چه‌اندازه‌ای؟ با چه کیفیتی و به چه قیمتی؟

راهنمای انتخاب و خرید تلویزیون

انتخاب تلویزیون مناسب برای خانواده

غول‌ پیکر یا کوچک‌ اندام‌؟

این روزها تلویزیون‌های هوشمند (Smart TV) در تمام فروشگاه‌های تجهیزات صوتی و تصویری دیده می‌شود. این تلویزیون‌ها که می‌توانیم به آنها تلویزیون‌های متصل به شبکه نیز بگوییم امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهند که در گذشته جزو امکانات و قابلیت‌های یک تلویزیون به ‌شمار نمی‌رفت!
کد خبر: ۸۱۲۷۱۲
غول‌ پیکر یا کوچک‌ اندام‌؟

به‌عنوان مثال وبگردی در اینترنت، اتصال به دستگاه‌های هوشمند همچون تلفن همراه، تبلت و رایانه، مشاهده کلیپ‌های آنلاین، اجرای برخی بازی‌ها ازجمله پرندگان خشمگین یا دارت و حتی کنترل تلویزیون با فرمان‌های صوتی یا حرکتی از امکاناتی است که تلویزیون‌های هوشمند امروزی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به ‌نظر شما تلویزیون‌های هوشمند تا چه حد کارایی داشته و آیا توانسته ‌است آن‌‌طور که در تئوری از آنها انتظار می‌رود، در عمل نیز موثر باشند؟ متاسفانه پاسخ بیشتر کارشناسان به این پرسش خیر است.

تلویزیون‌های هوشمند فقط به قابلیت ارتباط به شبکه به ‌صورت کابلی یا بی‌سیم مجهز شده و با استفاده از نرم‌افزارهای از پیش نصب شده روی دستگاه، برخی امکانات ذکر شده همچون وبگردی را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما این تلویزیون‌ها به مرور زمان و با پیشرفت فناوری در دیگر دستگاه‌های ارتباطی یا حتی استانداردهای تحت وب، هیچ‌گونه به‌روزرسانی نداشته و پس از گذشت چند سال کاملا بلااستفاده می‌شوند.

همچنین در مواردی امکانات هوشمندانه آنها ازجمله ارسال فرمان‌های صوتی برای تغییر کانال، افزایش یا کاهش صوت به‌دلیل مسائل امنیتی و خطرات احتمالی موجود، جزو گزینه‌های ناقض حریم خصوصی افراد به‌شمار رفته و استفاده نکردن از آن نسبت به فعال‌سازی آن اولویت دارد.

توصیه هوشمندانه کلیک

اگر قصد دارید یک تلویزیون جدید بخرید پیشنهاد می‌کنیم وقت چندانی را برای بررسی هوشمند بودن دستگاه و امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد صرف نکنید.

علاوه بر این بهتر است پول اضافه‌ای را نیز برای این امکانات درنظر نگیرید و در صورتی که توانستید دستگاهی غیرهوشمند را در بازار پیدا کنید که با دیگر نیازهای شما از یک تلویزیون مناسب مطابقت دارد، همان دستگاه را بخرید؛ زیرا تنها مزیت تلویزیون‌های هوشمند، بهره‌مندی از قابلیت اتصال به شبکه (به ‌صورت کابلی یا بی‌سیم) است و این قابلیت به همراه دیگر امکانات بظاهر هوشمندی که یک تلویزیون هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهد، به‌وسیله دانگل‌های بی‌سیم موجود در بازار ازجمله کروم‌کست براحتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مزیت این دانگل‌ها نسبت به تلویزیون‌های هوشمند نیز به‌روزرسانی مداوم و پشتیبانی بسیار مناسب و بی‌دردسر آنها از انواع رایانه، تبلت و تلفن همراه با سیستم‌های عامل‌ متعدد است.

چه اندازه‌ای مناسب است؟

یکی از پرسش‌هایی که همواره ذهن خریداران تلویزیون را به خود مشغول می‌کند، اندازه تلویزیون است. به‌ نظر شما چه تلویزیونی برای خرید مناسب است؟ آیا اندازه تلویزیون را نیز با توجه به بودجه خود مشخص کرده و درصورتی ‌که بودجه نامحدودی در اختیار دارید، باید بزرگ‌ترین تلویزیون موجود در بازار را تهیه کنید؟

بهتر است پاسخ به این پرسش را با یک مثال ساده شرح دهیم. فرض کنید به سینما رفته‌اید. آیا با نشستن در فاصله یک متری از پرده سینما، به خوبی می‌توانید فیلم به‌ نمایش درآمده روی پرده را تماشا کنید؟

هنگام انتخاب اندازه تلویزیون نیز باید این مثال را به یاد بیاورید و با توجه به میانگین فاصله‌ای که قصد دارید در منزل تلویزیون تماشا کنید، اندازه تلویزیون مورد نظر خود را مشخص کنید. انجام این کار نیز به روش ساده‌ای صورت می‌گیرد.

در محاسبه‌ای ساده باید فرض کنید دیوار مقابل شما تلویزیون است. چنانچه در مقابل دیوار بنشینید، در بهترین شرایط باید از هر دو طرف با زاویه 45 درجه به لبه سمت چپ و راست تلویزیون دید داشته باشید.

در این شرایط یک مثلث متساوی‌الساقین خواهید داشت که ارتفاع آن میزان فاصله شما از تلویزیون (دیوار) است و قاعده آن نیز طول صفحه ‌نمایش تلویزیون را نشان می‌دهد.

اکنون با اندازه‌گیری میزان طول و با توجه به نسبت اندازه صفحه ‌نمایش (4:3 یا 16:9 یا 16:10) می‌توانید عرض صفحه ‌نمایش را نیز محاسبه و در ادامه قطر مستطیل را که نشان‌دهنده اندازه تلویزیون است، محاسبه کنید.

نکات مهم

ـ اندازه تلویزیون برابر با قطر صفحه‌ نمایش است. (قطر مستطیل)

ـ هر اینچ برابر با 2.5 سانتی‌متر است.

ـ نسبت اندازه تصویر به‌ صورت 4:3 یا 16:9 و 16:10 نمایش داده می‌شود. این اعداد بیانگر نسبت طول به عرض صفحه ‌نمایش است؛ به‌ عنوان مثال چنانچه طول صفحه‌نمایش برابر با صد سانتی‌متر و نسبت تصویر نیز 16:9 باشد، حاصلضرب صد در 9، تقسیم ‌بر 16 نشان‌دهنده عرض تصویر است.
در ادامه با توجه به قضیه فیثاغورث، قطر مستطیل مورد نظر حدود 114 سانتی‌متر معادل 46 اینچ خواهد بود.

در پایان برای آن‌ که پیش از خرید تلویزیون مجبور به انجام محاسبات پیچیده ریاضی نباشید، می‌توانید با دانلود ابزار محاسبه‌گر از لینک زیر، میزان فاصله و نسبت صفحه ‌نمایش را وارد کرده و حداقل اندازه پیشنهادی برای تلویزیون را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید انتخاب اندازه‌های کوچک‌تر نیز مانعی ندارد، همچنین اندازه پیشنهادی با این ابزار، گزینه ایده‌آل به‌‌شمار می‌رود، اما همواره انتخاب با شماست و می‌توانید اندازه‌های بزرگ‌تر را با توجه به فضای اختصاص یافته به تلویزیون در نظر بگیرید.

http://bit.ly/click_tvsize

توجه: فایل دانلود شده را با مرورگر اینترنتی خود باز کنید.

مریم محمد بیکی فراهانی - کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها