ایام ماه مبارک رمضان، ایام ویژه‌ای برای نذری دادن است، اما این بار صحبت از نذری‌های خوردنی نیست، بلکه سخن از نذری فرهنگی آن هم در قالب کتاب است.
کد خبر: ۸۰۹۶۵۲
نذری کتاب در ماه مهمانی خدا

به گزارش جامجم، یکی از انتشاراتیهای تهران در یک حرکت خودجوش به کمک برخی ناشران، شاعران، نویسندگان و خیرین اقدام به نذری کتاب در ماه مبارک رمضان کرده است. براساس این نذر، قرار است هر کتاب را حداقل پنج نفر بخوانند .

انتشارات هزاره ققنوس امسال قصد دارد در ماه مهمانی خدا، طرح نذر کتاب را اجرا کند. حاجیآبادی، مدیر این انتشارات در گفتوگو با خبرنگار ما بیان کرد: این طرح به نام حقیر و انتشارات هزاره ققنوس در اداره مالکیت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است. شعار ما «نذری خواندنی پیش از افطار» است. ما در این طرح سنت حسنه نذری را که فرهنگی ایرانی ـ اسلامی است، به یک سنت اروپایی ـ اروپایی گره زدهایم که میگوید «کتابت را بخوان و جا بگذار.»

او با بیان اینکه هدف این طرح خوانده شدن کتاب است، گفت: برخلاف بسیاری از طرحها که در آن هدف نهایتا چاپ کتاب و هدیه آن به دیگران است، این طرح میخواهد مردم کتاب بخوانند، به همین دلیل کتابی را که نذر میشود حتما باید پنج نفر بخوانند و پس از آن که کتاب را خواندند، به نفر بعد بدهند.

به گفته حاجیآبادی، در این طرح چند گروه درگیر هستند؛ نخست گروه ناشران و نویسندگانی که کتابهای خود را به قیمت نیمبها نذر میکنند و به ستاد ما میدهند. در ستاد یک گروه کارشناسی است که این گروه از شاعران و نویسندگان معروف هستند و بررسی میکنند آیا کتاب ارائه شده قابلیت عرضه به مردم را دارد یا نه. درواقع کتاب نذری باید به درد مردم بخورد.

این ناشر ادامه داد: گروه دوم خیرین فرهنگی هستند که 50 درصد دیگر بهای کتاب را میپردازند. در سالهای گذشته تاکنون حدود 2000 نفر از افراد را شناسایی کردیم. این افراد هر کتابی را که مایل باشند، انتخاب میکنند و نصف بهای آن را میپردازند، چون نصف دیگر را گروه اول یعنی ناشران و اهل قلم پرداخته بودند.

او گروه سوم را مردم عادی و علاقهمندانی دانست که نذریها را دریافت میکنند.

حاجیآبادی ادامه داد: شیوه دریافت کتابها هم به این صورت است که جاهایی که افطار میدهند، این کتابها را در قالب بسته فرهنگی ارائه میکنند که بجز غذای جسم، غذای روح هم عرضه میکنند.

مدیر انتشارات هزاره ققنوس اظهار کرد: یکی از شروط نذر این است کسی که کتاب میگیرد، حتما باید وقتی آن را خواند به نفر بعدی بدهد. این که به نفر بعدی بدهد، یک مساله مذهبی و اعتقادی است. در واقع ما میخواهیم با این نذر، کتاب به دست مردم برسد و خوانده شود، برعکس بسیاری از نهادهای دولتی که کتابها معمولا خاک میخورد.

ابوالقاسم حسینجانی، شاعر که دو کتابش در این نذر عرضه میشود، به خبرنگار ما گفت: این نذر کار خوبی است، اما در سیستم جاری کل کشور نخودی در آش است. باید بررسی شود آیا این نذر اثری در کتابخوان کردن مردم دارد یا نه و اصلا آیا به درد جامعه میخورد یا نه.

این شاعر ادامه داد: شاید اگر بخواهیم واقعی به موضوع نگاه کنیم، با یک چنین حرکتی قرار نیست اتفاقی بیفتد، اما فراموش نکنیم نذر کتاب یک پله بالاتر از نذری قیمه است.

احمد شاکری، نویسنده هم درباره طرح نذر کتاب در ماه مبارک رمضان بیان کرد: ماه رمضان همان طور که در معارف ما آمده، ماهی است که در آن باید به فکر افرادی بود که استطاعت کمتری دارند. این قبیل برنامهها مانند نذر کتاب هم در ذیل تعالیم تربیتی و انسانساز این ماه قرار میگیرد. علتش هم این است که فقر فرهنگی موجب خیلی از ناکامیهای دیگر میشود و اهمیتش اگر بیشتر از اهمیت ارزاق نباشد، کمتر از آن نیست.

این نویسنده در ادامه سخنان خود عنوان کرد: نذر کتاب باعث میشود کسانی که به کتاب دسترسی ندارند یا توان خرید هر کتابی را ندارند، بتوانند کتابهای مورد نیاز خود را بخوانند.

شاکری بیان کرد: اگر میشد این نذر مناطقی از کشور را پوشش دهد که به چرخه کتاب دسترسی ندارند، مناسبتر بود. به هر حال اقدام خوبی است که میتواند به مرور زمان گسترش پیدا کند.

این داستاننویس گفت: اتفاقا نویسندگان معمولا کتابهای زیادی دارند که یا آن را خواندهاند و دیگر به کارشان نمیآید یا اصلا آن را نخواهند خواند. میتوانند در قالب این طرح،آن کتابها را نذر کنند تا بقیه بخوانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها