درگذشت سیدصادق طباطبایی، برادر همسر سید احمد خمینی و خواهرزاده امام موسی صدر که از فعالان مشهور انقلابی بود، فرصتی را فراهم کرد تا رسانه‌های داخلی و خارجی هر یک از زاویه‌ای به زیست سیاسی این چهره نزدیک به بیت حضرت امام خمینی(ره) بپردازند.
کد خبر: ۷۷۳۲۱۳
صادق طباطبایی یادگاری از روزهای مبارزه

سیدصادق طباطبایی فرزند آیت‌الله محمدباقر سلطانی بروجردی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم متولد شد.

وی پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهر قم و اقامت کوتاهی نزد امام موسی صدر برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد.

وی در رشته شیمی با درجه تخصص در شیمی آلی در دانشگاه آخن و سپس در دانشگاه بوخوم به تحصیل در رشته بیوشیمی پرداخت و سرانجام موفق به اخذ درجه دکتری در رشته بیوشیمی، در شاخه آنزیمولوژی و ژنتیک شده و در سی‌ودو سالگی استاد دانشگاه بوخوم شد.

طباطبایی در همین دوره، زیست سیاسی خود را نیز آغاز کرد و از فعالیت در سازمان کنفدراسیون دانشجویان و محصلان ایرانی گرفته تا بنیانگذاری و عضویت در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریکا و کانادا، مبارزه با رژیم پهلوی را پی گرفت.

او که دبیر روابط بین‌الملل کنفدراسیون دانشجویان و نیز عضو کادر سردبیری فصلنامه عقیدتی سیاسی «اسلام مکتب مبارز»؛ ارگان انتشاراتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریکا و کانادا بود، همزمان با این فعالیت‌ها به نگارش و ترجمه کتاب روی آورد که در سال‌های بعد ادامه یافت.

از میان آثار وی در مقاطع زمانی مختلف می‌توان به «طلوع ماهواره و افول فرهنگ» و «تکنوپولی» و «زندگی در عیش مردن در خوشی» و «زوال دوران کودکی» اشاره کرد.

صادق طباطبایی مجموعه خاطرات سیاسی اجتماعی خود را نیز در پنج جلد تدوین کرده که سه جلد آن تاکنون توسط نشر عروج منتشر شده‌ است.

طباطبایی در روزهای اوج انقلاب، در کنار بنیانگذار کبیر انقلاب، نقش مهمی در تنظیم برنامه‌های ایشان داشت.

وی پس از پیروزی انقلاب، سخنگوی دولت موقت ایران در دوره مهدی بازرگان بود و معاونت سیاسی و اجتماعی وزارت کشور دولت موقت را نیز برعهده داشت که همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی را برگزار کرد.

پس از استعفای مهدی بازرگان تا زمان ریاست جمهوری شهید رجایی، وی سرپرستی نخست‌ وزیری را با حکم امام خمینی(ره) برعهده داشت و در نخستین انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، ولی موفق به کسب آرای لازم نشد.

سید صادق طباطبایی که با بیماری سرطان ریه دست و پنجه نرم می‌کرد، دیروز در هفتادویک سالگی درگذشت.

یوسف آبشاریان - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها