چامسکی نویسنده مشهور آمریکایی:

آمریکا و رژیم سعودی داعش را به وجود آوردند

نوآم چامسکی، نظریه‌پرداز مشهور و استاد علوم سیاسی گفت: آمریکا و اسرائیل بزرگ‌ترین ناقضان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند.
کد خبر: ۸۱۹۹۶۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از الجزیره، چامسکی گفت: سوال اصلی این است که چرا برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تلاش شده است؟ تهدید ایران که درباره آن صحبت می‌شود، واقعا چیست؟ این یک سوال بنیادین است.وی افزود: گفته شده است توافق از تهدید ایران جلوگیری می‌کند. اما این تهدید واقعا چیست؟ بسیار جالب است که این موضوع اصلا مطرح نمی‌شود.

مجری الجزیره گفت: ایران عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و بسیاری معتقدند ایران این پیمان را نقض کرده است.

چامسکی گفت: ایران عضوی از این پیمان است و آن را پذیرفته است. اما اسرائیل این پیمان را نپذیرفته و آن را امضا نکرده است و سیستم‌های گسترده‌ای از سلاح‌های هسته‌ای را هم دارد. آمریکا هم از آن دفاع می‌کند. همچنین پاکستان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده و سیستم سلاح‌های هسته‌ای این کشور هم با حمایت‌های آمریکا گسترش یافته است. هند هم عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست و تعداد زیادی از سیستم‌های سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار دارد.

مجری الجزیره گفت: آیا استدلال شما این است که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، مثبت است؟ نوآم چامسکی در پاسخ گفت: من فکر می‌کنم هیچ کشوری حتی آمریکا نباید سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد. اما این مساله اکنون مطرح نیست. اگر مساله این باشد که ایران از تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تبعیت نمی‌کند این مساله نیازی به تحریم یا توافق یا اقدام دیگری ندارد. چامسکی گفت: حتی اگر بپذیریم ایران این پیمان را نقض کرده است پیش از آن آمریکا و کشورهای دیگر هم این پیمان را نقض کرده‌اند. اما اگر کشورها به نقض پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی متهم شوند در آن صورت باید نقض‌کنندگان بزرگ این پیمان را هم مورد توجه قرار دهیم. اسرائیل، پاکستان و هند هم این پیمان را نقض کرده‌اند. وی با بیان این‌که آمریکا و اسرائیل با قدرت بازدارندگی ایران در منطقه مخالفند، اظهار کرد: واشنگتن و تل‌آویو آزادانه از قدرت نظامی و خشونت در منطقه استفاده می‌کنند. مقامات آمریکایی از جمله اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا و سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل بصراحت اعلام کرده‌اند اگر نیاز باشد، آمریکا از قدرت نظامی علیه ایران استفاده خواهد کرد. چامسکی افزود: در منشور سازمان ملل اعلام شده است تهدید یا به کارگیری نیروی نظامی در امور بین‌المللی ممنوع است، اما رهبران سیاسی آمریکا و تحلیلگران با نفوذ آن بصراحت اعلام می‌کنند به این موضوع پایبند نیستند. آنها می‌گویند اگر ما تصمیم بگیریم از قدرت نظامی استفاده کنیم این کار را انجام خواهیم داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها