تولدی دیگر

کلیک 11 ساله شد

«کلیک»، قدیمی‌ترین ضمیمه فناوری در دنیای کاغذ اخبار ۱۱ ساله شد. به مناسبت 11 سالگی کلیک، نویسندگان این ضمیمه هرکدام هدیه ویژه‌ای برای شما یاران همیشگی در نظر گرفته‌اند. این هدایا شامل پیشنهادهای کلیکی خاصی است که هر عضو این ضمیمه با توجه به حوزه‌ای که بیشتر در آن تبحر دارد، نوشته است. با تولد ۱۱ سالگی کلیک همراه شوید.
کد خبر: ۸۰۳۸۲۱
کلیک 11 ساله شد

داستان یک زندگی اجتماعی خلوت

مائده گیوه‌چین

دبیر ویژه‌نامه کلیک و دانش آموخته رشته روزنامه نگاری ازدانشگاه علامه طباطبایی که تحقیقات دانشگاهی در زمینه شبکه‌های اجتماعی دارد.

وصل شدن انسان‌ها به یکدیگر در دنیای ماشینی امروز داستان عجیب و مهیجی دارد؛ داستانی به‌نام شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان. هرکدام از ما در این ساختارهای اجتماعی، یک گروه (فردی یا سازمانی) محسوب می‌شویم که به‌دلیل یک یا چند وابستگی از جمله دوستی، پیوند خویشاوندی، کاری، مالی و... به یکدیگر وصل می‌شویم. گاهی خط‌هایی که این گره‌ها (نقاط) را به‌یکدیگر متصل می‌کند آن‌قدر زیاد می‌شود که ظاهری درهم‌برهم و گیج‌کننده پیدا می‌کند، زیرا هرکدام از ما در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان رنگارنگی عضو هستیم که در طول روز وقت زیادی از ما می‌گیرند. بسیاری از ما در آشفته‌بازاری به نام شبکه‌های اجتماعی و محتواهایی که ثانیه به ثانیه تولید می‌شوند، گیر کرده‌ایم. اگر یک کاربر حرفه‌ای شبکه‌های اجتماعی باشید، مهارت شما همین جا مشخص می‌شود؛ یعنی در مدیریت روابط زیاد و تو در تو. اولین راه، حذف روابطی است که اهمیت یا کارایی چندانی برای شما ندارد، پس بهتر است همین الان برای وقت خود ارزش قائل شوید و روی تعدادی از این شبکه‌ها خط قرمز بکشید. حال باید باقیمانده‌ها را مدیریت کنید. متصل کردن شبکه‌های اجتماعی به یکدیگر راه‌حلی ساده برای مدیریت محتواست. اپلیکیشن‌های زیادی می‌توانند شبکه‌های اجتماعی را به هم متصل کنند، اما یکی از بهترین‌ها اپ IF است.


کرک شده یا اورجینال؛ مساله این است

امیر عصاری

از قدیمی‌ترین نویسندگان کلیک که همکاری خود را با این ضمیمه از تیر ۸۳ شروع کرده است. او اکنون دبیر سایت کلیک به آدرس click.jjo.ir است

شاید گفتن این حرف در کشوری که قانون کپی‌رایت بدرستی در آن اجرا نمی‌شود، چندان جذاب نباشد؛ اما بحث استفاده از نرم‌افزارها (ایرانی یا خارجی) هم از نظر قانونی و هم اخلاقی ذهن بسیاری از کاربران را درگیر می‌کند.

احتمالا شما هم همچون بسیاری از ما یکی از کاربران استفاده‌کننده از نرم‌افزارهای کرک شده (استفاده از نسخه‌های فعال‌سازی شده به‌روش‌های غیرقانونی) هستید. ناتوانی در خرید نرم‌افزارها و همچنین همخوانی نداشتن قیمت برخی نرم‌افزارها همچون فتوشاپ، اتوکد و سیستم‌عامل ویندوز با درآمد عموم افراد در کشور، امکان خرید نرم‌افزارها به‌صورت قانونی و اورجینال را از همگان سلب می‌کند. با وجود این شرایط به‌نظر شما چه‌کار باید کرد؟ چه زمانی فرهنگ استفاده از نرم‌افزارهای اورجینال همه‌گیر می‌شود؟ شما می‌توانید با خریدهای کوچک، همین امروز در راه استفاده از نسخه‌های اورجینال نرم‌افزارهای مورد استفاده خود قدمی بردارید. پیشنهاد می‌کنیم حضور در این راه را با خرید نسخه قانونی نرم‌افزار آنتی‌ویروس یا ابزار مدیریت دانلود که همواره با آن سروکار دارید، آغاز کنید تا به مرور، علاوه بر استفاده ایمن از نرم‌افزارهای مختلف بتوانید از خدمات پشتیبانی که از اهمیت بسیاری برخوردار است، بهره‌مند شوید.


بریج مایکروسافت؛ پل ارتباطی بین سیستم‌‌های عامل‌

آزاده ارشدی

از نویسندگان‌کلیک که کار اجرایی آن را بر عهده دارد

پلتفرم جدید مایکروسافت به نام ویندوز 10 بزودی به‌صورت رسمی وارد بازار می‌شود. ویندوز جدید مایکروسافت یکپارچه است، به‌این معنی که برای تمام دستگاه‌های ویندوزی مانند تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و دسکتاپ قابل دسترس است، اما در پی عرضه ویندوز 10، این غول نرم‌افزاری که گاهی راهکار یا قابلیتی برای آسانی بیشتر کار کاربران حرفه‌ای و مبتدی خود ارائه می‌کند، این بار از ورود بریج (Bridge) خبر داده است. در واقع با بریج، برنامه‌نویسان می‌توانند اپ‌ها و بازی‌های اندروید و آی.او.اس خود را به‌صورت مستقیم و براحتی به ویندوز انتقال دهند. برای چنین کاری مایکروسافت دو کیت توسعه نرم‌افزار جدید ارائه می‌کند تا توسعه‌دهندگان اندروید بتوانند از کد ++C و جاوا در ویندوز 10 استفاده کنند و برنامه‌نویسان آی.او.اس نیز امتیاز کد Objective C فعلی خود را به‌دست آورند. با ارائه بریج، مایکروسافت می‌خواهد توسعه‌دهندگان مهارت‌ها و کدهای فعلی خود را اهرمی برای ارائه و توسعه اپلیکیشن‌های ویندوز در بازار کنند.


جنگ کنسول‌ها

سیاوش شهبازی

از بازی‌نویس‌های خلاق کلیک که در حوزه سخت‌افزار و ترجمه نیز فعالیت می‌کند

بحث بر سر کنسول‌های شخصی و مقامشان در مقابل رایانه‌های شخصی، مثل بحث بر سر عقیده است. تا زمانی که هرکس عقیده‌اش را برای خود دارد و به دیگری تحمیل نکند، نظر هرکدام برای خود محترم است. بهترین پلتفرم برای دسترسی به برترین گرافیک و روان‌ترین گیم‌پلی (به‌طور همزمان) بدون شک رایانه است. از سوی دیگر، باز هم بهترین پلتفرم برای بازی‌های اول شخص و شوتر همین رایانه است، اما لذت بردن از چنین امکاناتی در بهترین سطح، نیازمند خرج کردن‌های نجومی است. حال یکی استطاعت مالی‌اش را دارد و دیگری علاقه قلبی‌اش را. از سوی دیگر، کنسول‌های خانگی، ایده‌آلی برای کسانی است که حوصله مخارج بالا و دردسرهای کار با رایانه را ندارند و فقط می‌خواهند ساعاتی را به سرگرمی بگذرانند. این افراد می‌توانند روی عمر پنج شش ساله کنسول خود و دسترسی به بازی‌های متنوع در این مدت حساب کنند. از سوی دیگر هرکدام از این کنسول‌ها یکسری بازی انحصاری دارند که هریک بنا بر سبک گیم‌پلی، گرافیک و... برای یک قشر خاص جذاب خواهند بود. شاید یکی از ناب‌ترین درس‌هایی که در زندگی یاد گرفته‌ام، این باشد که «هر چیزی به بهترین کیفیت ارائه شود» ارزش احترام را دارد و مخاطبانش هم لایق احترامند. به هم احترام بگذاریم.


انفجار با چاشنی اپلیکیشن

رامین فتوت

از پرکارترین اعضای خانواده کلیک است که صفحه تلاش و نرم‌افزار موبایل محصول زحمات اوست

انفجاری بزرگ رخ داده، ولوله‌ای بر پا شده و جنبشی عظیم راه افتاده است. این شرح حالی مختصر از دنیای اپلیکیشن‌هاست که این روزها دوران اوج خود را می‌گذراند. اپلیکیشن بدعت تازه‌ای برای تلفن‌همراه بود که آرام آرام تمام چرخه آن را تحت سیطره خود درآورد و صنعت و تعریف تازه‌ای برای این گوشی‌های همراه خلق کرد. این صنعت مانند صنایع دیگر محصولی داشت که برای عرضه آن فروشگاه تاسیس شد. فروشگاه‌هایی که امروز تعداد زیادی دارند، اما عده‌ای محدود رسمی هستند و قابل اعتماد. حواستان باشد برای دریافت اپلیکیشن‌ها به فروشگاه‌های رسمی مراجعه کنید یا دست‌کم در استفاده از جایگزین‌های ایرانی آنهایی را انتخاب کنید که شانه به شانه همتای اصلی خود حرکت می‌کنند، همچون کافه بازار یا سیب استور.

در اقیانوس بیکران اپلیکیشن‌ها که این روزها شاهد آن هستیم، به مطالعه و تحقیق نیاز است؛ زیرا برای هر کار تعداد زیادی اپلیکیشن شبیه هم وجود دارد که انتخاب بهترین کمی دشوار است. بنابراین صفحه اپلیکیشن‌های کلیک را توصیه می‌کنم که هر هفته سعی بر آن دارد منتخبی از برترین‌ها را معرفی کند. اگر تاکنون اپلیکیشن را جدی نگرفته‌اید، بهتر است تجدید نظر کنید و بدانید این نرم‌افزارهای کوچک قدرتی دارند غیرقابل توصیف که پنجره‌ای جدید از گوشی‌تان را می‌گشاید.


مهندسی معکوس بازی‌ها با دیدن

مجید رحمانی

از بازی‌نویس‌های کلیک و دیگر نشریات است که در ساخت چند بازی مستقل ایرانی نیز مشارکت دارد

وقتی به یک جشن تولد (مثلا کلیک)، یک مهمانی یا یک سفر می‌روید و برایتان خاطره‌انگیز می‌شود، علتش آن است از تجربه‌ای که به دست آورده‌اید لذت برده‌اید. اگرچه گاهی لذت‌ سفرها با سختی‌های بیشتر حاصل می‌شود و زمانی که شما از چیزی لذت می‌برید، سعی می‌کنید متوجه شوید چه مجموعه اتفاقات و قوانینی منجر به آن شده است. اگر تاکنون این کار را نکرده‌اید، بیایید از حالا به بعد در مورد بازی‌ها این‌طور برخورد کنید. دیگر حتی یک بچه هم می‌داند بازی‌ها فقط برای گذراندن وقت نیست و مضامینی داخل بازی قرار دارد که ممکن است شما آنها را دنبال کنید یا نکنید، ولی به‌هرحال آنها وجود دارند. اگر قسمتی از بازی شما را می‌خنداند، می‌گریاند، می‌ترساند یا هر بلای دیگری سر احساسات شما می‌آورد، تلاش کنید براحتی از کنار این موضوع عبور نکنید. همیشه بپرسید چه عواملی دست در دست هم دادند که حس مورد نظر به شما دست داد. سعی کنید در مکانیک‌ها، قوانین دنیای بازی، انیمیشن‌ها، موسیقی، صداگذاری و داستان دقیق شوید. لطفا بازی‌ها را بررسی کنید، اگر خواستید نکاتی برای خود بنویسید و همین کار را حتی در مورد فیلم‌ها و کتاب‌ها نیز انجام دهید.


سیری را دست‌‌کم نگیرید

آرش جهانگیری

روزنامه‌نگار علمی است و علاقه وافری به اکوسیستم اپل دارد. او دستی هم در گرافیک دارد، حتما طرح‌های او را در بسیاری از جلدهای کلیک دیده‌اید

بیشتر ما با دستیار صوتی اپل آشنا هستیم، اما واقعا چند درصدمان سراغ استفاده از آن می‌رویم؟ شاید ترس از استفاده از زبان انگلیسی دلیل اصلی این استقبال کم باشد، اما برای دوستی با سیری حتما لازم نیست وارد یک مکالمه طولانی شوید. سیری با یک«hey siri» آماده پاسخگویی می‌شود. شما می‌توانید اعضای خانواده خود را به سیری معرفی کنید. مثلا با گفتن “Maryam is my wife” یا “Ali is my dad” همسر یا پدر خود را به سیری معرفی می‌کنید و با گفتن “Text my wife” یا “Call Dad” بدون دردسرهای رایج تلفظ نام، کار خود را راه بیندازید. البته برای اصلاح تلفظ‌ها نیز می‌توانید با گفتن عبارت “”That’s not how you pronounce that تلفظ درست هر عبارت را به سیری یاد بدهید. سیری به آهنگ‌هایی که در اطراف شما پخش می‌شود گوش می‌دهد و فقط کافی است از آن بپرسید “?What song is playing” تا به پاسخ مورد نظر برسید. همچنین اگر نشانی محل کار یا منزل خود را در دفترچه تلفن وارد کنید به محض ورود شما به آنجا سیری به شما یادآوری می‌کند چه کارهایی دارید. همچنین سیری با یک خداحافظی ساده بسته می‌شود. فقط کافی است بگویید “goodbye siri”.


اندروید خالص مصرف کنید

امیرآقاطهرانی

از نویسندگان حوزه سخت‌افزار در نشریات دیجیتال که علاقه شدیدی به پلتفرم اندروید دارد

یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای کار با گوشی‌های اندرویدی سر و کله زدن با اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری پیش‌فرضی است که شرکت‌های تولیدکننده مانند اچ‌تی‌سی‌، سونی و سامسونگ برای گوشی‌های تولیدی خود در نظر می‌گیرند. این اپلیکیشن‌ها معمولا فضای زیادی از تلفن‌همراه شما را اشغال می‌کنند و رابط کاربری آنها نیز با سلیقه تمام کاربران سازگاری ندارد. اما بزرگ‌ترین مشکل این رابط‌های کاربری این است که به‌روزرسانی‌های اندروید را بشدت عقب می‌اندازند و در بیشتر مواقع برای مدل‌های قدیمی‌تر نسخه به‌روزرسانی جدید ارائه نمی‌شود. این درحالی است که اگر از نسخه خالص اندروید که در مدل‌های نکسوس استفاده می‌شود استفاده کنید، با هیچ‌کدام از این مشکلات روبه‌رو نیستید. در حقیقت شرکت‌های سودجو برای این‌که بتوانند گوشی‌های جدید خود را به بهانه نسخه جدید‌تر نرم‌افزار به فروش برسانند امکان استفاده از اندروید خالص را به شما نمی‌دهند. بنابراین بهترین راه استفاده از کاستوم‌رام‌های موجود است که یکی از بهترین‌ها سیانوژن مد (Cyanogenmod) است که شباهت بسیاری به اندروید خالص دارد و امکان به‌روزرسانی آنی را هم به شما می‌دهد. با یک کاستوم رام ساده برای همیشه از شر نرم‌افزارهای زوری شرکت‌های تولید‌کننده خلاص شوید.


ناب را دریاب

صالح سپهری‌فر

تاکنون کتب زیادی را ترجمه کرده و در زمینه کسب‌و‌کارهای اینترنتی صاحب نظر است

شاید خیلی از خوانندگان کلیک با دیدن انواع نرم‌افزارها و گجت‌های مختلفی که هر روز به بازار می‌آیند، به فکر یادگیری برنامه‌نویسی یا طراحی ابزارهایی نو و خلاقانه بیفتند. این ذوق و شوق و البته اقداماتی که برای عملی‌سازی رویاهای اینچنینی به انجام می‌رسد بسیار ارزشمند است. با وجود این بد نیست بدانید از هر 10 نوآوری (نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری) 9 تای آنها در بازار با شکست روبه‌رو می‌شود. شاید به‌عنوان یک برنامه‌نویس یا مخترع حال و حوصله مطالعه کتاب‌های مختلف در زمینه بازاریابی یا سروکله زدن با افرادی جز دوستانتان را نداشته باشید. البته این مشکل فقط برای شما نیست و یک مساله بین‌المللی محسوب می‌شود. خوشبختانه در چند سال اخیر یک راه‌حل بسیار خوب برای این مساله ارائه شده که متد «استارت‌آپ ناب» (lean startup) نام دارد. هر واحد اقتصادی که بر مبنای یک نوآوری شکل می‌گیرد، استارتاپ نام دارد. شیوه «استارتاپ ناب» در واقع یک روش بسیار سرراست و متفاوت برای تبدیل یک واحدی نوپای اقتصادی به یک شرکت موفق است. درست همان طور که مراقبت از یک نهال ریزنقش یا قلمه زدن و تبدیل آن به یک درخت نیازمند توجه به مواردی خاص است، «استارت‌آپ ناب» نیز راه تبدیل یک شرکت نوبنیاد مبتنی بر یک نوآوری و تبدیل آن به شرکتی موفق را در اختیارمان قرار می‌دهد.


نوشته‌هایی برای نخواندن!

سجاد تقی زاده بهجتی

استراتژیست محتوا و کپی رایتر است که مطالب او را در صفحه اینترنت کلیک می خوانید

اگر مشغول خواندن این مطلب شده‌اید، من بسیار خوش‌شانس هستم، زیرا این روزها متن‌های زیادی نوشته می‌شوند که خواننده‌ای نخواهد داشت. شنیدن این مطلب تعجب‌برانگیز است، اما وقتی مرور کنیم که هر شخص یک ظرفیتی برای دریافت محتوا دارد که به آن Content Consumption Capacity یا ظرفیت مصرف محتوا می‌گویند، پذیرش آن آسان‌تر خواهد شد. شما هر روز تقریبا تعداد مشخصی از صفحات کتاب را ورق می‌زنید، تعداد نسبتا مشخص متن‌های مختلف را مرور کرده و می‌خوانید، این ظرفیت به‌تدریج و به میزان کمی تغییر کرده و می‌کند. در حالی‌که محتوایی که در اینترنت تولید می‌شود، در فاصله چند ماه دو برابر می‌شود. پس در این میان محتواهایی تولید می‌شوند برای خوانده نشدن، محتواهایی که هیچ خواننده‌ای نداشته و بی‌توجه به زحمت تولید آن هرگز عرضه نمی‌شوند. شاید بظاهر عرضه شوند؛ اما به چشم و فکر مخاطب نه! محتوایی دیده و خوانده می‌شود که مطلبی خوب در زمانی مناسب به اشخاصی علاقه‌مند و به شیوه‌ای دلنواز و فکرپسند ارائه شود، محتوایی که برای آن برنامه‌ریزی شده باشد، برنامه‌ریزی برای تدوین نوشته‌هایی که خوانده شوند. اگر تا اینجا همراه این مطلب بوده‌اید، به خوش‌شانسی خودم ایمان می‌آورم، زیرا درصد زیادی از خواننده‌ها در همان خطوط ابتدایی یک متن سراغ متن دیگری می‌روند.


آب ریخته بازنمی‌گردد

میلاد احرام‌پوش

از آی‌تی‌نویسان نشریات مختلف که درباره تلفن‌ها و دیگر ابزارهای هوشمند همراه قلم می‌زند

یکی از درد‌ناک‌ترین اتفاقاتی که ممکن است برای هرکدام از ما بیفتد گم شدن تلفن همراه هوشمندمان است. بیشتر ما در این ابزارهای کوچک اطلاعاتی حیاتی‌ ذخیره کرده‌ایم که از دست دادن آنها می‌تواند گران تمام شود.

در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که از دست رفتن اطلاعات سخت‌تر است یا افتادن آنها به دست دیگران؟ بدون شک حالت دوم می‌تواند بسیار دردسرساز باشد و علاوه بر از دست دادن گوشی خود باید غم لو رفتن اطلاعاتتان را هم به جان بخرید. پس بهتر است بدانید که آب ریخته برنمی‌گردد و با فعال‌سازی حذف خودکار داده‌های دستگاه این خطر را از سر خود برهانید. بیشتر سیستم‌عامل‌های موبایل، امکان حذف خودکار داده‌های دستگاه را دارند و با فعال‌سازی آن پس از چند بار تلاش ناموفق برای وارد کردن کلمه عبور، اطلاعات گوشی شما به‌صورت خودکار پاک می‌شود.

کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد رضا دهقان
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
۰
۰
به شما 11 سالگی انتشار كلیك را تبریك میگویم . از زحمات شما ممنون هستم ! 520 مین شماره را دیروز خریدم ! اگر نیازی به هر نسخه داشتید كافیست اطلاع دهید ! نمیدونم چند تا مثل من عاشق كلیك شدند ! پیشنهاد میكنم یك جایزه برای این افراد با فراخوان و اعلام تعداد نسخ آ رشیوی آنها در نظر بگیرید ! میخواستم بدانم در سماجت كسی به پای من رسیده ! محمدرضا دهقان 47 ساله تهران

نیازمندی ها