آخرین یافته‌های باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی درباره تخت‌جمشید:

بین کورش و کمبوجیه چه گذشت؟

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید گفت: فرونشست زمین در اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید، نقش رستم و برخی روستاهای مجاور این یادمان‌های تاریخی، در وضعی بحرانی است.
کد خبر: ۸۰۱۲۹۵

به گزارش ایرنا، مسعود رضایی‌منفرد با اشاره به این‌که فرونشست زمین در اکثر نقاط ایران و از جمله دشت مرودشت، ناشی از وقوع خشکسالی‌های پی‌درپی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است، افزود: متاسفانه شدت این بحران به حدی است که علاوه بر آسیب به طبیعت منطقه و اراضی بخش کشاورزی، امکان دارد این پدیده به زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی فارس نیز آسیب رساند.

به گفته وی افت سطح آب‌های زیرزمینی و مخاطره فرونشست سطح زمین، از بلایا و معضلات مهم کشور و از جمله دشت مرودشت در چند سال گذشته است و به همین سبب تغییر و اصلاح الگوی کشت در این منطقه ضروری‌ترین اقدام برای رفع این بحران است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید تاکید کرد: با هرگونه دخل و تصرف غیرمجاز، خرید و فروش و تغییر کاربری بدون مجوز میراث فرهنگی در اراضی محدوده حرایم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر برخورد قانونی خواهد شد.

رضایی‌منفرد با بیان این‌که اجازه نخواهیم داد زمین خواری و موج تخریب و تغییر کاربری به حوزه حریم سه‌گانه تخت‌جمشید، نقش رستم و شهر استخر سرایت کند، گفت: تاکنون تخلفاتی در این حوزه صورت گرفته و پرونده‌های حقوقی در این زمینه تشکیل شده است که امیدواریم با عزم جدی و هم‌افزایی جمعی، میزان تخلفات در محدوده حریم پارسه کاهش یابد.

این کارشناس مسئول یادآور شد: توجه به عامل مهم تعامل با مردم محلی ساکن در محدوده‌ حریم‌های درجه یک و دو این یادمان‌های تاریخی، از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کافی کرد، زیرا ساکنان و کشاورزان این منطقه خود نگاهبانان همیشگی و حافظان محدوده‌های حرائم هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها