مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط زیست، از تخصیص اعتبارات بانکی با سود نازل به شهروندان استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان به منظور مصون‌سازی محل زندگی آنها خبر داد.
کد خبر: ۸۱۸۸۶۶

به گزارش ایسنا، ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی مقابله با پدیده گردو غبار سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که در استان سیستان و بلوچستان باید به این سمت حرکت کنیم که با کمک به مردم میزان سازگاری و مصونیت آنها را در مقابله با گرد و غبار تا پایان دوره 23 ساله خشکسالی افزایش دهیم، بیان کرد: دوجداره کردن پنجره‌ها و فیلترینگ هواکش‌ها طرح‌های دیگری است که تصویب شده و پیشنهادی هم به سیستم بانکی کشور داده‌ایم و دولت نیز آن را تصویب کرده که در استان‌های محروم اعتبارات بانکی با سود نازل برای مصون‌سازی محل زندگی مردم در اختیار آنها قرار گیرد.

وی یادآور شد: تلاشمان این است بانکی را که مکلف به ارائه این تسهیلات شده متقاعد کنیم دست‌کم در سیستان و بلوچستان و خوزستان این اعتبارات را در اختیار مردم قرار دهد تا با این طرح‌ها به سمت کاهش آسیب‌پذیری مردم برویم.

وی افزود: علل و منشأ بخشی از گردوغبار سیستان و بلوچستان به مسائل و تعاملات بین‌المللی مربوط است. تعامل با افغانستان نیز دچار مشکلاتی است، ضمن این که این کشور هم دچار یک خشکسالی 18ـ 17 ساله بوده و تلاشمان در دریاچه هامون بیشتر بر این استوار است که پس از شناسایی نقاط، دنبال راهکاری برویم که وضع بخشی از کف تالاب را با ایجاد بادشکن و کاشت گونه‌هایی که به زیر آب بودن مقاوم هستند، بهبود بخشیم.

شعاعی درباره پدیده گرد و غبار در استان تهران نیز بیان کرد: اداره کل محیط زیست پیشنهاد پیگیری این طرح را به شورای شهر تهران داد و لایحه‌ و ماده واحده‌ای در این شورا تصویب شد که از حدود سه ماه پیش مرکز مطالعات تهران را مکلف به ارائه راهکارهای کنترل گرد و غبار کرده است. اعتبارات اولیه آن تخصیص یافته و قرار شده طی سه یا حداکثر شش ماه مطالعات اولیه‌ انجام و راهکارها اعلام شود تا به صورت لایحه در شورای شهر مطرح و برای اجرا ابلاغ شود.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که تهران به عنوان یک کلانشهر‌، بیشترین جمعیت‌ را به خود اختصاص داده، عنوان کرد: گردوغبار پایتخت یک سری منشأهای فرااستانی دارد که بخشی از آن مربوط به اراضی کشاورزی رها شده دشت قزوین است، بخش دیگر از منشأها به منطقه بوئین‌زهرا که از قدیم به عنوان منشأ گرد و غبار تهران مطرح بوده، برمی‌گردد و منشأ دیگر به ماهیت اراضی بیابانی جنوب تهران مربوط می‌شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها