سایه بدبینی به آژانس، بر بررسی جمع‌بندی مذاکرات وین سنگینی می‌کند

چالش‌ «بازرسی‌ها» در اجرای برجام

پس از پایان مذاکرات وین و جمع بندی این گفت‌وگوها از سوی ایران و 1+5، شاهد علاقه‌مندی کشورهای خارجی بویژه کشورهای غربی برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم و هیات‌های عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی در صف ورود به کشورمان هستند.
کد خبر: ۸۲۰۷۶۱
روابط براساس اصل احترام متقابل

این موضوعی است که در صورت رعایت برخی ملاحظات، به نفع کشورمان است و هم از بعد سیاسی و هم از نظر اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری و توسعه روابط تجاری منشأ اثرات مثبتی خواهد بود.

اما آنچه باید لحاظ شود و مدنظر قرار گیرد این است که تلاش ما باید در جهت جذب سرمایه‌های خارجی در داخل کشور به منظور ایجاد اشتغال باشد و در بحث واردات نباید طوری عمل کنیم که به تولیدکنندگان داخلی ضربه وارد شود.

برخی اقلام و اجناس در داخل وجود دارد که توانایی رقابت با تولیدات کشورهای خارجی و بعضا کشورهای اروپایی را دارد و نباید از سر ذوق‌زدگی با واردات کالا به این تولیدات داخلی ضربه‌بزنیم.

در این سفرها باید روابط رودررویی میان تجار، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی با هیات‌های اقتصادی خارجی برقرار شود تا گام‌های موثری در جهت سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

در زمینه فاینانس و در جذب سرمایه از طریق بانک‌های خارجی هم می‌توان اقدام کرد و در این زمینه پل ارتباطی برقرار کرد. اما همه اینها باید با تلاش و هماهنگی همه وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط با هدف حمایت و کمک به تولید‌کننده داخلی باشد و این مسائل و روابط نباید به خودکفایی کشور لطمه وارد کند.

باید با وارد کردن فناوری از خارج، در داخل ارزش افزوده ایجاد کنیم. جلوگیری از خام‌فروشی نیز یکی از مسائلی است که باید در این روابط مد نظر باشد.

نکته بعد این که با توجه به تجربه‌ای که از دخالت برخی از این کشورها بخصوص انگلیس در امور داخلی ایران بویژه مسائل سیاسی داریم، ملاحظاتی را در این زمینه در نظر بگیریم و به گونه‌ای رفتار شود که این رفت و آمدها و توسعه روابط دوجانبه باعث دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی ایران نشود.

در مورد انتقاداتی هم که به سفر برخی چهره‌های تندرو همچون وزیر خارجه فرانسه به کشورمان مطرح می‌شود، باید این نکته را در نظر داشت که بالاخره نمی‌شود همه مسائل را به هم ربط داد. آن تندروی‌ها در زمینه‌های سیاسی در جای خودش باید مد نظر قرار گیرد؛ اما با توجه به این که علاقه‌مندی از طرف مقابل ایجاد شده، باید از آن استفاده کرد و البته همان طور که اشاره شد از دخالت آنها در مسائل داخلی نیز جلوگیری شود .

ما باید از توانمندی‌های خارجی استفاده کنیم و نمی‌توانیم دور کشورمان حصار بکشیم و روابطمان را با دیگران با دلایلی مثل این‌که فلان کشور در مذاکرات فلان موضع را گرفته، قطع‌کنیم.

البته درباره آمریکا شرایط فرق می‌کند و رژیم صهیونیستی را نیز که اصلا به رسمیت نمی‌شناسیم؛ اما درباره دیگر کشورها با روابط دوجانبه با حفظ اصل احترام متقابل می‌توانیم گام برداریم.

محمدحسن آصفری - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها