درصد شیرهای کم‌چرب را آب تشکیل می‌دهد و همین دلیل بی‌مزه بودن آنهاست.

بازتاب توفانی طوفان

بعد از توفان وحشتناک هفته گذشته، توفانی از بازتاب‌ها و اظهارنظرها افکارعمومی و شبکه‌های مجازی را به لرزه درآورد. پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، مدیریت بحران، آمارهای متفاوت تلفات و... از ترجیع بند انتقادات بود و به مدد گوشی‌های هوشمند توفانی از عکس‌های مختلف از حادثه مزبور هم وزیدن گرفت. ریزش کوه در امامزاده داوود و جاده چالوس، انسداد جاده هراز و آب گرفتگی در محور فیروزکوه و بعضی معابر تهران از قبیل جاده مخصوص کرج از نتایج توفان بود که از دید کاربران شبکه‌های اجتماعی پنهان نماند.

کودکان بی‌پناه

خبر تکان‌دهنده اما واقعی؛‌ سالانه حدود هزار کودک زیر سه سال در کشور ما به حال خود رها می‌شوند. این را انوشیروان محسنی بندپی گفت که رئیس سازمان بهزیستی و مسئول ساماندهی کودکان بی‌سرپرست است. او گفته این بچه‌ها هر سال توسط والدین خود در خیابان‌ها رها می‌‌شوند. آمارهای دیگری هم داده آقای بندپی که هوش از سر آدم می‌پراند. از قدیم گفته‌اند، ‌ای که دستت می‌رسد، کاری بکن...

355 هزار ماموریت الکی

رئیس پلیس پیشگیری، نقص فنی سیستم‌های امنیتی موسسات مالی و مراکز تجاری و خودروها را زمینه‌ساز بیش از 350 هزار ماموریت بیهوده پلیس از ابتدای سال 93 تاکنون اعلام کرد. سردار شرفی گفت ماموریت‌ها در پی آژیر و هشدارهای سیستم‌های ایمنی بانک‌ها، موسسات مالی ـ اعتباری، مراکز تجاری و خودروها انجام می‌شود، اما در بیش از 98 درصد موارد معلوم می‌شود آژیرها به دلیل نقص فنی سیستم امنیتی مراکز موردنظر به صدا درآمده است.

کتاب ظریف

آدم که به صدر اخبار عمومی بیاید، کتاب‌هایی که می‌خواند هم سوژه می‌شود. شاید به همین دلیل است، کتابی که در جلسه علنی مجلس در دست محمدجواد ظریف بوده، دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد. کتابی که گویا از سوی غلامعلی حداد عادل به ظریف هدیه شده و در ابتدای آن یادداشتی خطاب به وی نوشته شده است. کتاب مورد نظر حاوی یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی معروف به ذکاءالملک در کنفرانس صلح پاریس بوده و در رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی درخصوص نیت حدادعادل از این هدیه بیان شده است. البته ظریف به خبرنگاران گفته است که سابقه رفاقت او و حدادعادل به دبستان و دبیرستان علوی برمی‌گردد و یادداشت حدادعادل روی کتاب، کاملا شخصی و دوستانه بوده است، نه سیاسی.

مشارکت 99 درصدی

رسانه‌های کره شمالی آمار مشارکت مردم در یک انتخابات در این کشور را 97/99 درصد اعلام کردند. گفته شده این انتخابات برای تعیین شوراهای محلی برگزار شده است و مردم با شور و علاقه و برای تحکیم قدرت حکومت در این انتخابات شرکت کرده‌اند.

جالب است بدانید آن 3 صدم درصد از افرادی که در انتخابات شرکت نکردند در زمان موردنظر در خارج از کشور بوده‌اند. وگرنه همه افراد بیمار و سالخورده هم از طریق صندوق سیار در رای‌گیری شرکت کرده‌اند.

روزهای پرخبر اینستاگرام

درغیاب خبرنگارهای تخصصی و خبرهای درجه یک، شبکه اجتماعی اینستاگرام این روزها دارد به یکی از مهم‌ترین منابع تغذیه بخش‌های سیاسی رسانه‌ها تبدیل می‌شود. چهره‌های سیاسی یک به یک به اینستاگرام می‌پیوندند و هر از گاه با ابراز نظراتی خبرساز می‌شوند. ازجمله چهره‌هایی که در اینستاگرام حضور فعال و خبرسازی دارند، عزت‌الله ضرغامی، محمدباقرقالیباف، محمدجواد ظریف، محمود احمدی‌نژاد، علی مطهری، حمیدرسایی، مهدی کوچک‌زاده و خیلی‌های دیگرند. بسیاری از مدیران سطح بالا و میانه دولتی نیز در زمره کاربران این شبکه‌اند و از آن به منظور اشاعه مواضع خود استفاده می‌کنند. جالب است بدانید اینستاگرام شبکه اجتماعی عکس است و معمولا در کشورهای دیگر دنیا چنین کاربردی پیدا نکرده است. این نقش را بیشتر شبکه توئیتر در دنیا ایفا می‌‌کند که البته در ایران فیلتر است.

عرفان پارسایی‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها