مدت‌هاست که نه در ایران، بلکه در دیگر نقاط جهان نیز کالاهای چینی رابه عنوان پرچمداران تولید تقلبی می‌شناسند. این تولید تقلبی طیف متنوعی را دربر می گیرد؛از کپی‌کاری محصولات برندهای معتبر گرفته تا تغییر اسامی و املای برندها برای شبیه‌کردن محصولات بی‌کیفیت به آنان.
کد خبر: ۷۶۰۹۱۴
چینی‌ها، پیشتاز و پرچمدار اجناس تقلبی

در میان تجار معروف است که چینی‌ها فقط به رنگ و لعاب دادن به محصول برای فروش بیشتر می‌اندیشند و کیفیت کمتر نقشی در این میان دارد. اینچنین است که بی‌کیفیتی و تقلب کالاهای چینی در میان ایرانیان به یک ضرب‌المثل تبدیل شده و گاه دستمایه طنزهای جالبی قرار می‌گیرد. نمونه اخیر این طنز در شب یلدای امسال در روز اول دی و در قالب یک پیام تلویزیونی ساختگی از شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین منتشر شد و بازتاب فراوانی یافت، به طوری که عده‌ای آن را جدی پنداشتند.

در بخشی از این پیام طنز آمده بود: «مردم ایران دیگر نباید به ملت و مملکت چین بی‌احترامی کنند. این‌که در کشور شما اجناس و کالاهای بی‌کیفیت و تقلبی فراوان است، چین مقصر نیست. وقتی گروهی از تاجران ایرانی به چین می‌آیند و خودشان اجناس تقلبی را به کارخانه‌ها سفارش می‌دهند، گناه ما چیست؟ مگر کشور شما گمرک و موسسه استاندارد ندارد؟ چرا از آنها نمی‌خواهید تا اجازه ندهند‌ کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت وارد کشورتان شود؟

این‌که یک ایرانی، لنت ترمز تقلبی کیا و پژو را به هموطنان خود می‌فروشد تا در تصادفات رانندگی کشته شوند، اما خودش پورشه سوار می‌شود، تقصیر چین نیست.

خواهش می‌کنم برای جان و مال و سلامت‌ و امنیت خودتان ارزش قائل شوید و جنس بی‌کیفیت نخرید. به بهانه این‌که پول کافی ندارید، آشغال نخرید. اگر کشوری کوفت و زهرمار ارزان تولید کند، باید آن را خرید و بلعید؟ چین، کالاهای عالی و باکیفیت هم تولید می‌کند، اما این تقصیر ما نیست که تاجران ایرانی تمایلی به خریداری آن ندارند... .» تا اینجای کار همه چیز طنز است، اما اگر بدانیم کار ورود اجناس تقلبی چینی به محصولاتی رسیده که جان مردم را تهدید می‌کند، باید نگران شد و جدی هم نگران شد. مانند ماجرایی که مقام صنفی ذیل روایت می‌کند.

لنت ترمزهای خطرناک اتوبوس

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم ‌یدکی اتومبیل تهران در گفت‌وگو با جام‌جم‌ اظهار کرد: ما خودمان یکی از منتقدان وجود لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت موجود در بازار هستیم، چراکه اجناس تقلبی بازار را فراگرفته است.

علی اکبربخشی افزود: متاسفانه اکنون بیشتر کالاهای موجود در بازار لوازم یدکی، چینی و از نوع بی‌کیفیت و تقلبی است. این در حالی است که برخی قطعه‌سازان خودرو نیز برای کاهش هزینه، کالای خود را به چین سفارش می‌دهند و سپس آن را در جعبه و با نام ایرانی می‌فروشند.

وی اظهار کرد: تولید لوازم یدکی برخی خودروها مانند پورشه که به صورت انبوه تولید نمی‌شود، برای چین صرفه اقتصادی ندارد و همه لوازم موجود در بازاراین خودروها اورجینال است؛ اما متاسفانه لوازم یدکی برخی خودروهای روز جهان که در ایران هم واردشده و وجود دارند، چینی و بعضا تقلبی است.

این مقام صنفی تصریح کرد: درخودروهای داخلی نیز بیشتر لوازم یدکی پژوها و پراید چینی است.

بخشی همچنین از ورود لنت‌های تقلبی و بی‌کیفیت اتوبوس به کشور خبر داد و با یادآوری این‌که نهادهای نظارتی درحال پیگیری این موضوع هستند، گفت: اگر یک لنت فاقد کیفیت روی خودروی سنگین مسافربری نصب شود، جان 45 مسافر در خطر است. در آن زمان چه کسی می‌خواهد پاسخگو باشد.

وی افزود: از آنجا که لوازم یدکی تقلبی در بازار با نمونه اصلی قابل تشخیص نبوده یا دست‌کم تشخیص آنها برای مصرف‌کننده ممکن نیست، به همین منظور باید کالاها از مبدا کنترل و نظارت شود.

محمد حسین علی اکبری / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
۰
۰
با عرض معذرت پیامی كه آن را طنز پنداشتید كاملا صحیح میباشد و این كار بعضی تاجران بی انصاف و بی دین و ایمان ما میباشند كه در رأس این فجایع پیش آمده میباشند و چین كه یك كشور غیر اسلامی میباشد را نباید بابت این كار نكوهش كنیم
این ماییم كه داریم اسم اسلام را یدك میكشیم و متأسفانه با این كارهامون تیشه به ریشه اسلام میزنیم

نیازمندی ها