اگر چه جلسه غیرعلنی مجلس با تیم هسته‌ای توانست برخی ابهامات، شک و شبهه‌ها به بیانیه لوزان را کمرنگ کند، اما برخی بر این نظر هستند که پیامدها، سودها و خساراتی که در کوتاه‌مدت و بلندمدت نصیب کشور می‌شود باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود این تفاهم‌نامه تا چه اندازه همسو با منافع ملی بوده است.
کد خبر: ۷۸۵۹۷۸

حسن قشقاوی معاون امور مجلس وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین، سه ماه آینده را برای مذاکرات هسته‌ای بسیار مهم دانست و تاکید کرد فعلا فصل مچ‌گیری نیست و باید همه همدل و همزبان باشیم تا متنی در نهایت نوشته شود که از دقت بالایی برخوردار باشد.هادی شوشتری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به این‌که کسانی که نسبت به بیانیه لوزان انتقاد سیاسی دارند، اما راهکار و پیشنهاد عملی ندارند، گفت: این افراد بدانند باید در یک چارچوب منطقی صحبت کرد؛ چرا که اصل مذاکره پس از طی تشریفات قانونی در نهادهای بالادستی نظام صورت گرفته و همه پذیرفته‌ایم بیانیه لوزان موفقیت خوبی برای دیپلماسی کشور بوده است.

در عین حال برخی از مجلسیان عقیده دارند که ابهامات هسته‌ای بیش از پیش افزایش یافته و باید مشخص شود چگونه تعهدات به‌طور قطعی در توافق‌نامه هسته‌ای ثبت‌خواهد شد.

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس نیز با اشاره به این‌که تیم مذاکره‌کننده قبول دارند برخی ابهامات در بیانیه لوزان وجود دارد، تاکید کرد: آقایان ظریف و صالحی معتقدند ابهامات قابل رفع است.وی گفت: مجلس و مردم خواستار عینیت بخشیدن به رفع سریع تحریم‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا و آمریکا و لغو شش قطعنامه شورای امنیت هستند.

بیژن نوباوه، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز عقیده دارد در مورد تعهداتی که دوطرف ایجاد می‌کنند نگرانی‌ها زیاد است. وی افزود: اما وزیر امور خارجه تاکید دارد همه مطمئن باشند ایران نیز از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد و در صورت بی‌تعهدی طرف مقابل، ایران نیز از چارچوب قراردادها خارج می‌شود.

فاطمه امیری / جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها