جام جم سرا: خانمی هستم، ۳۰ ساله. ۱۲ سال است ازدواج کرده‌ام. همسرم بسیار خودخواه و بددهن است. از هر راهی سعی کرده‌ام او را متوجه اشتباهش کنم بی‌فایده بوده و همیشه مرا مقصر می‌داند؛ از طرفی برای بچه‌هایم که شاهد بحث‌های مکرر ما هستند، نگرانم لطفا راهنمایی‌ام کنید.
کد خبر: ۷۶۹۲۸۵
شوهر بددهن و پرخاشگرم را چگونه تغییر دهم؟

پاسخ مشاور: با توجه به اینکه ۱۲ سال از زندگی مشترک شما می‌گذرد و قطعاً در طی این مدت، راه‌های زیادی را برای تغییر رفتار همسرتان امتحان کرده‌اید، برای رفع این مسئله چند گام عملی به شما پیشنهاد می‌شود:


اولین و مهم‌ترین اشتباهی که بیشتر افراد به آن دچار می‌شوند این است که وقتی می‌خواهند به همسرشان بفهمانند فلان عمل و یا رفتارش درست نیست، سعی می‌کنند وی را تغییر دهند؛ برای همین در این کار شکست می‌خورند. مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که دست از تلاش برای تغییر و اصلاح همسرتان بردارید؛ به عبارت دیگر بهتر است این واقعیت را بپذیرید که تنها یک چیز در دنیا تحت کنترل شماست و آن «خودتان» هستید؛ اینکه چگونه فکر می‌کنید، چگونه عمل می‌کنید و حتی چگونه احساس می‌کنید. همسر من در چه مواقعی عصبانی می‌شود و به احتمال زیاد بددهنی می‌کند؟


بهتر است بدانید که ما با هر کسی ازدواج کنیم، آن فرد قطعاً ویژگی‌هایی خواهد داشت که از دید ما دوست داشتنی نیست. تنها کاری که از دست ما برمی آید این است که آن ویژگی‌ها را بشناسیم و در صدد کنار آمدن با آن‌ها و مدیریت شرایط باشیم. یادتان باشد منظور از کنار آمدن، تایید آن رفتار نیست، بلکه منظور پذیرش آن رفتار و سعی در هماهنگ شدن با مسئله است؛ به نحوی که کمترین آسیب و بیشترین بهره نصیب همه اعضای خانواده شود. به طور مثال ممکن است وقتی همسرتان با بی‌پولی، ترافیک، مشکلات کاری و... روبه رو می‌شود، عصبانی شود؛ در چنین شرایطی بهتر است که عوامل ایجاد کننده عصبانیت را بشناسید و رفتار خودتان را طوری تنظیم کنید که اولا از عواملی که باعث بروز تنش می‌شود، پیشگیری شود و ثانیا در شرایط بروز تنش، زمینه کاهش آن را فراهم کنید.
از خودتان بپرسید سهم من در به وجود آمدن شرایط عصبانیت و بددهنی همسرم چقدر است؟ درواقع چه چیزهایی را رعایت نمی‌کنید که موجب درگیری بیشتر می‌شود؟ مثلاً نابلدی در نحوه گفت‌و‌گو، ادامه دادن بحث در مواقع پرهیجان، انتقاد غیر منصفانه و...؟
در همه تعارض‌ها معمولاً هر دو نفر سهمی دارند. پس بهتر است سهم خود را در ایجاد تعارض بشناسید و در صدد کم کردن آن باشید.
این را بدانید که وقتی فردی مثل «دیگ زودپز» جوش می‌آورد و سوت می‌زند (بددهنی می‌کند) بهتر است فقط شعله را کاهش دهید؛ گاهی با سکوت، گاهی همدلی و یا حتی عذرخواهی؛ نه اینکه در صدد دفاع از خود برآیید، بحث را ادامه دهید و مدام ایراد بگیرید.
تشخیص دهید که ویژگی‌های مثبت واقعی همسرتان کدام است؟ چند بار این ویژگی‌ها را با همسرتان در میان گذاشته و از وی قدردانی کرده‌اید؟ «نگاه شکرگزارانه به زندگی، به انسان آرامش پایدار می‌دهد». همواره نعمت‌هایی در اطراف ما وجود دارد که به خاطر تکراری شدن، از دید ما پنهان می‌ماند. نگاه به موهبت‌ها به انسان سعه صدر می‌دهد و باعث می‌شود در مواقع عصبانیت، قدرت بیشتری برای مدیریت شرایط داشته باشید. این ویژگی‌ها را با همسر و فرزندانتان درمیان بگذارید تا فرهنگ قدردانی در خانواده شما گسترش یابد. همسرتان در شرایطی که عصبانی می‌شود، چه انتظاری از شما دارد؟ بهتراست خیلی شفاف از وی بپرسید که در این شرایط، دوست دارد شما چه کاری انجام دهید. در این گفت‌و‌گو سعی کنید که اطلاعات دقیقی به دست آورید؛ مثلا «منو عصبانی نکن» مبهم است و بهتر است به طور مثال بگوید که «وقتی از خانواده‌ات طرفداری می‌کنی، عصبی می‌شوم و اگر چیزی نگویی من هم ادامه نمی‌دهم».
بهتر است در این گفت‌و‌گو فقط شنونده بوده و در صدد کسب اطلاعات بیشتر باشید. فرزندانتان از شما چه چیزهایی می‌آموزند؟ بگذارید فرزندان دلبندتان از شما مدیریت شرایط بحرانی، انعطاف پذیری و صبوری را یاد بگیرند. این ویژگی‌ها در آینده می‌تواند زندگی آن‌ها را نیز نجات دهد. (مریم اسودی - کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۵ انتشار یافته: ۸
فریده
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
۱
۰
عزیزم نگران نباش یك كاغذی تهیه كن ودم در بچسبان وبه اهل خانواده بگو اگر ناراحت بودن با خودكارقرمز علامت بزند هر علامت به معنی اینكه ٣٠ دقیقه كسی بااون كار نداشته باشد هر موقع عصبانیت رفع شد با خودكار رنگ دیگر علامت بزند معنی اش اینكه همه میتونه باهاش حرف بزنه بدون فحاشی و دادوبیداد وضمناً اگر شوهرت نپذیرفت شما نیم ساعت باهاش كار نداشته باشید در زمان عصبانیت واین را بهش بگو تا آرام نشوی باهات حرف نمزنم هر موقع آروم شدی بیا تا با هم حرف بزنیم انشالله نتیجه میگیری. موفق باشی عزیزم
لیلا
-
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
۰
۰
سلام خانم دكتر
مقاله ی شما رو راجع به بددهنی همسرم خوندم من ١٥ ساله كه ازدواج كردم همسرم بسیار بددهن و تهاجمیه البته چون من او را خیلی زود شناختم و سعی كردم إز روشهایی كه شما در بالا اشاره كردید استفاده كنم با من بددهنی نمیكنه یا خیلی به ندرت پیش میاد ولی مشكلی كه دارم با همسایه ها یا غریبه ها دوست آشنایان این وفتاوی رو داره كه باعث خجالت من قطع رابطه اطرافیانم شده و من خیلی إز تربیت پسر ١٢ ساله ام نگرانم چراكه عونهم داره یاد میگیره لطفا راهنمایی ام كنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
۰
۱
سلام من بایكی صیغه شدم ازتنهایی دربیام شوهرم بددهن بود ارروزاول هركاری كردم درست نشدخیلی بددهن خیلی بی ادب ازش دارم جدا میشم ولی خودش قبول نمیكنه جدابشه ولی تقصیرات رو سرمن خراب میكنه
فاطمه سادات
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
۲
۰
میخواهید یه جایزه هم به بددهنیش بدید
بختیار
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
۶
۰
باسلام.امیدوارم شاد و پر انرژی باشید. :)
خانم مشاور ما 30 اردیبهشت 94 نامزد و 30 تیر عقد كردیم. متاسفانه دعوا های خانواده رو ما تاثیر وحشتناكی گذاشته جوری ك ما واقعا خیلی وحشناك برخورد میكنیم. شوهرم فحش های بدی به مادرم و خودم میده. دست بزن داره. و گذشته منو تو سرم میزنه.(از روابط گذشته من به طور كامل اگاهه). ما تا یكی دو روز دیگ در شرایطی ك با خانواده هامون قطع رابطه هستیم داریم میریم تو خونه خودمون. من واقعا احساس رضایت از هیچ كس و چیز ندارم. واقعا احساس شكست و سرخوردگی دارم. انگار نه انگار تازه عروسم. نه شوهرم نه خانوادش احترام منو حفظ نمیكنن. نه راه پس دارم نه پیش. نه میتونم طلاق بگیرم نه زندگیمو ادامه بدم. خوااهش میكنم یه راهی جلو پام بذارید. من از این اقا نه پول خواستم نه جایگاه فقط عشق و احترام خواستم كه متاسفانه هیچ كدوم رو ندارم.....
مهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
۴
۰
باسلام.دختری24ساله هستم ومدت ۴ماه است با پسری اشنا شده ام .مادرم هم درجریان هستن و خانواده او هم اطلاع دارن و قرار است تا دوماه آینده رسمی خواستگاری بیان.مشكلم اینه كه وقتی عصبانی میشه هرتوهینی به من می كنه(البته نه حضوری ،فقط در پیام دادن اینجوری هست).همون طوركه پاسخ دوستان را دادید منم همینجوری هستم كه بیشتر صبوری می كنم و كنار میام بارفتاراش و سعی می كنم اون لحظه سكوت كنم وهیچ وقت توهینی نمی كنم‌.و چند روزپیش مادرم ایشون رو دید و این اقا پسر فقط چون خواست شوخی كنه و بخندیم،یه مقدار شوخیش خوب نبود یعنی طرز حرف زدنش .مادر من می گه این بد صحبت كرده و مخالفه و قبولش نمیكنن و گفتن از نظر فرهنگی بما نمی خورن.سوالم اینه ایا من میتونم این اقارو تغییر بدم كه لااقل جلوی خانوادهام یه سری حرفارو نزنه؟ممنون میشم اگر پاسخ بدین‌.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
۰
۳
سلام من۶ساله ازدواج کردم یه دختر۴ساله دارم شوهرم خیلی بددهن وعصبی وبهانه گیر است,باهمه دعوامیکنه,خودآزارهست مشکله روانی داره,اصلاهم قبول نمیکنه که ایرادداره وبایددرمان بشه,سره کوچکترین مساله ای قهرمیکنه وازخونه بیرون میره بعدازاینکه برمیگرده اتاقشوجدامیکنه, ازهمه کارایه من ایرادمیگیره به خانوادم فحش میده ,تازگی هم دسته بزن پیداکرده ,حتی اگه مقصرباشه هیچ وقت معذرت نمیخاد,زندگی رو به منو دخترم تلخ کرده حتی بادخترم هم قهرمیکنه وهمیشه میگه مقصرتویی.من خسته شدم ازاین مرد,روزبه روزم اخلاقش بدترمیشه
الهه
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
والله مشکل منم درست مثل مشکل توهست .ازطرفی هم خونواده ای ندارم .بخاطرهمین ازارم میده

نیازمندی ها