رسانه های غربی می گویند فرد منتسب به داعش در استرالیا که گروگانگیری کرد، یک ایرانی بود اما چرا ایرانی؟ چه سناریوهایی با توجه به وضعیت جاری ایران در ارتباط با داعش و ائتلاف به اصطلاح ضد آن ممکن است در پوشش اقدام فرد گروگانگیر در جریان باشد؟ آیا هدف از این سناریو اعمال فشار بر ایران است؟!
کد خبر: ۷۴۹۶۷۲
پشت پرده سناریوی متهم کردن ایرانی در گروگانگیری سیدنی

به گزارش جام جم آنلاین، پلیس استرالیا اعلام کرده، گروگان گیر احتمالا یک پناهنده ایرانی بود که نام خود را به هارون مونس تغییر داده بود.

از حوالی صبح امروز به مدت بیش از 17 ساعت، این فرد مسلح در کافه ای واقع در قلب اقتصادی سیدنی استرالیا حدود 10 تا 30 تن از مشتریان را به گروگان گرفته بود تا آنکه سرانجام نیروهای پلیس همراه با یک روبات به کافه حمله بردند و به غائله فیصله دادند.

این آدم ربایی بسرعت به خبر نخست رسانه های جهان تبدیل شد و بسیاری از شبکه های تلویزیونی غربی عملیات پلیس را بطور زنده پخش کردند.

شبکه 9 تلویزیون استرالیا سرانجام بامداد سه شنبه به وقت محلی - دوشنبه شب به وقت تهران - اعلام کرد: در حمله پلیس به محل گروگانگیری، سه نفر از جمله فرد گروگانگیر کشته شده اند.

بنابراین گزارش، سه نفر دیگر نیز در این حادثه مجروح شدند که حال دو تن از آنها وخیم است.

هارون مونس به دست داشتن در قتل همسر سابقش متهم و با وثیقه آزاد بود. او همچنین به دلیل فرستادن نامه های توهین آمیز برای اعضای خانواده سربازان استرالیایی که در افغانستان کشته شده بودند، از سوی دادگاه حکم محکومیت گرفته بود.

این پناهجو همچنین با حدود ۴۰ اتهام تعرض جنسی روبرو بود. گفته می شود او قبلا لباس روحانیت شیعه به تن می کرده است. به نوشته بی بی سی در وبسایتی که منسوب به اوست نوشته شده: "قبلا رافضی بودم، اما دیگر نیستم. اکنون الحمدلله مسلمانم". بر اساس سوابق او در پرونده های پلیس، نام او قبلا محمد حسن منطقی بود.

در سایت منتسب به "هارون مونس" متنی به تاریخ ۱۴ دسامبر (دیروز) چاپ شده که در آن به زبان انگلیسی نوشته شده است: "اسلام دین صلح است. به همین دلیل مسلمانان باید با سرکوب و تروریسم آمریکا و متحدانش از جمله بریتانیا و استرالیا بجنگند. اگر در برابر این جنایات ساکت باشیم نمی‌توانیم جامعه آرام و صلح‌آمیزی داشته باشیم."

به نوشته ال موندو اسپانیا، پلیس استرالیا می گوید نام اصلی فرد گروگانگیری «منطقی بروجردی» بوده اما بعد از ورود به استرالیا در 1996 نامش را هارون مونس گذاشته و خود را شیخ می نامد.

ال موندو می نویسد: اکنون منظره ای از جنگ سوریه و عراق به سیدنی منتقل می شود؛ یک فرد مسلح یک کافه را تسخیر کرده و چند مشتری را گروگان گرفته است. یک روحانی تندروی مسلمان که از ایران آمده و 49 سال سن دارد. شیخ خودخوانده در تظاهرات های متعددی در گذشته علیه حضور سربازان استرالیایی در افغانستان مشارکت کرده است. گفته می شود او قبلا یک فعال صلح طلب بوده که محکوم به 300 ساعت کار عمومی شده بود.

اکنون مونس منتسب به ایران، نقش اول شبکه های تلویزیونی با یک شوی تمام عیار بازی می کند، با سربندی شبیه به پوشش القاعده و داعش.

این در حالی است که استرالیا با جمعیتی بالغ بر 23 میلیون نفر، کشوری است که به طور میانگین، بیشترین اعضای داعش را به نسبت جمعیت در خود جمع کرده است و نیم میلیون مسلمان دارد.

بر اساس برآورد دستگاههای امنیتی استرالیا، در حال حاضر 70 نفر از اتباع این کشور در صفوف داعش در سوریه و عراق حضور دارند و 100 نفر نیز در خود استرالیا به تکفیری های داعش خدمات پشتیبانی می دهند.

این در حالی است که استرالیا همواره یکی از متحدان امریکا در لشکرکشی به افغانستان، عراق و دیگر کشورها بوده و به آنجا سرباز فرستاده است.

در چنین شرایطی، امروز ویدئویی منتشر شد که در آن جزئیات بیشتری از تقاضاهای گروگان‌گیر بیان می‌شود. او در ازای گرفتن پرچم داعش، می گوید یک گروگان را آزاد می‌کند و برای صحبت با نخست‌وزیر استرالیا هم پنج نفر را آزاد خواهد کرد. علاوه بر این او از رسانه‌ها می خواهد که اعلام کنند این اقدام، حمله گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) به سیدنی است.

او برای اعلام تقاضاهایش از گروگان‌های خود خواسته بود با رسانه‌ها تماس بگیرند و علاوه بر آنها، گروگانهایش را مجبور کرده بود تا پرچم داعش را در محل گروگانگیری (کافه) روی دست خود بلند کنند..

این تصویری است که رسانه های غربی از فرد گروگانگیر منتسب به ایران ترسیم کرده اند اما پیش از آنکه در باره سناریوهای پشت پرده این ماجرا صحبت کنیم، اشاره به برخی نکات ضروری به نظر می رسد.

نخست آنکه بنا به گزارشها، فرد گروگانگیر در سال 1996 از ایران فرار کرده و تاکنون به عنوان پناهنده در استرالیا زندگی کرده است.

دیگر آنکه، او در جریان متهم شدن به قتل همسرش، وزارت اطلاعات ایران و دستگاه امنیتی استرالیا را متهم کرده بود که علیه او پرونده سازی کرده اند.

علاوه بر اینها، سوابقی در دست نیست که نشان دهد این متهم گروگانگیری، در ایران، روحانی بوده است اما حتی اگر چنین هم باشد، همانگونه که او در وب سایتش نوشته و در بالا ذکر شده است، او در سالهای اخیر از مذهب تشیع عدول کرده و حتی شیعیان را «رافضی» خوانده است. همه رسانه های غربی نیز در توضیح تصویر متهم با لباس روحانیت شیعه نوشته اند که این عکس متعلق به سال 2010 میلادی یعنی چهار سال پیش است. بنابر این، اقدامات کنونی او را با هیچ تحلیلی نمی توان به شیعیان، ایران و یا احیانا، نظام جمهوری اسلامی منتسب کرد.

با این وجود، چه سناریوهایی ممکن است در پشت پرده این شوی بزرگ تلویزیونی و مطرح کردن نام ایران در این ماجرا مطرح باشد؟!

برای پاسخ به این سوال، می توان مواردی را ذکر کرد که در میان آنها، این سه احتمال برجسته تر به نظر می رسد:

1-به نظر می رسد این اقدام در راستای سناریویی برای مجبور کردن ایران به ائتلاف با آمریکا و ثبت نام ایران در صف نیروهای تحت رهبری آمریکا باشد. این احتمال با توجه به درخواست های چندباره واشنگتن از ایران و رد قاطع این درخواست ها از سوی مقام های ارشد ایرانی بعید نیست. شاهد این موضوع نامه نگاری و طرح درخواست های متعددی است که رسانه های غربی در چند هفته اخیر آن را افشا کردند. از این منظر سناریوی رونمایی از داعشی به اصطلاح ایرانی قرار است این مفهوم را القا کند که شهروندان ایرانی نیز در صفوف تروریست های داعش حضور دارند لذا دولت ایران باید در این خصوص احساس مسئولیت کند همانگونه که کشورهایی مانند قطر و عربستان رسما برخی شهروندان تکفیری خود را به داعش ملحق کردند اما با اشاره واشنگتن در چرخشی آشکار دست پروردگان خود را محکوم کردند.

2-بعید نیست فرد مذکور مورد ادعا ایرانی هم باشد اما چرا با لباس روحانیت در رسانه هایی مانند بی بی سی به نمایش در می آید و به عنوان یک روحانی تندرو معرفی می شود؟ آیا می توان گفت این فرد یک ایرانی است اما از نوع ضد ایرانی آن. دقت در این اخبار می تواند تا حدی به حل معمای ایرانی همکار داعش – به فرض صحت ایرانی بودن او- کمک کند.

برای درک بهتر موضوع، خوب است به اظهارات یک منبع عالی رتبه اطلاعاتی عراقی اشاره کنیم . او اوایل سال جاری (93) در مصاحبه با پایگاه خبری اشرف نیوز فاش کرد:گزارش های اطلاعاتی حاکی از پیوستن گروه هایی از گروهک تروریستی منافقین به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) است.

این منبع عراقی با بیان اینکه گزارش های اطلاعاتی بر میانجیگری "ظافر العانی و سلیم الجبوری" اعضای فراکسیون متحدون برای تعیین سازمان های تروریستی در عراق همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی با هدف نشان دادن حسن نیت به داعش در داخل بغداد و منطقه فرات تاکید دارد، گفت: این اقدام همچنین با هدف پایان دادن به عملیات های ارتش در قلوجه و چند منطقه دیگر است.

این منبع اطلاعاتی افزود:"سلیم الجبوری" رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراف دستور گریختن شمار زیادی از عناصر گروهک منافقین را از فلوجه و تامین امنیت آنها برای اسکان در مناطق دیگر را صادر کرده است.

اخبار و گزارش های زیادی از همکاری پشت پرده گروهک منافقین با داعش حکایت دارد و مسئولان و کارشناسان امنیتی عراقی نیز پیش از این به این مسئله اذعان کرده اند. پیوستن شماری از اعضای گروهک تروریستی منافقین به گروه داعش که اخیرا رسانه های عراقی از آن خبر دادند در کنار گزارش ها و شواهدی قرار دارد که نشان می دهد خودروهای زرهی و تجهیزات نظامی متعلق به منافقین پس از تخلیه اردوگاه اشرف در اختیار داعش قرار گرفته است و داعش از این امکانات در حمله به شهرهای عراق استفاده می کند.

این موضوع به خوبی نشان دهنده این است که چرا منافقین به تروریست های تکفیری داعش انقلابی می گویند! در همین ارتباط چندی پیش احمد الشریفی، کارشناس مسائل امنیتی و راهبردی عراق در بغداد، اظهار داشت: خودروهای زرهی گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش همان خودروهای متعلق به منافقین است که زمانی توسط این گروه استفاده می‌شد.

از این رو، اگر هم ثابت شود که گروگانگیر مذکور در سیدنی ایرانی است، از منافقین با توجه به سوابق آنان در خصومت با ملت و نظام اسلامی، کاملا قابل انتظار است که در این سناریو برای تخریب چهره ایران و ایرانی نقش عمده ای را بازی کرده باشند.

3-بر کسی پوشیده نیست که بزرگترین گردهمایی معنوی تاریخ در روز اربعین در کربلا انجام شد و هیچ کدام از رسانه های مطرح غربی نیز نتوانستند آن را نادیده بگیرند.

اربعین به قدری چالش طلبانه و عظیم ظاهر شد که نه شاهد حرکت قابل ملاحظه ای از سوی تروریست های داعش در روزهای اخیر بودیم و نه کسی توانست این قدرت نمایی و عرض اندام شیعی را در افکار عمومی جهان منکر شود. آیا در صدر اخبار قرار گرفتن حادثه گروگانگیری ایرانی-داعشی مورد ادعا می تواند برای تخریب حماسه عاشورایی اربعین اخیر و اجتماع ضد داعشی باشد؟ آیا طرح منفی نام ایران در رسانه ها می تواند برای تخریب حرکت و موج خروشان ضد تکفیر و ارتجاع در اربعین باشد؟

حتی احتمال دارد در آینده رسانه های غربی و مقام های استرالیایی حرف خود را درباره ایرانی بودن این فرد پس بگیرند اما مهم تاثیری است که رسانه از ایران با تصویر یک ایرانی روحانی، شیعه، گروگانگیر و متجاوز به نوامیس قرار است در افکار عمومی مردم جهان ترسیم کند؛ آنهم در مقطعی که جهان همچنان در شوک گردهمایی عظیم و به اعتراف رسانه های غربی «بی سابقه» شیعیان قرار دارد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
۰
۰
خوب چه باید كرد
مثل خود انگلیس كه تا یك شهروندش كار خلافی می كند، سریع باید كاری كرد. باید مدرك شناسنامه ای پیدا شود كه پدرش از اعراب امارات و مادرش انگلیسی بوده
هالی كلارك
United States
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۰
همینطور برای خودتون ببافیید.
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۰
قضیه شاید خیلی ساده باشد یك آدم روانی / این سناریوهای ..... را توی ذهن ما نكنید
محمد
Malaysia
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۰
شما كلا ماجرا رو عوض كردید نویسنده محترم!! حتی پلیس استرالیا اعلام كرده به هیچ گروهی وابسته نیست، انوقت شما داری از آب گل آلود ماهی میگیری؟ بهتره قبل از مقاله نویسی ، نویسنده محترم یه سرچ ساده انجام می دادند
ایرانی كه قبلا هشت سال سیدنی بوده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۰
خدا رو شكر كه دیگه استرالیا نیستم. دوستانی كه میگن این جانی افغانی بوده ،این ادم فامیلش محسنی بروجردی بوده با كتاب شعر چاپ شده وسوابق ایرانی معلوم. هر كار كنیم این لكه ننگ به ما چسبیده متاسفانه. با عرض معذرت از تمام همزبانان افغان.ایرانیهای پناهنده همیشه یك ابروریزی كرده بودن كه باعث خجالت هممون میشداما همیشه مربوط به كلاهبرداری و مزاحمت برای خانما بود هیچوقت تروریست و تندرو توشون نبود. یكی از دوستام كه توی اداره مهاجرت كار میكرد گفته بود باورت میشه آخوند هم پناهنده شده حتما همین ... رو میگفت. كاش كسی كشته نشده بود!چقدر بد شانسیم! ایرونی داعشی تا حالا ندیده بودیم كه این روانی پیداش شد.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۰
بعضیهاتون خیلی حرف بچه گانه میزنند اونا فقط میخوان چهره كشورمون بد نشون بدن چون مردم اروپا و امریكا دارن مسلمان میشن تحلیل فیلم جدید ورلد وار زد بازی براد پیت نگاه كن سخنرانی استاد رائفی پور درباره قمه زنی شیعیان گوش بده بعدش خداوكلیلی بی بی سی صدای امریكا كی خوبی كشور ایرانو میخوان اونا به خون ما تشنه ان به قول یكی از همین غربیها تفرقه بنداز حكومت كن اما قران میگه همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید یعنی متفرق نشید اختلافاتونو حل كنید الان دنیا اسلامو دارن دارن بد نشون میدن با كمك وهابیت

نیازمندی ها