احیای یک عمارت تاریخی توسط بانوی معمار

«خانه ایرانی» چگونه احیا شد + عکس

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان سمنان از ثبت پنج اثر تاریخی این استان در فهرست آثار ملی غیرمنقول خبر داد و گفت: بر این اساس، تعداد آثار ثبت شده استان سمنان در فهرست میراث ملی کشور به 716 اثر رسید.
کد خبر: ۷۴۳۸۳۷
ثبت 5 اثر تاریخی استان سمنان در فهرست آثار ملی

محمدحسین بحرالعلومی افزود: در جلسه کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول، «خانه حاجیان» و «خانه عبدوس» در سمنان، «حوض قیلوله» در گرمسار، «حمام روستای پاده» در آرادان و «قلعه امیریه» در دامغان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی با بیان این‌که خانه حاجیان از نمونه‌های ارزشمند «طراحی نما» در دوره قاجار است، گفت: قدمت ساخت خانه عبدوس نیز به دوره قاجاریه و پهلوی اول برمی‌گردد.

وی ویژگی خانه تاریخی عبدوس را تناسب طراحی فضاهای این بنا با اقلیم گرم و خشک و کویری استان سمنان و الگوهای خاص معماری بومی این منطقه عنوان کرد و افزود: داشتن حیاط مرکزی، دالان، پنجره‌های مشبک، آب انبار، مطبخ، استفاده از طاق‌های جناقی، زغالدانی، تنور، چال کرسی و... ازجمله ویژگی‏‌های این خانه تاریخی است.

بحرالعلومی گفت: این بنا جزو معدود بناهای باقی‌مانده در بافت تاریخی سمنان است که بیانگر تحول معماری در دو دوره تاریخی قاجار و پهلوی است.

وی افزود: قلعه امیریه نیز یکی از معدود قلعه‌های قاجاری است که همچنان زندگی اجتماعی در آن جریان داشته و متروک نشده است.

بحرالعلومی با بیان این‌که حمام روستای پاده در دوره قاجاریه بنا شده است، گفت: این گرمابه تاریخی در روستای هدف گردشگری پاده و در جوار قلعه تاریخی این روستا واقع شده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان سمنان افزود: حوض قیلوله ساخته شده در دوره قاجاریه نیز در منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر در گرمسار و در فاصله 20 کیلومتری کاروانسرای قصر بهرام قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: کاربری این بنای تاریخی در گذشته، حوض انبار و مورد استفاده کاروان‌ها بوده است.

استان سمنان دارای بیش از یکهزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده است و پیش از این، 711 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده بود.‌(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها