همزمان با تهدید تلویحی غرب از سوی رئیس‌جمهور روسیه در ارتباط با تحولات اوکراین، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با انتقاد از اقدامات آمریکا در عرصه بین‌المللی گفت: آمریکا در بیشتر مواقع معیارها و قوانین بین‌المللی را در مسائل مختلف نقض می‌کند.
کد خبر: ۷۲۹۷۰۳

به گزارش سایت وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف گفت: مقام‌های آمریکایی به هر بهانه‌ای به کشورهای دیگر درس دموکراسی می‌دهند و توصیه می‌کنند در کشور خود نظم برقرار کنند، به قوانین احترام بگذارند و اصول دموکراتیک را رعایت کنند، اما به محض این که رعایت این اصول در مناسبات بین‌المللی و احترام به این قوانین در روابط بین کشورها و تصمیم‌گیری‌ها در عرصه بین‌المللی مطرح می‌شود، از گفت‌وگو خودداری می‌کنند.

لاوروف با بیان این که آمریکا هیچ گونه تمایلی برای مذاکره در مورد این مسائل ندارد، افزود: موفقیت در این عرصه، ساختار مناسبات بین‌المللی را عادلانه‌تر کرده و از رویارویی‌های سیاسی در عرصه جهانی می‌کاهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت روابط کشورش با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه اشاره کرد و گفت: اروپا و روسیه به طور متقابل به یکدیگر نیاز دارند و نمی‌توانند جدا شوند.

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از سیاست‌های خصمانه آمریکا درباره روسیه و فشار واشنگتن بر متحدان اروپایی خود برای مجازات روسیه گفت: اطمینان دارم شرکای ما در وهله اول اروپایی هستند و برخی سیاستمداران و صاحبان سرمایه آمریکایی به زیانبار بودن سیاست این کشورها علیه روسیه پی برده‌اند.

لاوروف تاکید کرد: این سیاست هیچ نتیجه‌ای برای آنها ندارد زیرا غرب می‌خواهد موضع روسیه را تغییر دهد.

وی افزود: مقام‌های غربی به ما می‌گویند که اگر به حل و فصل بحران اوکراین کمک کنیم تحریم‌ها علیه روسیه را لغو می‌کنند و در این رابطه پیشنهاد می‌دهند که موافقت شبه‌نظامیان برای استقرار ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در مرز اوکراین با روسیه را جلب کنیم، اما ما به غرب اعلام کرده‌ایم به هیچ وجه این گونه شرایط را نمی‌پذیریم و اجرا نخواهیم کرد.

لاوروف تاکید کرد روسیه بیش از هر کشور دیگری برای حل بحران اوکراین تلاش می‌کند. مسکو از مبتکران برگزاری اجلاس‌های چندجانبه ژنو، برلین و مینسک برای حل بحران اوکراین بود و طرح صلح مینسک هم با توجه به طرح‌های چند ماده‌ای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و پتر پوروشنکو رئیس‌جمهور اوکراین تنظیم شده است.

به گزارش تسنیم، وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: عراق و سوریه دو کشور دوست ما هستند بنابراین برای خارج کردن آنان از بحران موجود پشتیبانی‌های لازم را انجام خواهیم داد. وی ادامه داد: مسکو به کمک‌های خود به عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد که این کمک شامل انتقال گسترده تسلیحات است.

این اظهارات لاوروف در حالی مطرح شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه با اشاره به تحریم‌های غرب علیه کشورش گفت: همتایان ما باید به این مساله آگاه باشند که تلاش برای بی‌ثبات کردن روسیه از راه اقدامات ناعادلانه‌ای مانند اعمال تحریم، اوضاع اوکراین را تثبیت نمی‌کند و تنها گفت‌وگو‌ها را پیچیده‌تر خواهد کرد. به گزارش مهر و به نقل از دی ولت، رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به وجود 5000 کلاهک هسته‌ای در کشورش خاطرنشان کرد: روسیه قابلیت مقابله احتمالی اتمی با غرب را دارد. منابع اطلاعاتی با اشاره به این که چند روز به برگزاری کنفرانس آسیا ـ اروپا باقی مانده است در این زمینه اعلام کردند که این سخنان پوتین بیانیه مستقیم یک جنگ نیست، اما سخنانی است که جنگ سرد را یادآوری می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها