چشم‌هایمان هم دود گرفته در این شهر پردود و دم، ولی روی بیلبوردهای بزرگ برایمان نوشته‌اند «آسمان آبی، زمین پاک» که یعنی با این چشم‌های غبار گرفته و افق همیشه کدر هم می‌شود به آرمان آسمان آبی فکر کرد.
کد خبر: ۷۵۹۴۹۶
همه با هم «آسمان آبی، زمین پاک»

آسمان آبی، زمین پاک، شعار یک کمپین جدید در پایتخت است که شهرداری راهش انداخته و می‌خواهد مردم به بازگشت رنگ آبی به آسمان و برگشت پاکی به زمین شهرشان فکر کنند. گرچه در بیلبوردها توضیحی درباره این کمپین داده نشده و باید از حدس و گمان برای درک اهداف آن کمک گرفت، ولی این شعار با زبان بی‌زبانی خواستار دو چیز است: اصلاح فرهنگ و رفتارهای ترافیکی و تفکیک زباله از مبدأ.

اگر فرهنگ ترافیکی تغییر کند، مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده خواهند کرد، یا اگر استفاده می‌کنند مقابل انجام معاینه فنی مستمر، مقاومت نمی‌کنند و چشم‌شان را بر دودزا بودن آن نمی‌بیندند.

اگر فرهنگ ترافیکی اصلاح شود، همه دقیقا بین دو خط خیابان حرکت می‌کنند و چون دیگر کسی جلوی کسی نمی‌پیچد و راه را بند نمی‌آورد، گره ترافیکی هم پیش نمی‌آید و آن وقت این بنزین‌های سوخته، آسمان‌مان را این‌طور تیره و تار نمی‌کند.

اگر تفکیک زباله از مبدأ جدی گرفته شود، تروخشک برایمان مهم می‌شود و حاضر نمی‌شویم سطل زباله‌مان معجونی از خشک‌ها و ترها باشد که ترها کم‌کم خشک‌ها را هم‌ تر می‌کند و بی‌مصرف.

اگر این مقاومت در مقابل تفکیک بشکند زمین هم پاک می‌شود، البته به این شرط که قبل از آن آموخته باشیم جای زباله روی زمین و درون جوی آب و لابه‌لای شاخ و برگ‌های درختان و بوته‌ها نیست.

کمپین آسمان آبی، زمین پاک برای شهری غرق شده در آلودگی یک نیاز واقعی است. اینجا دیگر نفس درنمی‌آید و دم فرو نمی‌رود از شدت آلودگی هوا.

آسمان هم که نمی‌بارد و به این شهر قهوه‌ای‌ رحم نمی‌کند، پس او که رحم نمی‌کند ما به حال خودمان دل بسوزانیم که آسمان‌مان آبی نیست و زمین‌مان پاک. اما رسیدن به این مرحله نیاز به آموزش دارد و نمی‌شود انتظار معجزه داشت تا مردم بی‌اعتنای امروز به یکباره مردم حساس فردا شوند و آن چیزی که کمپین آسمان آبی، زمین پاک کم دارد، همین نکته است.

مریم خباز ‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها