گفت‌وگو با بهزاد پروین‌ قدس به بهانه سالگرد شهادت شهید حمید باکری

جا مانده در مجنون

امروز 6 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 6 جمادی الاول 1436 هجری و 25 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۷۴۴۲۳
6 اسفند، شهادت سردار شهید حمید باکری

هجری شمسی

6 اسفند 1322

چهاردهمین دوره مجلس شورای ملی آغاز به کار کرد. این مجلس تا 21 اسفند 1324 دائر بود.

6 اسفند 1323

حسن اسفندیاری رئیس سابق مجلس شورای ملی در 78 سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت. وی 9 دوره نماینده مجلس بود و در 4 دوره ریاست آن را بر عهده داشت. در اکثر کابینه‌های پس از مشروطیت نیز سمت وزارت داشته است.

6 اسفند 1362

حمید باکری (زاده ۱۳۳۴ در شهرستان ارومیه)، از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ ایران و عراق و برادر علی باکری و مهدی باکری بود. وی در عملیات خیبر در اثر اصابت آرپی‌جی کشته شد. پیکر او در میدان جنگ باقی ماند و به کشور بازگردانده نشد.

هجری قمری

6 جمادی الاول 414

ابوسعید عبدالجلیل سنجوی (سیستانی) از ریاضیدانان معاصر آل بویه درگذشت. آثار او درباره ریاضیات و هندسه بیش از سی و هشت جلد است که مشهورترین آنها جامع شاهی نام دارد و به نام عضدالدوله دیلمی تالیف شده است. سنجوی در بین ریاضیدانان مسلمان اولین کسی است که عملاً عقیده به حرکت وضعی کره زمین را به کار بست و اسطرلاب زورقی را با فرض آن که کره زمین متحرک است، ساخت.

6 جمادی الاول 948

امیر غیاث الدین منصور بن امیر صدرالدین دشتکی شیرازی حکیم و ریاضیدان ایرانی درگذشت. او در بیست سالگی در علوم رایج زمان خود استاد شد. هنگامی که شاه اسماعیل صفوی فارس را تصرف کرد، او را مامور نمود تا رصدخانه مراغه را تعمیر کند. دشتکی شیرازی مدتی نیز وزیر شاه طهماسب اول صفوی بود و پس از آن به مقام صدر منصوب شد. اما به سبب اختلاف با محقق کرکی از دربار کناره گرفت و به شیراز بازگشت و به تعلیم و تالیف مشغول شد. اثبات الواجب از آثار اوست.

میلادی

25 فوریه 1991

نمایندگان شش کشور عضو پیمان ورشو طی اجلاس در بوداپست انحلال پیمان ورشو را اعلام کردند. این پیمان در 1955 توسط کشورهای بلوک شرق تاسیس شد. وزرای امور خارجه چک اسلواکی، لهستان، مجارستان، شوروی، بلغارستان و رومانی سند انحلال پیمان ورشو را امضا کردند. پیمان ورشو برای دفاع از کشورهای سوسیالیست اروپای شرقی در برابر تهاجم احتمالی از غرب بوجود آمده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها