هاید ماری کخ" در فصل سوّم از کتابِ «از زبان داریوش» دانسته هایی در مورد دستمزدها در دوران هخامنشی بر پایه الواح "تختِ جمشید" به ما می​دهد.
کد خبر: ۷۸۰۲۴۲
دستمزدهای  کارگران در دوران هخامنشی

در نوشته او در این باره آمده است:

«مزدِ کارگران بیشتر به گونه جنسی پرداخت می​شد و پایه اصلی محاسبه آن "جو"، و حداقل مزد یک مرد، 30 دقه (لیتر) جو در ماه بود روزانه یک دقه.»

"کخ" در ادامه پژوهش اش چنین می‌آوَرد:

«به جز این 30 لیتر جو در ماه (که کمترین پایه حقوق بود)، همه کارگران به عناوین و مناسبت‌های گوناگون، "اضافه درآمد" داشتند ، به طور منظم، هر دو ماه یک‌بار، یک لیتر جو و نیم لیتر شراب یا آب جو برای هر نفر؛ و یک بز یا گوسفند برای هر 30 نفر در ماه داده میشد. به این مقدار، باید دستمزد ویژه ای را که دیوان اداری به نام "کمک شاهانه" (عبارت از یک لیتر آردِ جوی اعلا و یا یک لیتر جوانه ی خشکِ جو در هر سه ماه + شراب ترش) به کارگران می‌داد، افزود.

در میان "کمک‌های شاهانه" گاهی به میوه هم برمی‌خوریم. برای نمونه شماری از کارگران، ماهانه یک لیتر انجیر و برخی یک-سوم لیتر گردو گرفته‌اند. علاوه بر این اضافه پرداخت های همیشگی، پرداختی وجود داشت که به آن "پیش کشی" می‌گفتند.

مثلا زائوها 5 ماهِ تمام حقوق ویژه‌ای می‌گرفتند برای نوزاد پسر، ماهانه یک کوزه 10 لیتری شراب یا آب جو، 20 لیتر جو، گندم و گاه آرد؛ و برای نوزاد دختر، نصف این مقدار پرداخت می‌شد.

کارگران همچنین برای انجام کارهای سخت، با احتسابِ ضریبِ سختیِ کار، اضافه دستمزد دریافت می‌کرده اند. این پرداخت‌ها و اضافه‌پرداخت‌های مربوطه، فقط شامل کارگران و خدمتکاران ساده (بدون مهارت )می‌شد و اگر کسی می‌توانست مهارت خود را در کار بالا برد، میزان حقوق بیشتری دریافت می‌کرد؛ مثلاً در یک لوحه، کارگری 40 لیتر جویِ ماهانه (به جای 30 لیترِ نُرم) دریافت کرده است.

منبع: از زبان داریوش"، نوشته "هاید ماری کخ"، ترجمه "پرویز رجبی"، نشر کارنگ، چاپ سیزدهم، آبان 1387، برگ 60-70

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها