انبار نمک شاهرود در فهرست آثار ملی ثبت شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از ثبت انبار تاریخی نمک این شهر به شمارۀ ۳۱۱۴۲ در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.
کد خبر: ۷۴۷۲۵۸
انبار نمک شاهرود در فهرست آثار ملی ثبت شد

حمیدرضا حسنی گفت: بنای تاریخی «انبار نمک» که در نزدیکی میدان مرکزی شاهرود در ابتدای خیابان شهدا واقع شده و در مساحتی حدود ۵۵۰ متر مربع مربوط به دورۀ قاجار است در تاریخ ۱۲ آذرماه جاری به شمارۀ ۳۱۱۴۲ در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

وی افزود: وجه تسمیه این بنا به دلیل اینکه حدود ۶۰ سال انبار نمک بوده، نام انبار نمک را به خود اختصاص داده و در قدیم به عنوان بارانداز بازار تاریخی شاهرود استفاده می شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان شاهرود افزود: این بنا دارای ۲۳ گنبد به ارتفاع ۵ متر، از مصالح خشت و گل ساخته شده است.

حسنی گفت:«انبار نمک» از جمله بناهای در معرض تخریب است که حفظ آن، می تواند با تغییر کاربری، مکانی گردشگری در مرکز شهر شاهرود ایجاد کند و وجود پارکینگ مرکزی در کنار این بنای تاریخی امکان مناسبی برای بازدید و استفاده بهتر از آن را مهیا کرده است.

حسنی افزود: بر اساس مادۀ ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی _ تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی کند که سبب تزلزل بنیان آنها شود، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها