از مجموع ۱۶۰ هکتار سطح زیر‌کشت سبزی در همدان، ۷۰ درصد آن با فاضلاب آبیاری می‌شود که این مساله سلامت مردم را با خطر روبه‌رو کرده‌است.
کد خبر: ۸۱۶۰۳۲

بر اساس بررسی‌ها، اکنون بیش از ۱۶۰ هکتار از مزارع سبزی در همدان با فاضلاب تغذیه می‌شود که مسئولان بهداشتی معتقدند، مهم‌ترین عامل زمینه‌ساز این پدیده در دسترس و ارزان‌بودن فاضلاب برای کشاورزان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان همدان در گفت‌وگو با مهر با بیان این که وسعت سبزیکاری‌های همدان ۱۶۰ هکتار است، افزود: از این مقدار، ۶۰ هکتار دارای چاه برای آبیاری است، اما در آبیاری سبزیجات از فاضلاب هم کمک می‌گیرند و به همین علت باز هم آلودگی وارد مزارع سبزی می‌شود. جواد رشیدی با بیان این که ۷۰درصد سبزیکاری‌های همدان با فاضلاب آبیاری می‌شود، افزود: حدود ۲۰۰ نفر مالک زمین‌های سبزیکاری همدان هستند که در محدوده شهر قرار دارند و باید فاضلاب از این زمین‌ها جدا شود.

وی با بیان این که اهرم قانونی برای جلوگیری از کشت این سبزیجات وجود ندارد و این امر یکی از مشکلات سازمان کشاورزی است که باید راهکاری برای آن تدوین شود، گفت: اکنون شاکی در این زمینه وجود دارد و نام بیش از ۲۰۰ متخلف در امر کشت سبزی با آب فاضلاب مشخص شده و در اختیار مجموعه‌های مسئول قرار گرفته است.

این مقام مسئول گفت: امور آب استان همدان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در جلوگیری از این مساله دخیل هستند.

وی با بیان این که مالک زمین همان کسی نیست که روی زمین کشت سبزی انجام می‌دهد و مالک، زمین را به کشاورز اجاره داده است، افزود: در شکایت‌ها از مالک زمین شکایت می‌شود ولی از آنجا که مالک، زمین را اجاره داده، پیگیری کارها با مشکل روبه رو می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها