بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت که منتظر اقدمات عملی واشنگتن هستیم.
کد خبر: ۷۸۱۱۲۵

به گزارش فارس، اسد در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: سخن از آینده رئیس‌جمهور سوریه را باید مردم سوریه بگویند و اظهارات خارجی‌ها برای ما اهمیتی ندارد. وی ادامه داد: ما فقط به سخنان مردم سوریه گوش می‌دهیم و هر چیزی که از خارج مطرح می‌شود، حبابی بیش نیست. اسد تاکید کرد: ما هیچ گزینه‌ای بجز دفاع از کشور نداریم و هرگونه تغییر در مواضع بین‌المللی در صورتی که صادقانه و تاثیر عملی داشته باشد، امری مثبت است.

وی تاکید کرد: تغییر مواضع کشورها با فشار کشورهای اروپایی به کشورهای دنباله‌رو آنها در منطقه آغاز می‌شود.

اسد گفت: تغییر حقیقی در مواضع با متوقف ساختن حمایت‌های مالی و سیاسی از تروریست‌ها آغاز می‌شود.

پس از این‌که آمریکا اعلام کرد که آماده است با رئیس‌جمهور سوریه وارد مذاکره شود، آلمان نیز با برگزاری نشست احتمالی در برلین به صف موافقان مذاکره با دمشق پیوست. این در حالی است که انگلیس همچنان بر حذف اسد از قدرت تاکید می‌کند.

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد قرار است نمایندگان فرانسه، آمریکا، انگلیس، مصر و کشورهای اسکاندیناوی در این هفته نشستی را برای حل سیاسی بحران سوریه برگزار کنند. چرخش مواضع کشورهای غربی در قبال بحران سوریه از آنجا آغاز شد که جان کری وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه اعتراف کرد که برای حل بحران سوریه باید با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه گفت‌وگو کرد.

این اظهارات کری در حالی مطرح شد که واشنگتن برای مدت‌ها خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت بود، اما اخیرا پیدایش تکفیری‌های داعش و دیگر گروه‌های افراطی ترس و واهمه‌ای را در غربی‌ها بویژه آمریکا به‌وجود آورده از این‌که اگر اسد از قدرت برکنار شود ممکن است گروه‌های افراطی رشد پیدا کنند. برخلاف اظهارات پیشین مقامات آمریکایی، کری این بار در مصاحبه خود ادعاهای پیشین مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که اسد مشروعیت خود را از دست داده است را تکرار نکرد.

در همین راستا، مسئولان فرانسه نیز اعلام کردند که دیگر کناره‌گیری بشار اسد از مسند ریاست جمهوری اولویت آنها نیست. با این حال سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در واکنش به اظهارات جان کری گفت: اسد در آینده سوریه جایگاهی ندارد و همان‌گونه که وزیر خارجه انگلیس هفته گذشته تاکید کرد لندن به اعمال فشار بر نظام سوریه با استفاده از تحریم‌ها ادامه خواهد داد تا خشونت‌ها در سوریه پایان یابد.وی گفت: انگلیس بزودی مذاکرات جدیدی را با «مخالفان میانه‌رو سوریه» برای یافتن راه‌حلی جهت پایان بحران سوریه آغاز خواهد کرد. روزنامه سوری الوطن نسبت به نیت جان کری وزیر خارجه آمریکا و مواضع دوگانه کشورهای غربی در قبال بحران سوریه نوشت: «از آغاز بحران سوریه یعنی چهار سال پیش تاکنون و در مناسبت‌های مختلف، دولت دمشق خواستار راه‌حل سیاسی برای حل بحران بوده است، اما یقینا نمی‌توان به اظهارات کری یا هر مسئول آمریکایی دیگری اعتماد کرد. روشن است که آمریکا طرح تجزیه منطقه و ایجاد خاورمیانه جدیدی را در سر دارد که برای عملی کردن آن فعالیت می‌کند و به این مسیر ادامه می‌دهد. بی‌گمان ایستادگی سوریه و ملت این کشور عملی کردن این طرح را مختل یا آن را به شکست کشانده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها