گزارش جام‌جم از نمایشگاه تجهیزات و خدمات حمام، سونا و استخر

آب‌برهای لوکس وارد می‌شوند...

شاید تا چند دهه قبل زمانی که یک خانه دارای حمام بود آن منزل آپشن‌دار و خاص محسوب می‌شد. اما امروز حمام کم کم از حالت یک چهاردیواری که در آن یک دوش قرار دارد خارج شده و ورود محصولاتی تازه و صدالبته لوکس و غیرضرور آن را از حالت سنتی خارج کرده است.
کد خبر: ۸۱۹۸۶۷
آب‌برهای لوکس وارد می‌شوند...

به این ترتیب تغییر الگو و سبک زندگی این بخش از منازل ایرانی را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ تاثیری که صد البته غیر ضرور و تا حدی مضر برای اقتصاد خانواده و منافع ملی است.

اواخر هفته گذشته سیزدهمین نمایشگاه صنایع و تجهیزات حمام، سونا و استخر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد که نگاهی به محتوا و نوع کالاهای عرضه شده درآن از زاویه‌ای تامل‌برانگیز بود. تامل برانگیز از این جهت که نفس برگزاری این نمایشگاه از طریق نوع کالاهایی که مصرفشان تبلیغ می‌شود دراولین اثر، باعث ترویج افزایش مصرف آب می‌شود. آن هم درشرایطی که کشور با بحران شدید کم‌آبی روبه‌روست.از سوی دیگر تشویق واردات کالای غیرضرور، تغییر در سبک زندگی و ترویج مصرف‌گرایی از دیگر چالش‌های برگزاری این نمایشگاه و نمایشگاه‌های مشابه است. نگاهی به محصولات ارائه شده در این نمایشگاه و ویژگی‌های آن نکات جالبی را مشخص می‌کند.

صحبت کردن با تلفن در جکوزی و حمام

شاید این موضوع را فقط در فیلم‌ها دیده باشید که فردی درون جکوزی مشغول استراحت و صحبت با تلفن است، اما اکنون جکوزی‌هایی در نمایشگاه سیزدهم تجهیزات و خدمات حمام، سونا و استخر عرضه شده که این رویا را باورپذیر کرده است. بر این اساس در برخی جکوزی‌های عرضه شده، یک سیم تلفن به پشت یک مانیتور متصل می‌شود و با آن می‌توان در زمان استراحت در جکوزی شماره تماس مورد نظر را از دکمه‌های از پیش تعبیه شده روی این مانیتور بگیرید و مشغول صحبت با تلفن شوید. همچنین می‌توان از سیستم رادیو بهره برد. از سوی دیگر این نمایشگر قابلیت نشان دادن درجه آب و میزان آب در گردش را دارد.

قیمت دور دوشی‌ها و جکوزی همزمان

همین سیستم در محصولات دور دوشی که در زبان عامیانه به حمام ایستاده شیشه‌ای معروف است وجود دارد. صفحه کلیدی زیر دوش بالایی در نظر گرفته شده که مانند یک صفحه دیجیتال است. این محصولات خاص‌ترین کالاهایی است که در بازار وجود دارد و مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

خاص‌ترین‌ها

دور دوشی‌ها نیز از جمله کالاهای خاص عرضه شده دراین نمایشگاه هستند. سیستم‌های ویژه داخل دور دوشی شامل رادیو و تلفن است. همچنین قیمت شیر آلاتی که در برخی از این محصولات لوکس استفاده می‌شود به دو میلیون تومان هم می‌رسد. در این میان دور دوشی‌هایی وجود دارد که زیر آن جکوزی است و می‌توان از آن هم به عنوان جکوزی و هم به‌عنوان حمام استفاده کرد. برخی جکوزی‌ها و دور دوشی‌ها هستند که علاوه بر این امکانات از نور پردازی‌های گوناگون بهره می‌برند و دمای آن توسط مانیتور تعبیه شده نمایش داده می‌شود. قیمت این کالاهای خاص از سه میلیون تا هفت میلیون تومان است.

عرضه کننده‌ها چه می‌گویند؟

در همین حال منصور بیات، مسئول بازرگانی یکی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه تجهیزات و خدمات حمام، سونا و استخر درباره بازاریابی محصولات لوکسی مانند حمام ایستاده و جکوزی به خبرنگار جام‌جم گفت: نیاز امروز جامعه تغییر کرده و از حالت قدیمی خارج شده است. شاید محصولاتی چون جکوزی قبلا در خانه‌های لوکس مشاهده می‌شد اما اکنون این گونه نیست.

سونا

وی اظهار کرد: در گذشته خزینه‌هایی وجود داشت که این خزینه‌ها از نظر بهداشتی مردود بود. اما به دلیل کشش مردم، این مکان‌ها همیشه شلوغ بود.

وی گفت: جالب است بدانید که مشتریان این حوزه تنها افراد پولدار نیستند. اکنون سفارشات زیادی از محدوده نازی‌آباد، منیریه و خیابان نواب و جنوبی‌ترین مناطق تهران داریم که همین موضوع نشان می‌دهد که فروش این گونه محصولات از انحصار پولدارها خارج شده است.

نقدی بر نمایشگاه

گرچه برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از منظر تجاری، اقدامی سودمند برای توسعه تجارت است، اما ماهیت برخی از این نمایشگاه‌ها و نوع کالاهایی که در آن عرضه می‌شود، نقض غرض و ضایع‌کننده منافع ملی است.

به دور از هرگونه تعصبی، شاید نمایشگاه صنایع و تجهیزات سونا، استخر و جکوزی، یکی از نمایشگاه‌های قابل نقد باشد و این نقد از زوایای مختلف بر آن وارد است.

در منظر نخست، کشور اکنون با بی‌آبی شدید دست و پنجه نرم می‌کند و مسئولان به کرات هشدار می‌دهند که در صورت صرفه‌جویی نکردن آب،کشور وارد بحران خواهد شد و ممکن است شاهد جیره‌بندی یا حتی قطعی آب باشیم. آیا در چنین شرایطی، برگزاری نمایشگاهی که مستقیم یا غیرمستقیم به ترویج مصرف آب می‌پردازد، به‌صلاح منافع ملی است؟

قیمت جکوزی‌های خانگی(حوضی)

از منظر دیگر، رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که مسئولان کشور باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که واردات کالاهای غیرضرور مدیریت شده و نمادهای مصرف‌گرایی بی‌رویه ترویج نشود، اما برگزاری چنین نمایشگاهی این مسائل را نقض می‌کند؛ زیرا مثلا ترویج محصولاتی بسیار غیرضرور چون جکوزی خانگی که ضریب نفوذش تا جنوبی‌ترین مناطق پایتخت نیز افزایش یافته، نماد مصرف‌گرایی غربی، هدردادن منابع گرانبهای ارزی کشور و واردات کالای غیرضرور نیست؟

لذا به نظر باید قدری از منظر غیراقتصادی نیز به برگزاری برخی از این نمایشگاه‌ها نگریست و منافع ملی را در برگزاری آن در نظر گرفت؛ نگاهی منصفانه به این موضوع خیلی از واقعیت‌ها را آشکار می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها