با شهرام شکوهی، مردی که مثل خودش می‌خواند

پاپ حالا از اینجا به آنسوی آبها می رود

این که می‌گویند موسیقی پاپ رسمی و مجاز در داخل کشور از موسیقی پاپ زیرزمینی و لس‌آنجلسی مدت‌هاست پیشی گرفته، حرف درستی است.
کد خبر: ۷۸۲۴۲۱
10 نوای پیشنهادی برای نوروز

تقریبا اغلب علاقه‌مندان موسیقی پاپ، مدت‌هاست موسیقی‌های مجاز را ترجیح می‌دهند. این موسیقی‌گویی بیشتر می‌تواند حس و حال ما را بیان کند و با دغدغه‌های ما همسوتر است. در سال 93، آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌های زیادی به صورت رسمی و مجاز در کشور منتشر شد که در زیر می‌خواهیم تاپ تن آنها را معرفی کنیم. مسلما آهنگ‌های بسیار خوب دیگری هم وجود دارند که می‌توانند در این فهرست قرار بگیرند. این تنها یک سلیقه است. پس با هم این ده آهنگ برتر را مرور می‌کنیم.

1- مدار بی‌قراری ‌‌/‌‌ خواننده: بابک جهانبخش ‌‌/‌‌ ترانه: محسن شیرالی ‌‌/‌‌ آهنگ: بابک جهانبخش‌‌ /‌‌ تنظیم: امیر حسین اویسی

دومین قطعه از آخرین آلبوم بابک جهانبخش که نام آلبوم هم به اسم همین قطعه است. جهانبخش که به خواننده پراحساس معروف است، در این قطعه با تمام وجود از اعماق احساسش می‌خواند. ترانه آهنگ نیز از حس و حال عاشقی سخن می‌گوید که معلوم نیست کی به وصال معشوق می‌رسد. محسن شیرالی 11 ترانه از 12 ترانه این آلبوم را سروده است. آهنگسازی اثر به گونه‌ای است که حالتی از خلسه در شنونده پدید می‌آورد و تکرار آهنگ برای چند بار هرگز او را پس نمی‌زند.

2- تنهایی ‌‌/‌‌ خواننده: احسان خواجه‌امیری ‌‌/‌‌ ترانه: روزبه بمانی‌‌ /‌‌ آهنگ: علیرضا افکاری ‌‌/‌‌ تنظیم: هومن نامداری

اولین قطعه آلبوم احسان خواجه امیری با عنوان «پاییز تنهایی». آهنگی که آرام آغاز می‌شود و با حزن تا مرز یک سمفونی عظیم پیشروی می‌کند. برخلاف اولین قطعات آلبوم‌های قبلی خواجه امیری، شاید آرامش این آهنگ، همه طرفداران موسیقی پاپ را که به شنیدن آهنگ‌های پرهیجان در شروع آلبوم‌های این خواننده عادت داشتند، شگفت‌زده کرد. با این حال، پس از چند بار شنیدن آلبوم، اغلب اعتراف می‌کنند انتخابی هوشمندانه برای آهنگ نخست آلبوم است

3- دزیره‌‌ /‌‌ خواننده: محسن چاوشی ‌‌/‌‌ ترانه: ـ ‌ /‌‌ آهنگ: محسن چاووشی ‌‌/‌‌ تنظیم: امیر جمال‌فرد

برای هواداران محسن چاوشی که تعدادشان بی‌شمار است، دو سال انتظار بعد از آلبوم «من خود آن سیزدهم» زمان زیادی بود تا سرانجام آلبوم «پاروی بی‌قایق» در سال 93 منتشر شود، اما چاووشی با همان قطعه اول آلبوم یعنی «دزیره» هوادارانش را اشباع کرد. قطعه‌ای متفاوت و بدیع با ترانه‌ای شنیدنی و فضایی دلنشین. آهنگی که سبک محسن چاوشی در آن بوضوح دیده می‌شود. آهنگی که می‌توانید همصدا با خواننده پای آهنگ فریاد بزنید و فریادتان چیزی نباشد جز تسلیم شدن در برابر عشق. اگرچه چاووشی در این آلبوم نتوانست همه انتظارات را برآورده کند، اما این آهنگ را باید ناجی آلبوم او توصیف کرد.

4- بگو کجایی ‌‌/‌‌ خواننده: رضا صادقی ‌‌/‌‌ ترانه: عبدالله الفت ‌‌/‌‌ آهنگ: مجید وفادار‌‌ /‌‌ تنظیم: شجاعت شفایی

این آهنگ یک بازخوانی است که رضا صادقی آن را به یاد کوروس سرهنگ‌زاده اجرا کرده است. انتظار یک اجرای سنتی از این آهنگ را نداشته باشید. اگرچه این آهنگ جزو آهنگ‌های ماندگار فارسی محسوب می‌شود، اما صادقی با جسارت تمام یک اجرای آرام و دلنشین پاپ از آن ارائه کرده است. یک بازخوانی از این آهنگ هم توسط علی زندوکیلی ارائه‌شده که البته اجرایی سنتی محسوب می‌شود، اما صادقی سعی کرده روی افکت‌های ساده‌ای از باران و رعد و با ته زمینه‌ای از صدای پیانو اجرایی یکدست ارائه کند.

5- بهانه تو ‌‌/‌‌ خواننده: محمد اصفهانی ‌‌/‌‌ ترانه: سیاوش انور ‌‌/‌‌ آهنگ: غلامرضا صادقی

«بهانه تو» یا «یاد تو»، نام آهنگی بود که اصفهانی پیش از انتشار آخرین آلبومش «شکوه» آن را به صورت تک‌آهنگ منتشر کرد و هرگز آن چنان که شایسته این اثر است، دیده نشد. این آهنگ در خرداد ۱۳۹۳ منتشر و نماآهنگ تصویری آن، با نام «یاد تو» نیز در سالروز ولادت امام زمان(عج) در صدا و سیما رونمایی شد. در این آهنگ، اصفهانی به مرز میان موسیقی پاپ و راک نزدیک می‌شود. حتما این آهنگ اصفهانی را که لابه‌لای انبوه آهنگ‌های پاپ سال گم شد و کمتر به چشم آمد، بشنوید.

6- یکی هست‌‌ /‌‌ خواننده: مرتضی پاشایی ‌‌/‌‌ ترانه: مهرزاد امیرخانی ‌‌/‌‌ آهنگ و تنظیم: مرتضی پاشایی‌‌

چه طرفدارش باشیم، چه نباشیم، مگر می‌شود از موسیقی پاپ در سال 93 حرف زد و از مرتضی پاشایی سخن نگفت؟ خواننده‌ای که می‌گویند مرگش، عظمت موسیقی پاپ را نشان داد. همه ما مراسم تشییع پیکر با شکوه او را به خاطر می‌آوریم. مراسمی که از فرط ازدحام جمعیت، خیابان‌های مرکزی پایتخت را قفل کرد. پاشایی آهنگ «یکی هست» را برای برنامه «ماه عسل» در ایام ماه مبارک رمضان خواند که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

7- میشه نگام کنی ‌‌/‌‌ خواننده: محمد علیزاده ‌‌/‌‌ ترانه: فرزاد حسنی ‌‌/‌‌ آهنگ: محمد علیزاده‌‌ /‌‌ تنظیم: شهاب اکبری

حرف از تیتراژ به میان آمد. در همان ماه رمضان سال 93، تیتراژ برنامه «جشن رمضان» با آهنگ «میشه نگام کنی» با صدای محمد علیزاده روی آنتن رفت. آهنگی که در آن علیزاده با صدای بم خود، بار دیگر هوادارانش را مجذوب کرد. این آهنگ بسرعت به یکی از محبوب‌ترین آهنگ‌های این خواننده تبدیل شد. آهنگی که علیزاده در کنسرت‌هایش هم آن را خواند و در اجراهایش طوری این آهنگ را می‌خواند که انگار مخاطبش خداست.

8- خاطرات تو ‌‌/‌‌ خواننده: سیروان خسروی ‌‌/‌‌ ترانه: امیر یگانه ‌‌/‌‌ آهنگ و تنظیم: سیروان خسروی

کم‌کم سیروان خسروی را هم باید جزو محبوب‌ترین خوانندگان پاپ کشور به شمار آورد. آهنگ‌های او یکی بعد از دیگری منتشر و کنسرت‌های او با رونق برگزار می‌شود. او که موسیقی را خوب می‌شناسد در تک‌آهنگ «خاطرات تو» نمایش خیره‌کننده‌ای از تنظیم آهنگ ارائه کرده است. اگرچه این آهنگ از حیث ملودی کمرنگ است، اما تنظیم فوق‌العاده آهنگ، اثری قابل تحسین را ارائه می‌کند.

9- عشق یعنی ‌‌/‌‌ خواننده: فریدون آسرایی ‌‌/‌‌ ترانه: سروش سمیعی ‌‌/‌‌ آهنگ: فریدون آسرایی ‌‌/‌‌ تنظیم: بهروز صفاریان

پس از سه سال آلبوم تازه فریدون هم در سال 93 منتشر شد که قطعه اول آن، آهنگی بود به اسم خود آلبوم «عشق یعنی». یک آهنگ امیدبخش با صدای پراحساس فریدون که توانست به لحاظ ترانه زیبا و ریتم پرهیجانش در دل خیلی‌ها جا باز کند.

10- سکوت ‌‌/‌‌ خواننده: بابک مافی ‌‌/‌‌ ترانه: امیر گرایی ‌‌/‌‌ آهنگ: بابک مافی ‌‌/‌‌ تنظیم: بابک مافی

بابک مافی از آن دسته خوانندگان جوان است که صدای بسیار دلنشینی دارد. احساس او هنگام خواندن همراه با انتخاب ترانه‌ها و ملودی‌های دلنشین، کارهای او را ماندگار می‌کند. «سکوت» نیز بر همین اساس جو آهنگ‌های دوست داشتنی این خواننده جوان است که زمستان 93 منتشر شد.

سجاد روشنی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها