شاخص‌های حرکت دستگاه قضایی به سوی تبدیل شدن به سیستمی در تراز انقلاب اسلامی چیست؟

توسعه قضایی، پیش نیاز پیشرفت ایران

معمولا در هفته قوه قضاییه رسم است درباره اهمیت نهاد قضا در کشور سخن گفته شود و عملکرد این قوه مورد بررسی صاحبنظران قرار گیرد. اهمیت استقلال دستگاه قضا، ضرورت توجه به تخصص برای قضاوت در پرونده‌های پیچیده امروز، توجه به روزآمد شدن قوانین قضایی متناسب با نیاز روز، مبنا قرار دادن آموزه‌های دینی در قضا و تسریع در پیگیری پرونده‌های قضایی، از جمله محورهای مورد توجه برای درک توسعه قضایی در چارچوب نظام اسلامی است.
کد خبر: ۸۱۱۲۸۱

افزون بر این، مردم از قوه قضاییه انتظار دارند در کنار چارچوب‌ها، صلابت را چاشنی کارویژه‌های خود برای نظارت بر عملکرد قوا و رسیدگی به پرونده‌های کلان کند.

یکی از چهره‌هایی که در بررسی پرونده‌های قضایی در ماه‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی مشهور به صلابت بود، آیت‌الله محمد محمدی گیلانی است؛ مردی که در اجرای عدالت مشهور بود و احکام قاطعانه وی فارغ از هرگونه ملاحظات شخصی یا سیاسی به اعتماد فزاینده مردم به دستگاه قضایی انقلابی منتهی می‌شد.

محمدی گیلانی در شرایطی به‌عنوان حاکم شرع و رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی به امر رهبر کبیر انقلاب حکم قضایی صادر می‌کرد که کشور با تهدیدات بسیاری روبه‌رو بود و به‌نظر می‌رسد ارزیابی فضای قضایی آن زمان بی‌اعتنا به این زمینه سیاسی چندان منصفانه نباشد. تهدیداتی که در آن مقطع زمانی، آینده انقلابی نوپا را تهدید می‌کرد، عبارت بود از آغاز تجاوز نظامی رژیم بعث عراق، شورش مسلحانه گروهک منافقین، فشار دولت‌های خارجی برای دخالت در امور داخلی ایران از طریق برخی مهره‌های سیاسی، فعالیت تخریبی عناصر وابسته به طاغوت و احتمال کودتا بر اساس برنامه‌ریزی چهره‌های گریخته از کشور. در چنین فضایی، قضاتی چون آیت‌الله محمدی گیلانی با تصمیماتی قاطع، تاریخ‌ساز و منطبق با شریعت اسلامی مانع آن شدند که مهره‌های وابسته به رژیم پهلوی با دسیسه‌چینی، انقلاب اسلامی را با بحران بیشتر روبه‌رو کنند.

قاطعیت عمل چهره‌هایی نظیر آیت‌الله محمدی گیلانی که نه تنها سابقه حاکم شرع و رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی را داشت، بلکه در کارنامه او عضویت و دبیری شورای نگهبان، نمایندگی حضرت امام(ره) در دانشگاه‌ها و ریاست شورای مرکزی نمایندگان حضرت امام(ره) در دانشگاه‌ها، ریاست هیأت عفو حضرت امام(ره)، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی و نماینده مردم تهران در سه دوره مجلس خبرگان رهبری نیز دیده می‌شد، باعث شد دیگر ارکان حکومت انقلابی نیز تحت تاثیر شیوه عمل این شاگرد برجسته حضرت امام خمینی(ره) تلاش کنند براساس آموزه‌های دینی به وظایف انقلابی خود در سطوح مختلف عمل کنند و در نتیجه، انقلاب نوپای اسلامی از همه گذرگاه‌های سیاسی به سلامت عبور کند.

محمود هرندی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها