سه طرح بزرگ عمرانی و اشتغالزایی با حضور معاون اول رییس جمهور ، در فیروزکوه به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۷۸۳۲۶۴
بهره برداری از ۳ طرح عمرانی و اشتغالزایی در فیروزکوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ بهره برداری از بزرگترین مرکز انجماد اسپرم گاوی خاورمیانه ، سایت عرقیات ریز برگ لزور و جنگل مصنوعی سنگ لی از مهمترین طرحهایی است که امروز با حضور جهانگیری در این شهرستان افتتاح شد.

بزرگترین مرکز تولید و انجماد اسپرم گاوی خاورمیانه در زمینی به مساحت 9 هکتار در منطقه باسِل دره دِهین فیروزکوه تاسیس شده است .

ظرفیت این مرکز صد راس گاو نر اصلاح شده است و سالانه دو میلیون پایوت (دز) در این مرکز تولید می‌شود . برای اجرای این طرح 110 میلیارد ریال هزینه شده است .

تامین نیاز و رفع وابستگی ها، توسعه تلقیح مصنوعی و افزایش سرعت بهبود ژنتیکی گاو شیری کشور ، افزایش سرانه تولید شیر در کشور ، کاهش قیمت تمام شده شیر در سطح کشور از اهداف ساخت تنها سیستم بسته گاوداری در سطح کشور است.

شرکت عرق گیری ریز برگ البرز در سال 85 با 40 عضو با زمینه پرورش گل محمدی و گلاب گیری با وسعت یک هکتار فعالیت خود را در روستای لزور فیروزکوه آغاز کرد.

فاز دو و سه این شرکت با فعالیت اسانس گیری و دمنوش سال 90 به همت زنان روستایی به بهره برداری رسیده است.

ایجاد اشتغال در سطح منطقه، تغییر الگوی کشت به سوی گیاهان دارویی، توانمند سازی زنان روستایی از مهمترین اهداف تاسیس این شرکت است.

محصولات این کارگاه با ثبت شماره پروانه بهداشتی در بازارهایی تهران، سمنان، مازندران عرضه می شود.

همچنین معاون اول رئیس جمهور با حضور در شرکت تعاونی ریزبرگ البرز، از روند اجرای این طرح ملی در تولید انواع عرق‌های گیاهی بخش ارجمند فیروز کوه اطلاع یافت.

در این طرح، انواع عرق‌های گیاهان مرتعی با هدف بهبود معیشت، ایجاد اشتغال و بهره‌برداری بهینه از گونه‌های گیاهی با چشم‌انداز احیا و حفظ منابع طبیعی تولید می‌شود.

در طرح ملی حبله‌رود، سالیانه 120 هزار لیتر انواع عرق‌های گیاهان دارویی تولید می‌شود و به صورت مستقیم 12 نفر و غیرمستقیم 250 نفر در آن اشتغال دارند.

حفظ گونه‌های گیاهی دارویی خاص منطقه، پاسداری از دانش بومی و سنتی در استفاده از عرق‌های گیاهی و تولید انواع اسانس‌های گیاهی سالم و ارگانیک و اسانس‌های خالص طبیعی و پاستوریزه از اهداف این طرح است.

گلاب، آب زرشک، عرق نعناع فلفلی، عرق آویشن، عرق گزنه، پونه، کاسنی، شوید، گشنیز، گرمنه، مرزنجوش، شنبلیله، یونجه، شاه‌تره، جعفری، سیر و بهار نارنج در این واحد تولید می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در بازدید از طرح جنگل‌کاری در منطقه فیروزکوه تهران یک اصله نهال غرس کرد.

در این بازدید که وزیر جهاد کشاورزی و برخی مقامات استان تهران معاون اول رئیس جمهور را همراهی می‌کنند.

قرار است معاون اول رییس جمهور پس از فیروزکوه برای افتتاح چند طرح ، به شهرستان دماوند سفر کند.

جلسه مشترک بررسی مسایل و مشکلات شهرستانهای دماوند و فیروزکوه ، عصر امروز ، در دماوند با حضور مسئولان دو شهرستان برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها