روسای جمهور ایران و تاجیکستان بر ضرورت حفظ ثبات و امنیت منطقه تاکید کردند

امضای 9 سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

اجلاس شانگهای امروز در حالی با حضور رئیس‌جمهور کشورمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود که حسن روحانی از دیروز وارد این کشور شده و 9 سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان، دیروز با حضور روسای جمهور دو کشور در محل کاخ ملت در شهر دوشنبه امضا شد.
کد خبر: ۷۱۵۸۵۷

به گزاش ایرنا، موافقت‌نامه امنیتی و انتظامی، تفاهم‌نامه همکاری در مبارزه با موادمخدر، همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و کمیته کار و زنان سرپرست خانوار تاجیکستان و همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) با وزارت کار تاجیکستان از جمله اسنادی بود که به امضای طرفین رسید.

علاوه بر یادداشت تفاهم بین مرکز تحقیقات استراتژیک تاجیکستان و مرکز مطالعات سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تفاهم‌نامه همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ایران با کمیته زبان و اصطلاحات تاجیکستان، تفاهم‌نامه همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) با وزارت بهداشت تاجیکستان و تفاهم‌نامه کمیته امداد امام خمینی(ره) با کمیته جوانان، ورزش و گردشگری تاجیکستان به امضای اعضای هیات همراه دو کشور رسید. همچنین پس از برگزاری مذاکرات روسای جمهور ایران و تاجیکستان به همراه هیات همراه، بیانیه‌ای مشترک صادر شد.

آغاز بهره‌برداری از توربین دوم نیروگاه سنگتوده ـ 2

دیروز بهره‌برداری از توربین دوم نیروگاه سنگتوده ـ 2 به صورت ویدئوکنفرانس با حضور روسای جمهوری ایران و تاجیکستان در کاخ ملت آغاز شد.

نیروگاه سنگتوده ـ 2 از بزرگ‌ترین طرح‌های تاجیکستان پس از استقلال است که سالانه یک میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق تولید می‌کند. ساخت این نیروگاه اسفند 1385 آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران در ساختمان این طرح 180 میلیون دلار و تاجیکستان 40 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. نیروگاه سنگتوده ـ 2 بعد از 12.5 سال بهره‌برداری از جانب ایران، به‌طور کامل در اختیار تاجیکستان قرار خواهد گرفت.

همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان گسترش یابد

روحانی همچنین در جریان مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان که با حضور روسای جمهوری دو کشور برگزار شد، با تاکید بر امکانات و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان، خواهان گسترش و همکاری‌های اقتصادی دو کشور شد.

روحانی اظهار کرد: ایران و تاجیکستان دارای زبان و فرهنگی مشترک هستند و ما جزو اولین کشورهایی هستیم که تاجیکستان را به رسمیت شناختیم و همواره به عنوان کشور دوست در کنار این کشور خواهیم بود. وی همچنین خواهان توسعه روابط تهران و دوشنبه در حوزه‌های مختلف شد.

رئیس‌جمهور کشورمان با یادآوری امکانات و توانمندی‌های دو کشور، خواستار همکاری‌های بیشتر اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان شد. روحانی افزود: در زمینه اقتصادی شرکت‌های ایرانی با سرمایه‌گذاری در تاجیکستان باعث تقویت بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی دو کشور شده‌اند. وی ادامه داد: ایران و تاجیکستان می‌توانند در همه زمینه‌ها بویژه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همکاری‌های خود را گسترش دهند. رئیس‌جمهور همچنین گفت: دو کشور در مسائل منطقه‌ای عمدتا دارای نظرات مشترک هستند که این موضوع به تحکیم روابط دوجانبه کمک می‌کند.

دیدگاه‌های سیاسی ایران برای رونق تاجیکستان بسیار ثمربخش خواهد بود

رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست ضمن خوشامدگویی به حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی و هیات همراه خواهان گسترش روابط تهران و دوشنبه شد.

امامعلی رحمان خطاب به روحانی افزود: اندیشه‌های سیاسی شما بی‌تردید برای گسترش و رونق کشور ما بسیار ثمربخش خواهد بود و ما مایلیم از دیدگاه‌های شما در زمینه هدف‌ها و دورنمای آینده و راه‌های افزایش روز افزون سطح روابط دو کشور مطلع شویم.

تحکیم روابط در تمام زمینه‌ها

رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای تاجیکستانی خود، با بیان این‌که ایران و تاجیکستان بخش‌هایی از یک بنای رفیع و بزرگ در منطقه هستند، گفت: دولت‌های تهران و دوشنبه تلاش دارند تا روابط خود را در همه زمینه‌ها استحکام بخشند.

وی با اشاره به دیدار و گفت‌وگوهای مفصل با همتای تاجیکستانی خود افزود: در این دیدار مباحث بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف مطرح شد. تلاش این بود که طی ماه‌ها و سال‌های آینده ظرفیت دو کشور را به فعل دربیاوریم و از ظرفیت دو کشور به نفع دو ملت و منطقه بهره‌برداری کنیم.

روحانی عنوان کرد: در زمینه اقتصادی تهران ـ دوشنبه همکاری خوبی در گذشته داشته‌اند و امروز نیز محصول یکی از این همکاری‌ها یعنی نیروگاه برق ـ آبی در تاجیکستان افتتاح شد. وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان می‌توانند با همکاری یکدیگر به توسعه دو کشور کمک کنند و این به آن معناست که مهندسان، فعالان اقتصادی و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی دارند در زمینه‌های مختلف به دولت و ملت تاجیکستان کمک کنند و در زمینه‌های مورد نظر این ملت برای توسعه این کشور مجدانه قدم بردارد.

رئیس‌جمهور گفت: در جلسه امروز در همه زمینه‌ها که برای آینده و توسعه روابط دو کشور اهمیت داشت، گفت‌وگو کردیم که موضوعات مورد توافق هر دو طرف بود.

روحانی اظهار کرد: در خصوص مسائل فرهنگی و علمی تفاهم کردیم که در زمینه روابط دانشگاه‌ها و توسعه گردشگری همکاری‌ها را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: ایران و تاجیکستان دارای زبان واحد هستند و برای دیدار مردم دو کشور با یکدیگر نیازی به مترجم ندارند. این به معنای آن است که ما باید زمینه‌های گردشگری را توسعه دهیم و تجار، بازرگانان و کارآفرینان دو کشور تلاش مضاعفی را انجام دهند. رئیس‌جمهور به دیگر موضوعات مورد بحث با امامعلی رحمان همتای تاجیکستانی خود اشاره کرد و گفت: منطقه ما شرایط حساسی دارد و متاسفانه در ماه‌های اخیر نیز شاهد مشکلات بیشتری در ثبات و امنیت منطقه بوده‌ایم و امروز ما نیز در این باره بحث و گفت‌وگو کردیم.

وی تصریح کرد: صلح و امنیت تاجیکستان به عنوان کشور مهم منطقه می‌تواند در ثبات کل منطقه حائز اهمیت باشد.

روحانی ادامه داد: مساله ایران، تاجیکستان و افغانستان به عنوان سه کشور فارسی زبان برای ما اهمیت دارد و همکاری‌های سه کشور را باید در جلسه مشترک سه جانبه دنبال کرده و روابط را توسعه دهیم.

رئیس‌جمهور گفت: افغانستان از لحاظ جغرافیایی حلقه اتصال بین ایران و تاجیکستان است و این سه کشور در کنار یکدیگر علاوه بر اتصال جغرافیایی، اتصال فرهنگی نیز دارند. رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: ما باید در زمینه اقتصادی مثل راه، ریل، خط لوله‌هایی برای انتقال آب و دیگر زمینه‌ها این اتصال را افزایش دهیم. روحانی افزود: ما باید بتوانیم به نزدیکی و وحدت سه کشور در زمینه مسائل اقتصادی و فرهنگی کمک کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها