روحانی در نشست مدیران تعاونی‌های کشور:

نمی‌گذارم عده ای افراطی به امید مردم ضربه وارد کنند

روحانی در همایش کشوری سازمان‌های مردم‌ نهاد سلامت:

پیام توافق به جهان کنار زدن تهدید، تحریم و خشونت است

رئیس جمهور در همایش کشوری سازمان‌های مردم‌ نهاد سلامت گفت: پیام توافق هسته ای ایران به جهان کنار زدن تهدید ، تحریم ، ارعاب و خشونت است.
کد خبر: ۸۱۹۳۴۵
پیام توافق به جهان کنار زدن تهدید، تحریم و خشونت است

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه پاسخگوی به مردم، یکی از اصول دولت یازدهم است، افزود: علامت رشد و توسعه واقعی یک کشور، به صنعت آن کشور نیست بلکه، کمک به یکدیگر باید در دستور کار جدی قرار بگیرد.

رئیس جمهور گفت: مبنای دولت یازدهم از آغاز به کارش این بوده است که همه امور غیرحاکمیتی با مشورت مردم و متخصصان باشد.

وی در همایش سازمانهای مردم نهاد در حوزه سلامت افزود: بسیار خوشحالم و سپاسگزارم از حضور یکایک شما عزیزانی که در مسیر سلامت ، امید و رفاه در زندگی مردم و کاهش غم در خانه های مردم می کوشید.

رئیس قوه مجریه گفت: علامت رشد و توسعه واقعی کشور به صنعت آن کشور و به این نیست که زندگی و وسایل رفاه لازم در اختیار مردم باشد بلکه اگر جامعه ای غم یکدیگر را داشت و نه فقط غم خود را، اگر جامعه ای به فکر خود نبود و دیگران را هم مثل خود دید جامعه توسعه یافته است.

رئیس جمهور افزود: اگر جامعه ای هر فردش تمام اعضای یک جامعه را خانواده خود دید این کشور توسعه یافته است ؛ کشوری پیشرفته است که خیرخواهی، تعاون، نیکوکاری، دست گرفتن دیگران و کمک به دیگران به عنوان اصلی اساسی باشد.

روحانی با اشاره به رویکرد دولت یازدهم در مشورت با مردم و متخصصان گفت: تلاش کردیم هر کاری که مردم می توانند انجام دهند و جزء امور حاکمیتی نباشد تصدی آن به مردم بازگردد؛ دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد چون کشور و بیت المال از آن مردم است.

نیازمند سلامتی عام در همه ابعاد زندگی مردم هستیم

رئیس جمهور گفت:‌ ما علاوه بر سلامت جسم و جان نیازمند سلامت عام و جامع شامل همه ابعاد زندگی مردم هستیم.

روحانی افزود: اراده حاکم بر اداره جامعه هم از اراده انسان ها و جمع و جامعه نشأت می گیرد و اگر ما توانستیم در این مسیر و در این راه قدم برداریم به نظر من امیدها برمی‌گردد و جامعه ای امیدوار و متحد خواهیم داشت.

رئیس قوه مجریه گفت: این سلامتی که ما از آن حرف می زنیم فقط سلامت جسم نیست و حتی فقط سلامت جسم و جان هم نیست، بلکه نیازمند سلامت جسم، جان، سلامت اخلاق، معنویت و سلامت اخلاق حرفه ای در جامعه و بلکه نیازمند سلامت عام و جامع در همه ابعاد زندگی مردم هستیم.

رئیس جمهور افزود: در این راستا اگر جامعه‌ای، امیدوار و متحد شود همه مشکلات را از پیش پای خود برمی‌دارد.

وی گفت: نه تنها سازمان های مردم نهاد و نه تنها مردم و جامعه می توانند در امور بسیار مهم اجتماعی ، اقتصادی ، علمی و فرهنگی بار مسئولیت را به دوش گیرند و دولت هم باید قدم به قدم تصدی امور را به مردم بازگرداند، بلکه این مردم هستند که با اراده و تدبیرشان می‌توانند پیچیده‌ترین معضلات منطقه‌ای و بین المللی را حل کنند.

رئیس جمهور افزود:‌ همه حرف از روز نخست این بود که بگذاریم مردم حرف بزنند و بگذاریم مردم تصمیم بگیرند و ما به راستی مجری خواست مردم باشیم.

دوران معامله برد - باخت تمام شد

روحانی گفت: پیام توافق هسته ای ایران به جهان کنار زدن تهدید، تحریم، ارعاب و خشونت است.

وی افزود: کاری که دیپلماتهای ما در صحنه بین المللی انجام دادند طرح این پیام بود که تهدید ، ارعاب و تحریم را کنار بگذارید؛ دوران معامله برد - باخت تمام شده است و پیچیده ترین مشکلات پای میز مذاکره حل خواهد شد.

رئیس جمهور اظهار کرد: مردم به خوبی می دانند چه راهی را باید انتخاب کنند و می دانند مصلحت آنها در چه مسیر و راهی تعریف می شود.

روحانی افزود: مردم اگر می بینند مسئولان، مجری مطالبات و خواست آنها هستند و پاسخگو در برابر ملت، قطعاً به صحنه می آیند و کنار نمی نشینند.

رئیس قوه مجریه گفت: اگر یک ملت به صحنه بیاید چه قدرتی می تواند در برابر خواست ملت صاحب فرهنگ، عالم، شجاع و یکپارچه بایستد؟

وی تصریح کرد: برخی می پرسند گره هسته ای چطور باز شد و چه کسی توانست این گره را باز و پیام جدیدی را در منطقه و جهان طنین انداز کند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت پیام دیپلماتهای ما رساتر از این حرفهاست.

روحانی تأکید کرد: پیام توافق هسته ای این است که راه ما راه اعتدال است، راه ادب، اخلاق، منطق، استدلال، علم توأم با شهامت و هنر.

رئیس جمهور افزود: دیپلمات ها و نمایندگان شما در مذاکرات هسته ای دانش کافی داشتند و اگر جز این بود نمی توانستند این قطعنامه و جملات سیاسی آن را درک کنند.

وی اظهار کرد: قطعنامه ای که تنظیم شده نیازمند دانشمندانی است که عالم باشند و بار سیاسی و حقوقی واژه واژه آن را درک کنند که بحمدالله فرزندان این ملت با داشتن دانش ویژه مقابل سیاست دشمنان ایستادگی کردند.

رئیس جمهور افزود: اگر بگوییم در مسائل سیاسی بین المللی یکی از افراد انگشت شمار برتر کشور آقای دکتر ظریف بوده و هست اغراق و مبالغه ای در کار نیست.

یکی از متخصصان سرآمد کشورمان آقای دکتر صالحی است

رئیس قوه مجریه گفت: اگر بگویم در زمینه مسائل، دانش و فناوری هسته ای یکی از متخصصان سرآمد کشورمان آقای دکتر صالحی است اغراق و مبالغه ای نکرده ام البته از خود گفتن خیلی زشت است اما هنر من این بود که این بهترین‌ها را برگزیدم.

وی افزود: علم و دانش این عزیزان در کنار شهامت ، ایستادگی و دلاوری اینها قرار گرفت. ساعت های بسیار سختی بر اینها و بر ما گذشت آقای دکتر ظریف یادش هست ساعت هایی که من حداقل دو بار در لوزان پیغام دادم میز مذاکره را ترک کنید و برگردید بارها و بارها در ژنو و وین در ماه های گذشته و مذاکرات اخیر پیش آمد که با هم مشورت کردیم، من گفتم اگر نمی‌پذیرند میز مذاکره را ترک کنید و همین امشب به تهران برگردید.

رئیس جمهور گفت: شاید اکنون اینجا گفتنش آسان باشد خدای من گواه است که ساعت ها فکر می کردم و از پیشگاه خداوند استمداد می طلبیدم که بگویم میز مذاکره را ترک کنید یا بگویم ادامه دهید.

روحانی افزود: بار مسئولیت سنگینی بر روی دوش این عزیزان بود اینها با شهامت و دلاوری در کنار علم و هنرشان، کار را به پیش بردند، مذاکره هنر است، دانش کافی نیست ، تجربه کافی نیست ، فن است ، فن بسیار پیچیده‌ای است مانند جراحی، که جراح زبردست تنها عالم نیست بلکه هنرمند هم هست.

رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا این کار تا اینجا به خوبی پیش رفت گفت: همان طور که در سخنرانی روز توافق وین این جمله را گفتم به این علت است که تاریخ ورق خورد، بعضی ها فکر کردند که من تنها 23 تیر 1394 را می گویم ، نه ، تاریخ در 24 خرداد 92 ورق خورد. آقای روحانی افزود:‌ مردم در 24 خرداد 92 تصمیم بسیار مهمی اتخاذ کردند و مردم این تصمیم را اتخاذ کردند که اگر سانتریفیوژ بچرخد و چرخ زندگی نچرخد، آن هم خواهد ایستاد و این اشتباه است که کسی تمام کشور و تمام زندگی مردم را فقط در چرخش سانتریفیوژ ببیند.

تحریمی کور ، غلط ، ظالمانه و ضد انسانی علیه ما اعمال شده بود

رئیس قوه مجریه گفت: توافق هسته ای این پیام را به دنیا داشت که سلاح و تهدید را برای همیشه زمین بگذارید.

روحانی بزرگی ملت ایران را خارج از تصور و مخیله دیگران دانست و افزود: ملت صبور ایران سالها تحریم و فشار را در سراسر زندگی شان تحمل کردند.

وی گفت: بنده در سفر سال قبل و سال 92 به سازمان ملل متحد که در برخی موارد آقای ظریف هم بود به رؤسای کشورهای غربی به صراحت گفتم که تحریم شما علیه ایران کاری غیراخلاقی ، غیرانسانی و ضد حقوق بشر بود.

رئیس جمهور افزود: نه فقط دارو و تجهیزات را تحریم کردند که در این باره هم ممکن است بگویند دارو آزاد بوده است اما تأمین دارو هم به نظام بانکی نیاز دارد در حالیکه آن را به شکل کور قفل کرده بودند که هیچ چیز نمی توانستیم بخریم و وارد کنیم.

روحانی گفت: به سمت نظام عهد حجر و استفاده از صرافی و دلالی رفته بودیم در حالیکه با این نظام نمی شود زندگی کرد همه جا را قفل کرده بودند و تحریمی کور ، غلط ، ظالمانه و ضد انسانی علیه ما اعمال شده بود.

وی افزود: یکی از همکاران ما برای تشخیص نوعی سرطان که تشخیصش در ایران ممکن نبود مدارکش را برای بیمارستانی در امریکا فرستاد تا در قبال دریافت پول تشخیصش را بیان کند اما وقتی دانست که پرونده مربوط به شخصی ایرانی است اعلام کرد شما تحریمید و نمی توانیم تشخیص مان را بگوییم.

رئیس جمهور گفت: اینکه می گوییم تحریم ضد انسانی است ، غیراخلاقی و ضد حقوق بشر بود به این علت است که حتی اعلام تشخیص بیماری را هم گفتند شما تحریمید و نمی توانیم به شما اعلام کنیم.

روحانی افزود: همه فکر می کنند در مذاکرات هسته ای توفیقی که ایران بدست آورده معنی اش این است که حقوق هسته ای ایران در دنیا به رسمیت شناخته شده است، این درست است؛ یا بگوییم توفیق ما در این است که سازمان ملل متحد با قطعنامه 2231 ایران را از زیر تیتر خطرناک حرکت علیه صلح و امنیت جهانی خارج کرده است اینها درست، اما از این هم بالاتر است.

رئیس جمهور اظهار کرد: می گفتند فعالیت هسته ای صلح آمیز ما علیه صلح و امنیت جهانی است و ما را با این عنوان به شورای امنیت و فصل هفتم منشور ملل متحد ارجاع داده بودند اما با این قطعنامه از این تیتر خارج شدیم.

وی افزود: می گویند با این قطعنامه شش قطعنامه پیشین لغو شده، این هم درست اما فقط این نیست، می گویند با این توافق همه تحریمهای بانکی ، مالی ، اقتصادی ، تجاری ، بیمه ،‌ حمل و نقل و کشتیرانی برطرف می شود،‌ این هم درست اما فقط این نیست توافق، این پیام را به دنیا داشت که سلاح و تهدید را برای همیشه به زمین بگذارید.

پیام توافق به دنیا حل پیچیده ترین مسائل بین المللی با گفتگو

رئیس جمهور گفت: پیام این توافق برای دنیا این بود که مشکل ترین و پیچیده ترین مسائل بین المللی با گفتگو ، مذاکره و مفاهمه حل می شود.

روحانی افزود: این توافق برای جهانیان این پیام را داشت که به جای تقابل باید همه تعامل را برگزینند و البته این توافق آن پیام زیبا را هم داشت که دیگر ایرانی را تهدید نکنید.این کار عظیم با اراده ملت و حضور و تلاش مردم به سرانجام رسید.

رئیس جمهور با اشاره به هدایت های مقام معظم رهبری در مسیر مذاکرات هسته ای افزود: ما از روز نخست هر زمان که نیازمند کمک، حمایت و ارشاد ایشان بودیم ایشان حتی یک بار هم نگفتند وقت ندارم و به عنوان یک مسئله مهم و بلکه مسئله ای اهم، همیشه آن را مد نظر داشتند.

روحانی گفت: اکنون این آرامش، وحدت و همدلی در سراسر کشور را باید به خاطر حضور رهبری در صحنه ها و حمایت ایشان دید.

رئیس جمهور افزود: ایشان در روز عید فطر نکته ای فرمودند که باید همه به آن توجه کنیم و آن نکته این بود که این موضوع نباید تبدیل به دودستگی در کشور شود.

روحانی گفت: ما ملتی متحد و یکپارچه هستیم و در یک بازی ورزشی هم این کار را نمی‌کنیم که برای تیم خودمان کف نزنیم و اگر ایرانی هست و خون ایرانی در رگ های اوست، در والیبال، فوتبال و کشتی هم همین طور است و وقتی تیم ایران در مقابل رقیب پیروز می شود همه کف می زنند.

رئیس جمهور افزود: آنوقت می شود کسی ایرانی باشد و برای این تیم بزرگ باعظمت که این کار بزرگ را کرد کف نزند؟

روحانی گفت: ما در همه امور اگر مردم به صحنه بیایند پیروزیم و اگر جایی ملت در صحنه نباشد پیروز نخواهیم شد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مسئله بسیار مهم در امر سلامت، مردم ما هستند اگر این دولت از روز نخست توجه به سلامت را دنبال کرد، یک قدم را برداشت و مردم هم قدم های مهم دیگری را برداشتند و این قدم متقابل باید ادامه پیدا کند.

در این همایش، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و وزیران بهداشت‌، درمان وآموزش پزشکی؛ کشور؛ امور خارجه و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان انرژی اتمی حضور دارند.

همایش کشوری سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت از ساعت هشت و نیم صبح امروز با حضور رئیس جمهور و برخی از وزرای کابینه در برج میلاد آغاز بکار کرد.(خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
۰
۰
آقایون ، این حرف زدن به درد مردم رنج كشیده مان می خورد . نه حرفهای رییس جمهور سابق مان .

نیازمندی ها