پنجم اسفند سالروز اجرای عملیات والفجر 9 در منطقه عملیاتی شرق چوارته عراق و منطقه سلیمانیه در جبهه شمال غرب به فرماندهی سپاه پاسداران با هدف نزدیک شدن به شهر سلیمانیه عراق و مقابله با تجمع نیروهای عراق در فاو است، عملیاتی که نتایج موثری در دوران دفاع مقدس به همراه داشت.
کد خبر: ۷۷۳۶۵۰
عملیات والفجر 9 راهبردی جدید برای ضربه زدن به دشمن

عملیات والفجر 8 هنوز ادامه داشت که عملیات دیگری طرح ریزی شد و به تعدادی از لشکرهایی که در فاو به عنوان نیروهای پشتیبانی حضور داشتند از جمله لشکر قدس گیلان دستور رسید تا مهیای عملیاتی جدید و انتقامی در جبهه دیگر کشور باشند.

عملیات والفجر 9 عملیاتی از سلسله نبردهای مربوط به راهبرد تعقیب دشمن در جبهه های شمالی، در منطقه چوارتا از استان سلیمانیه عراق بود که با طراحی و فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سه محور در روز پنجم اسفند 1364 و با رمز مبارک (یا الله- یا الله- یا الله) و با هدف پیش روی در شرق سلیمانیه و به منظور کاستن فشار دشمن در فاو ، در ساعت 23 و 45 دقیقه آغاز شد.

در اجرای این عملیات موفق نظامی نیروهای خودی توانستند در دو مرحله به اهداف مورد نظر همچون ارتفاعات کوخ نم نم، ناصر، ماماخلان، موبرا، پلنگه سور و قله کاژال پیر (کچل) که از بلندترین قلل آن منطقه بود دست یابند.

لشکر قدس گیلان هم در این عملیات با 3 گردان رزمی و یک گردان ادوات از محور سورکوه در گروهای 22 نفره به سوی دشمن هجوم بردند و سنگرهای دشمن را منهدم کرده و با ادامه درگیری و انجام عملیات ایذایی، توان رزمی دشمن تحلیل رفت و نیروهای درگیر نیز در محورهای دیگر شدت هجوم خود را افزودند و به هدف نهایی خود رسیدند.

عملیات والفجر 9 پس از پنج روز رزم شبانه در تاریخ نهم اسفند 1364 به پایان رسید و چند روز پس از پایان این عملیات خط مقدم تحویل نیروهای پدافندی شد.

نکته حائز اهمیت در این عملیات، همزمانی این عملیات با عملیات والفجر 8 بود ، یعنی در حالی که توان اصلی سپاه در منطقه فاو درگیر بود، یگان های تازه تاسیس سپاه عملیات والفجر 9 را انجام دادند و توانستند در تهاجم خود کاملاً موفق باشند.

این عملیات نشان داد که در صورت گشودن جبهه همزمان علیه ارتش عراق، توان دشمن تجزیه می شود و قادر نخواهد بود در دو جبهه مجزا و به طور هم زمان به مقابله برخیزد.

دشمن در این عملیات بیش از هزار و 500 کشته و زخمی بر جای گذاشت و تعداد 134نفر از آنان نیز به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

این عملیات دارای سه هدف کلی، انجام یک مرحله عملیات از مراحل پیش بینی شده برای تصرف سلیمانیه،آماده سازی منطقه برای عملیات بعدی، به جلو کشاندن عقبه ها و کاهش فاصله خودی با دشمن و کاهش از فشار دشمن در جبهه فاو طراحی و اجرا شد.

این عملیات نتایج خوبی به همراه داشت که می توان به آزاد سازی چند پاسگاه مرزی بخشی از ارتفاعات کانا، شله کوران، تنگه سور، موبرا، ماخلان، کانی ماران، سرو ارتفاعات 1470 و 1489 اشاره کرد.

همچنین در اجرای این عملیات یک فروند هواپیما، یک فروند هلی کوپتر، 20 دستگاه تانک، 90دستگاه خودرو، 10 قبضه ضد هوایی، مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین دشمن منهدم شد.

رزمندگان دلیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این عملیات رزمی و تهاجمی توانستند 3 گردان از تیپ 504، یک تیپ مستقل، یک گردان کماندویی، گردان 94 توپخانه، گردان 4 تانک تیپ 703 دشمن را منهدم کنند.

در این عملیات منطقه گسترده ای از کردستان عراق به تصرف ایران در آمد و شهر سلیمانیه در برد آتش ایران قرار گرفت.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها