نامزدهای دریافت جایزه بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم مقاومت معرفی شدند

رقابت «شیار 143»، «چ» و «ابوزینب» برای تندیس‌های مقاومت

اسامی نامزدهای دریافت جایزه بخش مسابقه سینمای ایران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در حالی روز گذشته اعلام شد که سه فیلم «شیار 143»، «چ» و «ابوزینب» بیشترین بخت را برای تصاحب عنوان بهترین اثر و گرفتن تندیس‌های مقاومت در دیگر بخش‌های رقابتی دارند.
کد خبر: ۷۲۰۹۸۶

به گزارش جام‌جم، یکی از نکات جالب توجه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که امشب با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد، این است که نزدیکی زیادی میان نظرات مردمی و آرای داوران وجود دارد و ساخته‌های نرگس آبیار، ابراهیم حاتمی‌کیا و علی غفاری همان‌طور که از استقبال و محبوبیت مردمی برخوردارند، از سوی هیات داوران هم مورد توجه قرار گرفتند. اتفاقی که معمولا در جشنواره معتبر فیلم فجر هم کمتر شاهد آن هستیم. اقبال عمومی تماشاگران به فیلم‌های جشنواره فیلم مقاومت در سالن‌های مختلف نمایش که از روز اول این رویداد بزرگ فرهنگی و سینمایی مرتبط با موضوع انقلاب و دفاع مقدس و مقاومت مشهود بوده، همچنان ادامه دارد و سینماها با حداکثر تماشاگر سئانس‌های نمایش خود را پشت سرمی‌گذارند.

براساس آخرین آمار مردمی در سینماهای مختلف تا امروز فیلم «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار در صدر جدول محبوب‌ترین فیلم‌های این جشنواره قرار دارد. پس از این فیلم و در رقابتی نفسگیر و تنگاتنگ فیلم «استرداد» علی غفاری به چشم می‌خورد و رتبه سوم نیز از آنِ فیلم «معراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی است.

«چ» ابراهیم حاتمی‌کیا و «روزگاری عشق و خیانت» به کارگردانی داوود بیدل هم در رده‌های بعدی آرای مردمی قرار دارند. «تنهای تنهای تنها» از محصولات صدا و سیمای مرکز بوشهر هم که بارها در جشنواره‌های مختلف و در اکران سراسری تحسین شده، جزو فیلم‌های محبوب و پرمخاطب این جشنواره است. ضمن این‌که پیش از این و در روز اول نمایش، فیلم «ابوزینب» ساخته ضداسرائیلی علی غفاری عنوان برترین فیلم از نگاه مردمی را به خود اختصاص داده بود.

اما این رقابت نزدیک فیلم‌ها در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره هم وجود دارد و فیلمسازان شناخته شده کشور برای تصاحب عناوین برتر این رویداد چند ساعت پراسترس و اضطراب را تجربه خواهند کرد.

هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران این دوره از جشنواره فیلم مقاومت شامل پوران درخشنده، روح‌الله سهرابی، مسعود نقاش‌زاده، جواد اردکانی، جلیل سامان، جلیل عرفان‌منش و محمود گبرلو در بخش بهترین فیلم، فیلم‌های «چ» حاتمی‌کیا، «شیار 143» آبیار، «میهمان داریم» محمدمهدی عسگرپور، «زیباتر از زندگی» انسیه شاه‌حسینی و «تنهای تنهای تنها» احسان عبدی‌پور را به عنوان نامزدهای دریافت تندیس بهترین فیلم مقاومت انتخاب کردند. ضمن این‌که کارگردانان این آثار هم همگی جزو نامزدهای دریافت جایزه بهترین کارگردانی جشنواره هستند. در بخش فیلمنامه نیز باز همین پنج اثر سینمایی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

بخش جلوه‌های ویژه که همواره از مهم‌ترین ارکان سینمای دفاع مقدس بوده، در این جشنواره نیز موردتوجه و داوری جدی قرار گرفته و هیات داوران پنج نامزد دریافت جایزه این بخش را به این شرح معرفی کرده است: سیدهادی اسلامی برای فیلم چ، مرحوم جواد شریفی‌راد و محسن روزبهانی برای فیلم معراجی‌ها، محسن روزبهانی برای فیلم زیباتر از زندگی، محسن روزبهانی برای فیلم استرداد و حمید رسولیان برای فیلم فرشتگان قصاب.

نکته قابل تامل در این بخش حضور پررنگ روزبهانی است که به دلیل طراحی جلوه‌های ویژه سه فیلم نامزد دریافت جایزه شده و از بخت فراوانی برای برنده شدن برخوردار است.

اما در بخش بهترین بازیگر زن نام‌های آشنایی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. مریلا زارعی که برای بازی در نقش الفت در فیلم شیار 143 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره سال گذشته فیلم فجر را از آن خود کرد، این بار و در جشنواره مقاومت هم به خاطر همین اثر گزینه‌ای جدی برای دریافت جایزه برترین بازیگر زن است. ضمن این‌که او برای یک نقش‌آفرینی دیگر هم نامزد دریافت جایزه در این بخش است؛ یعنی بازی در نقش زنی کرد در فیلم «چ». آهو خردمند بازیگر میهمان داریم، کارمن لبس بازیگر ابوزینب و شهرزاد کمال‌زاده بازیگر روزگاری عشق و خیانت هم دیگر نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره هستند.

در بخش بهترین بازیگر مرد هم چند بازیگر محبوب و شناخته شده ایران حضوری نفسگیر و تنگاتنگ دارند. بابک حمیدیان بازیگر نقش شهید علی‌اصغر وصالی فیلم «چ»، پرویز پرستویی بازیگر «میهمان داریم» و اکبر عبدی بازیگر «معراجی‌ها» نامزدهای دریافت بهترین بازیگر مرد این دوره از جشنواره هستند. میثم فرهومند بازیگر نقش رنجروی فیلم تنهای تنهای تنها و امیرحسین رفیعا بازیگر تابستان طولانی هم از دیگر نامزدهای دریافت جایزه این بخش هستند.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ساعت 19 امروز با معرفی برگزیده‌ها در برج میلاد به کار خود پایان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها