مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: پیوند کلیه در سال ۹۳ نه تنها هیچ افزایشی نداشته بلکه حدود ۴۰۰ مورد چه در پیوند از مرگ مغزی چه در پیوند از زنده کمتر شده است.
کد خبر: ۸۰۳۹۷۳
کاهش جدی پیوند کلیه در کشور

مصطفی قاسمی افزود: متأسفانه عملکرد وزارت بهداشت طی یکسال گذشته در حوزه پیوند کلیه سوال برانگیز است به طوری که در سال 1393 نه تنها هیچ افزایشی در پیوند کلیه نداشتیم بلکه حدود 400 مورد پیوند کلیه چه در مرگ مغزی چه در پیوند از زنده کمتر بوده است .

وی ادامه داد: تعداد پیوند کلیه از مرگ مغزی درسال 93 دست کم به نسبت سال قبل از آن 200 مورد کاهش داشته است. متولی پیوند از مرگ مغزی به طور مستقیم وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی بوده و انجمن بیماران کلیوی در این باره مسولیتی ندارد.

وی درباره نصب آگهی های خرید و فروش کلیه نیز گفت: نظارت برنصب و درج آگهی و دیوارنویسی فروشندگان کلیه که در سطح معابر،خیابان ها و اطراف بیمارستانهای کشور به شکل گسترده صورت می گیرد نیز به هیچ عنوان بر عهده انجمن بیماران کلیوی نبوده و نیست.

قاسمی افزود: انجمن حمایت از بیماران کلیوی متولی حمایت اجتماعی از بیماران کلیوی است و زمانی که فردی برای فروش کلیه اقدام می‌کند همانند سایر ناهنجاری های اجتماعی به طورقطع می بایست سایر دستگاهها و نهادهای دست اندرکار و دارای مسئولیت وارد شوند.

وی درباره جلوگیری از ارتباط بین دهنده و گیرنده کلیه در موارد غیر فامیلی نیز توضیح داد: اهداکننده کلیه و بیمار نیازمند به کلیه می بایست برای انجام آزمایش های تخصصی مراجعه کنند و از نظر عملی امکان اینکه آنها با یکدیگر روبه‌رو نشوند بسیار اندک است.

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت:‌ رفع مشکلات پیوند کلیه بیش از 20 هزار بیمار نیازمند پیوند، نیازمند برنامه ریزی های جدی و تلاش های گسترده و تعاملات حداکثری میان وزارت بهداشت و انجمن بیماران کلیوی و سایر دستگاهها و نهادهای مربوطه است. ( مهر )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها